A négyes metró építkezésén, csakúgy, mint a legtöbb nagy beruházásnál, van egy ellenőrző, úgy nevezett FIDIC-mérnök. Ez a felügyelő szakember, egyebek közt, utasítja az alvállalkozókat, ő is veszi át a munkájukat, és az ő aláírása kell az elvégzett munka elszámolásához és kifizetéséhez is. Sőt, a pozíció uniós előírás is, vagyis az ellenőrző mérnök jóváhagyása nélkül a brüsszeli támogatásokat sem fizetik ki.
A négyes metró projektben tucatnyi nagyvállalat, illetve több száz kis- és közepes vállalkozás vesz részt. Utóbbiak végzik például a villany- csőszerelési, betonozási munkákat, és szinte kivétel nélkül magyar cégek. Az ország legnagyobb beruházásától, és azt irányító-felügyelő mérnöktől függ tehát több száz család megélhetése.
Jól lehet az építkezés még bőven tart, az ellenőrző mérnök megbízása nyár közepén lejár, és úgy tudjuk, esély sincs arra, hogy időben pótolják.
Elaludtak
Informátorunk szerint ugyanis, mivel nemzetközi közbeszerzést írnak ki a pozícióra, kizárt, hogy időben eredményt hirdessenek, és akkor azt még nem is vette számításba, hogy akár a vesztes fél megtámadhatja a határozatot, ami tovább nyújtja az időt.
Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd
A szakember szerint legalább fél éve ki kellett volna írni a közbeszerzést, de a beruházás környékén akkora a káosz, hogy egyszerűen nem tűnt fel senkinek az egyébként évek óta tudható határidő.
Úgy tudjuk, a BKV, mint beruházó, április negyedikén végül kiírta a pályázatot, a rendelkezésre álló alig három hónap azonban kevés lesz a lebonyolításhoz.
Újabb adómilliárdok
Ha nem töltik be időben a pozíciót, akkor több százezer ember kerülhet utcára, mivel, felelős vezető hiányában, gyakorlatilag is leállhat az építkezés. A legtöbb vállalkozás azonban nem tud bért fizetni a munkatársainak a kényszerszünet alatt, azért sem mert ez idő alatt a vállalkozásoknak sem fizeti ki senki.
A leállás, attól függően, éppen hány munkafázist, hány vállalkozót érint, napi ötven- százmillió forintba kerül. Informátorunk szerint, új megbízás alapján legkorábban októberben állhat munkába a következő mérnök, vagyis napi ötven millióval és három hónap kieséssel számolva újabb ötmilliárddal nőhetnek a költségek. Erre jön még a félkész metró állagmegóvása, őrzése, biztosítása, ezek újabb milliárdokat jelenthetnek. Ezeket az összeget nem lehet brüsszeli pénzből pótolni, vagyis ismét a fővárosnak vagy a kormánynak kell az adófizetők zsebéből kibűvészkednie.
Fővám téri állomás 2011
Fotó: MTI / Máthé Zoltán
Valahogy majd csak lesz
A kivitelező konzorcium vezetőjének, Klados Gusztávnak a távozása óta, tehát több mint egy éve nincs vezetése a DBR-Metrónak. Informátorunk szerint, azóta állandósult a káosz a projektben, ami napi szinten is érezhető. Ilyen az ellenőrző mérnök esete is, de BKV-nál, informátorunk szerint, úgy állnak hozzá, hogy valahogy majd csak lesz, reálisan nem is számolnak azzal, hogy valóban leállhat az építkezés. A jelenlegi állás szerint az is kérdéses, hogy a 2014-es határidőre, nem mellesleg közvetlenül a választások küszöbére, sikerül-e befejezni a pillanatnyilag 511 milliárdba kerülő földalatti vasutat.
A megszerzett információval kapcsolatban kértünk tájékoztatást a BKV-tól és a Budapesti Közlekedési Központtól is, válaszokat egyelőre még nem kaptunk.