A Black Friday már sok helyen nem egyetlen akciós péntek, hanem ezek sorozata. A kereskedők komolyan megtervezik, mi legyen olcsóbb, mennyi legyen az akció. Nem kell sajnálnunk őket, hiszen az egész fekete péntek a reklámról szól, befektetés a jövőbe. És többnyire be is jön, a vevő nem csak akciós terméket vesz, és nem csak akkor vásárol, amikor akció van.
A vevők is készülnek a fekete péntekre, a dörzsöltebbek pedig kifejezetten kihasználják, hogy több is van egymás után sorozatban.
Szárnyal a webes forgalom
A KSH adatai szerint tavaly 530 milliárd forint felett volt a webáruházak forgalma – ebben csak a hagyományos bolti kiskereskedelem szerepel (például az élelmiszer és az iparcikk), a webes szolgáltatások (pizza, mozijegy, utazás) nem. Az alapján pedig, hogy az első három negyedévben 33 százalékkal nőtt a bevételük, ezen belül is augusztus-szeptemberben 40-40 százalékkal, az idei évben elérheti a 700 milliárd forintot is a forgalom, hiszen az év vége sosem a visszaesésről szól. Az online vásárlás mintegy 6 százalékot tesz ki a teljes kiskereskedelmi forgalomból.
A dinamikus webes növekedést azonban Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Vámos György szerint helyén kell kezelni. Mindig voltak hullámok a kereskedelem fejlődésében, például a ’90-es évek második a bevásárlóközpontok forgalma lőtt ki, aztán a diszkontoké, hipermarketeké. Most webes forgalom az éllovas, a Black Friday pedig ezen belül is kitüntetett időszak. Hogy hány webáruház és hagyományos bolt fekete péntekezik, arról nincs adat.
Csak úgy érezzük, hogy mindent visz a fekete péntek
Tavaly 63 milliárd forint volt a webáruházak novemberi forgalma, az idén becslések szerint 80 milliárd forint lehet. De hogy ebből összesen mennyit hoz a Black Friday, arról sincs statisztika. Vámos György szerint a decemberi forgalom jellemzően nagyobb, mint a novemberi, a fekete péntekekkel együtt. Tavaly például 67 milliárd forintot hozott a december. Az eDigital közlése szerint viszont náluk erősebb volt tavaly a november, mint a december. A hagyományos boltoknál egyértelműen a december a legjobb hónap, mert az ajándékvásárlások zöme az év utolsó hónapjára esik.
A fekete péntek ugyanakkor biztosan hozzájárul a webforgalom folyamatosan növekvéséhez, a reklámakció nagyobb vevőszámot, kosárértéket, forgalmat generál és nyilván rendszeres vásárlókat is kitermel. Egy biztos, novemberben és decemberben többen vásárolnak a weben, mint máskor.
A hagyományos bolti kiskereskedelmi forgalomban viszont még nemigen érezni októberről novemberre a Black Friday-akciók forgalomnövelő hatását. Hiába van tehát olyan érzésünk novemberben, mintha minden a fekete péntek(ek)ről szólna, ezt inkább a webáruházak erőteljes reklámhadjárata sugallja. Részükről ez teljesen érthető, mert amikor 30-40 százalékkal nő egy piac, mindenki igyekszik magának minél jobb pozíciót biztosítani, mint a többiek. Ezért is követik egymást a versenytársak az akciózásban – magyarázta a főtitkár.
Black Friday = reklám
A Black Friday ragadós, ha az egyik üzletlánc meghirdeti, a versenytársak is kénytelenek valamilyen akcióval kirukkolni. Az elmúlt években például az Extreme Digital mindig egy héttel korábban tartotta a fekete pénteket, és mindig lettek követői. Az idén november 15-én volt náluk az első – az összes nagy műszakis versenytárs (Media Markt, Euronics, Notebook.hu) is tartott aznap. A Média Markt pedig már a harmadikat tartja.
Az egész november egy nagy Black Friday-akcióhullám a webáruházaknál
– mondta Vámos György.
A Black Friday-akcióban adott árengedmény pedig tulajdonképpen nem más, mint reklámköltség. A reklám egyik fele pedig ahogy mondják, kidobott pénz, csak soha nem tudni, melyik. Nálunk 80-90 százalékos akciók még nemigen vannak, mint az amerikai egynapos fekete pénteken, inkább a 30-50 százalék a jellemző (a ruházati cikkeknél esetleg 50 százalék feletti), és az is kevés cikkelemnél. A cégek megtervezik, hány darabot akarnak az adott árengedménnyel eladni, mennyi legyen a teljes engedmény. Nem kevés pénzről van szó, az Extreme Digital például tavaly 1,5 milliárd forintra tervezte az árengedményt, idén lefaragták 1 milliárd forintra.
A webáruházak célja az akciókkal, hogy becsalogassák a vevőt, és az lehetőség szerint mást is vegyen, ne csak akciós terméket. Hiszen nem veszteségre gyúrnak, hanem eredményre. Van olyan is persze, hogy a piacfoglalás miatt a veszteséget is bevállalja egy-egy webáruház vagy kereskedő, mert úgy számít, hogy megéri ezt az áldozatot.
A vásárlók is kimaxolják
Az üzletpolitika ügyességén múlik, hogy a kereskedők mit adnak olcsóbban, és hogy mellette mit tudnak eladni akció nélkül. A vásárló pedig mérlegel, átgondolja, megéri-e neki, hogy az akciós terméken kívül teljes áron is vásároljon-e. Lehet, hogy egy ötven akciós mellett megvesz egy nem akciós terméket is, mert összességében így is spórol. A webáruházak számítása tehát bejöhet.
A cégek azt érzik, hogy
Válogatnak, készülődnek, amit lehet, kihasználnak, például azt, hogy a webes vásárlásnál 14 nap az elállási határidő. Így a több hétig tartó Black Fridayek mellett a dörzsölt vevő megteheti, hogy vesz az elsőn valamit, aztán ha a másodikon talál jobbat/olcsóbbat, akkor az elsőt visszaküldheti, hiszen belefér a 14 napba.
Kiemelt kép: Cris Faga/NurPhoto/AFP