Kicsengettek. A 2016-2017 es tanév befejeződött. Ez a legjobb, amit mondhatunk róla. Ilyenkor szokás értékelni az elmúlt tíz hónap történéseit, s mivel iskolákról is szó van, érdemjegy is jár – tudatta a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Mendrey László felidézte, hogy a tanév meghatározó információja volt a PISA-jelentés, amelyből egyértelműen kiderült, hogy a köznevelési törvény által kijelölt irány rossz.
Soha ilyen gyengén nem teljesítettek tanulóink a szövegértés és a matematikai kompetenciák terén. A 2008-as megbicsaklás ehhez képest rózsaszín álom. A felmérésben résztvevők felső negyedének alsó részéből, az alsó ötöd felső részébe történt zuhanás kijózanító pofonja után a rideg valóság könyörtelen adataival kell számot vetnünk.
A szakképzés átalakításának kísérlete a szülők és a diákok éles ellenállásba ütközött. A legfrissebb adatok szerint soha nem jelentkeztek ilyen kevesen a szakképzésbe, és soha nem próbáltak meg ilyen sokan bejutni a gimnáziumokba
Ezen a tendencián nem fog változtatni az sem, ha Parragh Lászlóra hallgatva gimnáziumokat zár be – nem az önkormányzat, hanem – az állam. A kormány oktatásügyi „megmondóembere” PL. felkészületlen és tájékozatlan. Javaslatai hasznavehetetlenek és károsak. A szakgimnáziumi érettségivel kapcsolatos botrány rávilágít arra a felelőtlen döntéshozói közönyre, mely ezeket a diákokat tömegével taszította vállalhatatlan helyzetbe.
Megmaradt a tankönyvpiaci monopólium, nincs szó a munkaterhelések csökkentésének még a szándékáról sem, és ebben a tanévben még a törvényesen járó munkaidő-kedvezmények kiadása is sok helyen elmaradt.
Olyan eljárásrendet kényszerítettek a szakszervezeti és közalkalmazotti tanácsi tisztségviselőkre és igazgatókra, amelyek miatt a munkaidő-kedvezmények kiadása esetén szakszerű tanítási órák maradtak volna el.
A közalkalmazottak még mindig nem kapták meg a Kúria elvi határozatának megfelelő, bankszámla-kezelési költségtérítést. Az önkormányzatoktól átvett, minimálbérért, garantált bérminimumért dolgozó technikai, ügyviteli alkalmazottak elvesztették korábbi béren kívüli juttatásaikat, persze kétségtelenül csak azok, akiknek ilyet a korábbi munkáltató biztosított.
Az Nkt legutolsó módosítása indokoltan került „Taigetosz-törvény”– elnevezéssel a köztudatba, mivel minőségi továbbtanulástól zárhatja el a részképesség-zavarokkal küzdő, beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő tanulókat. Lehetővé teszi viszont a megfelelő szakképesítéssel nem rendelkező pedagógusok alkalmazását „bizonyos helyeken, és bizonyos tanulók esetében”…
Felmérés készül – az EMMI javaslatára és a Klebelsberg Központ utasítására – az iskolákban kialakítható lőterekről akkor, mikor sok helyen a mindennapos testnevelés feltételei sem adottak.
Mendrey László szerint a KLIK helyébe lépő Klebelsberg Központtal a mindennapi szintű gondok száma csökkent, már van kréta és elég fénymásolópapír, de nehezen tagadható az a különbség, mely az állam és – jellemzően – az ún. „történelmi” egyházak által működtetett és fenntartott intézmények finanszírozása között van, az utóbbiak javára.
A PDSZ elnöke szerint immár fél évtizede, a kormányzat figyelmen kívül hagyja a szakma észrevételeit, javaslatait. Az általuk egyeztetésnek nevezett véleménykérések rendszere működik ugyan, különösebb következmények és gyakorlati eredmények nélkül, hiszen a „kutya ugat, a karaván halad”. A 2011 óta tartó több százezres „éles” teszt korosztályok jövőjét tette, s teszi azóta is zárójelbe. A rohamosan romló eredmények ugyan generáltak változásokat, de a szakma érveit, a diákok, szülők és a pedagógusok érdekeit minden esetben felülírta, háttérbe szorította a gyarló és önző politikai érdek.
S akkor lássuk az érdemjegyet: Kettes, kegyelem kettes, de csak azért, mert az elégtelen az pótvizsgát, rossz esetben ismétlést jelent. Ettől azért óvnám a magyar oktatás ügyét.
Köszönjük. Ennyi elég volt. Bőven!