A nyaralóhajózás megvalósításához szükséges feladatok ellátására 4,66 milliárd forintot kap az állami tulajdonú Mahart Magyar Hajózási Zrt. 2017 és 2019 között a Magyar Közlöny szerdai számában megjelent kormányhatározat szerint.
A szükséges feladatok ellátására és a Felső-Tisza-vidék kishajóforgalmát segítő fejlesztések megvalósítására a Mahartot jelölték ki. Az előkészítéshez, a műszaki tervezéshez és a közbeszerzések megkezdéséhez, hatástanulmányok elkészítéséhez és az engedélyezési eljárások elindításához idén 100 millió forintot kap a társaság.
A program jövő évi indításához – kikötői infrastruktúra fejlesztéséhez, vízi útvonalak kijelöléséhez, tíz hajó vásárlásához, képzések lebonyolításához, hajózási információs rendszer kiépítéséhez, illetve a későbbi új útvonalak előkészítéséhez – a 2018-as központi költségvetésből 2,79 milliárd forintot biztosítanak az állami vállalatnak.
A kormány ezen ötlete valószínűleg a Nyugat-Európában annyira népszerű csatornahajózásból eredeztethető. Ugyanis a 19. századi ipari forradalom idején sűrű csatornahálózatot építettek ki Nagy-Britanniában, Franciaországban, a Benelux-államokban és Németországban is. Sok ilyen víziúton manapság már kevésbé fontos a teherszállítás, mint a turizmus azon formája, hogy hajókat adnak bérbe turistáknak, amiket könnyen lehet kezelni (még zsilipeken való átkeléskor is), ezekkel pedig meghatározott vízi útvonalakon haladhatnak, kikötőkben megállhatnak, megszállhatnak.
(MTI; Kiemelt kép: Hinrich Bäsemann / DPA)