A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén nagy meglepetésre arról döntött: eredménytelennek nyilvánítja a városnéző (hop on, hop off rendszerű) buszok üzemeltetésére kiírt koncessziós eljárást. Egyúttal megbízta a BKV Zrt.-t, hogy vizsgálja meg, milyen feltételekkel tudná ellátni – teljes egészében saját erőforrásaival vagy alvállakozó bevonásával – Budapesten ezt a tevékenységet.
A városnéző buszok ügye két éve húzódik. A jelenleg is a főváros utcáin látható buszos cégek még a Demszky-Hagyó érában, a 2000-es évek közepén törtek be a piacra, azonban az emeletes vagy lefűrészelt tetejű, környezetszennyező buszok részben elavultak, ráadásul a BKV és a főváros csak minimálisan profitál jelenlétükből. A piac felosztásáról dönteni kellett, a tülekedésben pedig a fideszen belüli ellentét rajzolódik ki.
Valaki nagyon akarta, valaki nagyon nem
2016. június 8-án a Fővárosi Közgyűlés a lehető legkisebb feltűnéssel döntött arról, hogy az addig hat társaság kezében lévő budapesti városnéző buszos üzletet koncessziós formában egyetlen kézbe adják. A monopólium ellen azért háborogtak sokan, mert az elbírálási szempontoknál nagyobb súlyt kaptak a szubjektív elemek és kisebb súllyal estek latba az anyagiak, tehát hogy melyik cég mennyit hajlandó fizetni az üzletért. Tarlós István főpolgármester már 2016 augusztusában jelezte, hogy elégedetlen.
A pályázatot ennek ellenére még abban az évben végigtolták. A koncesszióért a legtöbbet a francia-német hátterű The Big Bus Ltd. kínálta, a monopólium mégsem került hozzájuk. Decemberben ugyanis a Fővárosi Közgyűlés eredménytelennek nyilvánította a tendert, mivel a nyertes húsz év alatt több mint százmilliárd forintos haszonra tehetett volna szert. Az extraprofitra hivatkozva így nemcsak újrapályáztatták a városnéző buszos tendert, hanem az elbírálás feltételein is változtattak.
A Big Bus mellett két másik kör tudott volna labdába rúgni: a Hop On Travel Zrt. és a City Tour Hop On Hop Off Kft. közös ajánlattevőként, valamint a Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft. konzorciuma. Utóbbi két cég egy érdekkörbe tartozik, tulajdonosaik magyar magánszemélyek, illetve Zakarya Hamdan, a szállodaüzletben, többek közt a budapesti Buddha Bárban is érdekelt Sameer Hamdan jordán származású üzletember testvére.
Azonban a megismételt pályázaton is a Bug Bus ajánlotta a legnagyobb koncessziós díjat, a korábban a napirendről többször levett előterjesztésből azonban az derült ki, hogy szubjektív szempontok alapján nem őket, hanem a Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft. konzorciumát hozták ki győztesnek.
Az utóbbi két napban számos jel mutatott arra, hogy a szerdai ülésen is ők lehetnek a befutók: a nagy esélyes The Big Bus Company Ltd-ről hirtelen számos negatív hír jelent meg a kormányközeli sajtóban:
A mostani fordulatra azonban szinte senki sem számított. Az egyetlen feltűnő momentum, hogy a városnéző buszok ügyében minden javaslatot Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes jegyzett, azonban a szerdai ülésre készült előterjesztésben már Riz Levente XVII. kerületi polgármester neve is szerepel, így a módosításokat valószínűleg ő eszközölhette.
Az, hogy a BKV maga lássa el a szolgáltatást, nem új ötlet. Évekkel ezelőtt előkerült már hasonló javaslat, az egyetlen különbség, hogy a mostani felvetésben szerepel az alvállalkozó bevonásának lehetősége. A BKK 2012-ben készített koncepciójában lehetséges alternatívaként már megjelent, hogy ők vegyék át a városnéző buszos piacot.
Így tehát egyáltalán nem kizárt, hogy valamelyik pályázó cég mégiscsak monopolhelyzetbe kerül, csak kis kerülőúttal. Egyelőre azonban minden, jelenleg működő cég megmaradhat, hiszen a döntés csak egy lehetőség vizsgálatáról szól, a Fővárosi Közgyűlés ismét halogató döntést hozott.
Fotó: Róka László / MTI