Időről időre előfordulnak – jellemzően nagy ügyfélbázissal rendelkező, nem csak távközlési, banki – szolgáltatók nevében elkövetett visszaélések, adathalász kísérletek, ezeknek az ügyfelek mellett maguk a vállalatok is kárvallottjai. Nem rég írtuk, hogy adathalász levelekkel bombáznak az OTP nevében, ami egyébként azóta is tart.
Most pedig a Telekom nevével visszaélő spamelők árasztják el a postafiókokat, ilyesmi, hivatalosnak tűnő levelekkel:
De mit tehetünk, mi, akik megkapjuk a levelet? Mi az igazi veszély? És mit tud tenni a szolgáltató annak érdekében, hogy az ügyfeleit ne cserkésszék be a csalók?
Az adathalász levelek kiküldéséhez a csalók internetes e-mail cím adatbázisokból szerzik az elérhetőségeket, írta a Telekom megkeresésünkre. Így aztán olyan személyek, cégek is kaptak ilyen levelet, akik egyáltalán nem is ügyfeleik. Az ismerté vált levelek alapján egyértelműen kizárható, hogy az akció kifejezetten a Telekom ügyfelei ellen irányulna. A csaló levélben szereplő adatok valósak, azonban ismétlődnek, tehát nem személyre szabottak. Ezek vélhetően személyes postaládák feltörésével kerültek a csalókhoz.
Az összegek általában 1315 forintról szólnak, de több levéltípus létezik, így más összeg is előfordult már. Fontos tudni, hogy
Ezt támasztja alá, hogy a levélben szereplő bankszámlaszámok a Magyar Telekom hivatalos bankszámlaszámai, ezértA Telekom, amint észlelte a támadást, azonnal megtette a szükséges biztonsági intézkedéseket, és
Sajnos az elkövetők újabb url-ek felhasználásával folytat(hat)ják a támadássorozatot. Éppen ezért a telekommunikációs cég kéri ügyfeleit, fokozott figyelemmel kezeljék a hasonló e-maileket.- A levél érkezésekor alaposan vizsgálják meg a belinkelt weboldalt.
Hivatalos levél esetén a weboldal link mindig tartalmazza a telekom.hu tartományt, ha a kapott levélnél ez vagy nem teljesül, vagy nem a megfelelő helyen található, nem érdemes megnyitni a linket. De emellett persze a furcsa, idegen, szokatlan tartalom, illetve a nyelvtani hibák és magyartalan fogalmazás is mindenképpen óvatosságra intenek.
A szolgáltatók elsősorban ügyfeleik tájékoztatásával tudnak azért tenni, hogy a hasonló esetek száma visszaszoruljon, ezért honlapjukon akárcsak az OTP, ők is létrehoztak erre a célra egy aloldalt, ahol felhívják az ügyfelek figyelmét arra, hogyan kerülhetők el a visszaélések.
Kiemelt kép: Thinkstock