Ez a feladat a gyakorlati szövegműfajba tartozik. Feladat lehet, hogy valaki lejárt szavatosságú terméket vett, és emiatt panaszlevelet ír, miként az is, hogy egy kerületi újságot szerkeszt és cikket kell írnia egy énekversenyről
– mondták az általunk megkérdezett magyartanárok. Hozzátették, részben e feladattípus sokfélesége miatt is,
Hogy egyébként mitől lesz jó egy motivációs levél? Támpontokat kaphatunk az idei megoldókulcsból, de ha konkrétumokat szeretnénk, érdemes szakértői segítséget kérni. Így tettünk mi is: egy telekommunikációs multicég toborzás-kiválasztás terén több mint hét éves tapasztalattal rendelkező HR-specialistáját kérdeztük.
Vannak cégek, amelyek egyedi elemeket is várnak a levélbe (például bérezéssel kapcsolatos elvárás), így mindig olvassuk el többször az álláshirdetést
– tanácsolja a szakértő, majd hozzáteszi: éppen emiatt nem szabad sablonlevéllel dolgoznunk. A cégek általában szeretik, ha a pályázó tájékozott a vállalat hátterét illetően (hány fő dolgozik ott, mi a fő profilja, stb.), így ha utánanéztünk, valahogy szőjük is bele ezeket az információkat.
Könnyíti a munkánkat, ha figyelünk az alábbi témákra.
A levél célja kettős: egyrészt felkeltse az olvasójának (ez lehet a HR-es és a vezető is) az érdeklődését, illetve sarkallja az első kapcsolatfelvételre. A formai követelmények egyszerűnek hangzanak, de érdemes rájuk fokozottan figyelni:
- ha ismerjük az illetőt, akkor ne Tisztelt Hölgyem/Uramot használjunk a megszólításnál,
- ne legyen egy A4-es oldalnál hosszabb, de legyen legalább 2-3 bekezdés hosszú,
- elsősorban magázódva írjunk,
- emeljük ki azokat a képességeinket, amiket a hirdetésben is “elvártak”,
A szakértő azt tanácsolja, mielőtt nekiállunk az írásnak, alaposan olvassuk végig az álláshirdetést az elvárások bekezdésre összpontosítva.
Bár használhatunk sablont, de csak mintaként. Törekedjünk arra, hogy saját hangvételű legyen a levél, ne érezze azt az olvasó, hogy valamelyik honlapról töltöttük le
– teszi hozzá. Szerinte fontos az is, hogy ne legyen túl egyedi sem a levél, inkább az arany középutat találjuk meg és törekedjünk a logikus, frappáns és tömör megfogalmazásra, hogy az olvasóban megmaradjon a rólunk leginkább fontos információ!
„Kreatív embernek tartom magam!”
Ha sablonos kifejezéseket (szeretek csapatban dolgozni, jó a kommunikációs képességem, stb.) használunk, akkor mindenképpen írjunk melléjük életszerű saját tapasztalatot vagy tudást. Emellett egészítsük ki azzal is, hogy miért lenne hasznos ez a képesség a pozíció betöltéséhez (például szeretek csapatban dolgozni, mert 5 fős projektmunkában dolgoztam a középiskola alatt, ahol megtanultam, hogyan kell prezentálni és feladatokat felosztani vagy kreatív vagyok, mert 8 éve gitározom, és így tovább.)
Egy motivációs levél nagyjából hat bekezdésből áll, amik így alakulnak:
- cégnév, elérhetősége, címzett neve,
- megszólítás,
- 1-2. bekezdés: hivatkozzunk arra, hogy hol találtuk a hirdetést és hogy melyik pozícióra is jelentkezünk. Tüntessük fel, hogy miért jelentkezünk.
- 2-3. bekezdés: hol és mit dolgoztunk vagy tanultunk korábban. Munkahelyenként és iskolánként elég egy-két mondat.
- 4-5. bekezdés: milyen képességeink, személyes kompetenciáink vannak. Beírhatjuk például azt, hogy milyen nyelveket beszélünk, ha külföldön éltünk, akkor hol, stb.
- 6. bekezdés: lezárás és jövőre utalás. Nyilvánítsuk ki, hogy szívesen bemutatkoznánk személyesen is, például Amennyiben pályázatomat pozitívan bírálják el, kérem, az önéletrajzomban megadott elérhetőségek valamelyikén vegyék fel velem a kapcsolatot!
- Elköszönés (Üdvözlettel, XY) és dátum.
A HR-generalista azt javasolja, mivel mindenki hibázik és mindenben lehet hibát találni, a levél elkészítése után olvassuk el még párszor és fussuk át helyesírás-ellenőrzővel is.
Fejlécfotó: MTI/Balázs Attila