A sajtóban tegnap napvilágot látott hírekkel ellentétben mégsem egy kínai, hanem egy baráti cég nyerheti a pályázatot az útellenőrző hálózat kiépítésére – írta szerdai számában a Népszava. Az említett társaságnak azonban sem építési tapasztalata, sem megfelelő technológiai háttere nincs, és a finanszírozást is drágábban tudná megoldani, mint más nemzetközi cégek.
Szakértők szerint a kormányzat hiába szánna csupán 50 milliárd forintot a hálózat kiépítésére, valószínű, hogy az többe kerül majd, és az sem biztos, hogy a várt, évi 150 milliárdos bevételt meghozza. Ha az intézkedés a várakozásoknak megfelelő többletbevételt hozna, 75 milliárd forinttal javulna a költségvetés egyenlege.
A kormány azért tervezi a jövő júliusra kiépülő, a megtett kilométerekkel arányos díjfizetési rendszer bevezetését, mert a közlekedésben is érvényesülnie kell a használó fizet elvnek.
Az előterjesztés szerint a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek fizetnék meg a megtett úttal arányos útdíjat. A lap úgy tudja, hogy kilométerenként húszforintos tarifával kalkulálhatnak a kamionosok. A személyautósok 2020-ig matricával használhatnák az autópályákat, de aki akar, az 2014-től áttérhet az e-útdíjra.
A forgalom ellenőrzése szakemberek szerint több módon történhet: műholdas járműkövető módszerekkel, mikrocellás fizetőkapukkal, illetve a mobiltelefon-hálózatokat is felhasználó, helyzetbemérő megoldásokkal. A térségünkben leginkább elterjedt osztrák forgalom-ellenőrző rendszert 6-7 hónap alatt telepítenék, a beruházási költségek pedig fél év alatt megtérülnének.