Számos, előre nem látható problémával szembesült az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) azóta, hogy május elsejével átvette az összes magyarországi betegszállítás irányítását, így bár még nem tökéletesen, de működik a rendszer – közölte Göndöcs Zsigmond, az OMSZ műveleti és szervezési igazgatója hétfőn, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján.
Az igazgató elmondta: az országban több mint 90 betegszállító szolgálat működik, ezek többsége együttműködött, de néhányan a folyamatos egyeztetések ellenére sem örültek a változásnak. Példaként kiemelte, hogy Győr-Moson-Sopron megyében vasárnap az egyik betegszállító cég egy korábbi, a betegszállító cégek közötti megállapodással szemben azt közölte: csak a területileg hozzájuk tartozó betegszállításokat vállalják. Így a többi betegszállítást az OMSZ-nak kellett megoldania.
Több műszaki zavar
Göndöcs Zsigmond elismerte: az új rendszer kiépítése során több műszaki zavar adódott, ilyen volt például a korábban tapasztalt hívószámakadozás, illetve több kórházból jelenleg sem lehet az egységes betegszállító négyjegyű telefonszámát tárcsázni.
“A rendszer még nem működik tökéletesen, de tesztelési időszakban sajnos természetes, hogy adódnak problémák. Az 1820-as központi hívószám bevezetése valóban váratlan túlterheltséget okozott, az egészségügyi szolgáltatók nem tudtak zökkenőmentesen megrendelni a szállításokat. Azonban várhatóan néhány héten belül ezekre is megoldást találunk majd” – magyarázta Göndöcs Zsigmond, aki reméli: a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete partner lesz a problémák rendezésében.
Hozzátette: a betegszállítás vonalainak terheltségét kívánják csökkenteni azzal a webes felülettel, amelyen a regisztrált orvosok megrendelhetik a betegszállítást. A rendelésre jogosult több ezer orvos közül eddig mindössze 490-en regisztráltak a rendszerben, és 208-an adtak le kérést, “így ezen a területen is van még hova fejlődni”.
A Magyar Nemzet csütörtöki számában több orvos jelzésére hivatkozva írt arról, hogy súlyos gondok voltak szerdán országszerte a betegszállítással. A lap szerint sokszor órákig nem lehetett felhívni az 1820-as telefonszámot. Az autók egy része üresen állt, miközben a betegek szállításra várakoztak.
100 milliós beruházás a betegekért
Mint arról korábban beszámoltunk, az Országos Mentőszolgálat májustól irányítja az összes magyarországi betegszállítást, így múlt hét kedd óta a betegszállítás elrendelésére jogosult szakembereknek az 1820-as számot kell tárcsázniuk akkor, ha egyszerű betegszállításra van szükség.
Győrfi Pál elmondta: hétköznaponként átlagosan 4000-4400 betegszállítási igényt rögzítenek és adnak át a területi ellátási kötelezettség alapján illetékes szolgáltatóknak. A 1820-as központi telefonszámra érkező hívások fogadása, szolgáltatóknak történő átadása, a betegszállítások végrehajtása folyamatos, a megrendeléseket az ország 20 betegszállítás-irányító központjában 130, ezzel a feladattal megbízott munkatárs fogadja. A hívásokat, a hívásfogadó rendszer leterheltségét folyamatosan, napszakokra és területekre bontva is figyelik. A szóvivő a Hír24 kérdésére elmondta: az új rendszer kiépítése több mint 100 millió forintba került.
Az egészségügyi államtitkárság tavaly kezdett tárgyalásokat az érintettekkel annak érdekében, hogy az egységes betegszállítás irányítását az Országos Mentőszolgálat vegye át. Ennek eredményeként az OMSZ 2011 júliusában első lépésként a távolsági, megyéken átívelő betegszállítások összehangolásának feladatát vette át, 2012. január 1-je óta pedig már valamennyi, az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződésben álló szolgáltató tevékenységét koordinálja.
Kiemelték: az új rendszer lehetővé teszi a mentés és a betegszállítás feladatainak teljes körű összehangolását, az esetleges párhuzamosságok elkerülését. “A betegek érdeke ugyanis, hogy hatékony, korszerű és átlátható legyen a betegszállítás” – fogalmazott korábban közleményében az államtitkárság.