A siófok-szabadifürdői Aranypart szabadstrandon 99 férőhelyes magánjachtkikötőt építene az Álmai nyaralója apartmanok tulajdonosa, a Divinus Befektetési Alapkezelő Zrt. Az előzetes engedélyeztetés jelenleg is folyamatban van, a tiltakozás viszont hónapok óta tart, ezért szerdára közmeghallgatást hívtak össze a helyi polgármesteri hivatalban.
Az eredetileg 184 férőhelyesre tervezett kikötő esetében kötelező lett volna környezeti hatástanulmányt készíteni, 99 férőhelyeset viszont enélkül tervezhetnek a Natura 2000-es területen.
A kikötőt a szabadstrand előtti tómederben akarják kialakítani, 18400 négyzetméteren.
Érintetlen partszakasz
A Szabadstrand Megóvó Baráti Kör civil közösség szeretné a Balaton jelenlegi szépségét szeretné megőrizni, ami szerintük az egyik legnagyobb nemzeti kincs, sőt a magyar identitás része.
Egykor Lellének és Fonyódnak is volt Balatonja, most kőmonstrumok vannak és kikötők – mondják a tiltakozó civilek. Félnek attól is, hogy több másik kikötő környzetéhez hasonlóan ez a rész is eliszaposodik. Zamárdiban egyméteres iszap van már, vetette fel valaki.
A fürdözők mellett evezősök, szörfösök és kite-osok körében is népszerű ez a partszakasz. Kruchina Károly, a Magyar Szörf Szövetség alelnöke azt mondta, több ezer szörfös képviseletében szólal fel, ráadásul nemcsak a hobbisportolók gyakorolnak Siófok-Szabadifürdőn, hanem a profik is, akik az olimpián vesznek részt.
A kikötő tervezője, Ördögh József azzal védekezett, hogy kikötőt a szabályok szerint már csak néhány helyen lehet építeni, és ez az egyik. Azt mondta, nem vesznek el területet a szabadstrandból, azaz a kikötő előtt is lehet majd napozni (bár a vízbe menni nyilvánvalóan nem).
Szerinte egyébként hamarabb kellett volna tiltakozni, amikor még nem voltak meg a rendezési tervek.
A kikötő az itt levő üdülőtulajdonosnak készül
– nevetette meg a közönséget a tervező.
„Ezt korrupció nélkül nem lehet megvalósítani”
Egy férfi, aki magáról azt mondta, 20 éve jár a Balatonra, az egész beruházás mögött valami trükköt sejt.
Építési engedélyt szereznek, egy olyan területre, ami nem csak természetvédelmi terület, hanem köztuajdon is. Itt valaki egy több milliárdos területhet jutott hozzá. Ez egy kényszerberuházás. Hova teszik a hajókat? Honnan emelik ki?
Szerinte a beruházást korrupció nélkül nem lehet megvalósítani.
A Veszprémi Járási Hivatal természetvédelmi osztályának vezetője, Horváth László elmondta, ők a környezeti hatásokat vizsgálják, a függetelen szakértő véleménye rendelkezésükre áll. Nyilván kell kotrás, de az iszap tárolására a Balaton környékén három tároló van. Horváthot ugyanakkor a közönségből kijavították, hogy jelenleg csak egy tároló hely van, Vonyarcvashegyen.
A szabadifürdői horgászegyesület elnöke szerint már a tervezett kikötőhöz tartozó Álmai nyaralója apartman sem megfelelően épült meg, eredetileg nem ilyen magas épületeket terveztek.
A magyar banánköztársaságban egy napra van szükség, hogy minden törvény szerint alakuljon
– tette hozzá.
Más valaki azt nehezményezte, hogy az sem tudják, ki lesz a kikötő tulajdonosa, ki tartja majd karban?
Miért nem a siófoki kikötőt bővítik? Hol adják vissza a Balatonból elvett területet?
Más valaki még Michael Schumachert is bevonta az ügybe.
Schumacher szeretett volna a bodeni tó környékén hasonlót csinálni, nem a pénzen múlott, de nem engedték meg neki.
Egy helyi pedig arról beszélt, hogy megint a szegényebbektől veszik el a Balatont:
Budapestről 47 perc alatt le lehet jutni vonattal. Az utasok elindulnak a fővársoból a déli partra, és 70 százalék itt száll le. Ők ezt a szabadstrandot választják. Ez az, amit még a szegényebbek is meg tudnak fizetni.
A közmeghallgatásra a siófoki polgármestert is meghívták, de az önkormányzatot senki sem képviselte. Úgy tudjuk, a Divinus Befektetési Alapkezelő Zrt. vezetője bár ott volt az épületben, nem vett részt a fórumon.