Belföld

Lehet még fizetős csúcsidő a nyugdíjasoknak a BKV-n

Elvben nem veti el a csúcsidő és csúcsidőn kívüli időszak közötti különbségtételt a tömegközlekedés kedvezményrendszerében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), ám arra csak később, az elektronikus jegyrendszer keretei között lát lehetőséget.

Korábban beszámoltunk arról, hogy az Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt javasolja, hogy a 65 évesnél idősebbek ingyenes utazási kedvezménye a BKV-n a reggeli csúcsidőszakban ne legyen érvényes, vagyis ilyenkor kedvezményes jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk a szolgáltatás igénybevételéhez. Ezzel szerintük csökkenne a járatok zsúfoltsága, illetve kevesebb járművet kellene forgalomba állítani, ami a költségeket is csökkentené. A VEKE úgy látja, ezt a hatást az iskolakezdés és a közalkalmazottak munkakezdésének eltolásával is erősíteni lehetne.


Fotó: Kummer János

Enyhül, de marad a zsúfoltság

A BKK a Hír24-nek küldött levelében azt írja: igaz, hogy a reggeli csúcsidőszak, különösen a 7 és 8 óra közötti intervallum igen koncentráltan jelentkezik, ám az utóbbi években számos munkahelyen a 9 óra körüli munkakezdés vagy a rugalmas a munkaidő vált általánossá, így a zsúfoltság valamelyest csökkent a BKV járművein. Ennek ellenére a reggeli csúcsóra – az utóbbi évek kedvező folyamatai ellenére is – még mindig eléggé koncentrált.

A központ megjegyezi: az önkormányzatok a privát szférára nincsenek ráhatással, de ha az iskolák és a közintézmények munkakezdési időpontjai módosulnának 15-30 percet, akkor valóban csökkenne a reggeli csúcsóra terhelése. Ez azonban – mint rámutatnak – csak egy központilag elrendelt, szigorú intézkedéssel volna lehetséges, hatáskör hiányában ezért nem is készül konkrét terv a lépcsőzetes munkakezdésre. A BKK szerint ez költségmegtakarítással sem járna, mert bár a reggel 7 és 8 óra közötti zsúfoltság mérséklődne, a reggeli és délutáni 2,5-2,5 órás csúcsidőszakban amúgy is magas a járatok terhelése, így érdemi kapacitást nem lehetne kivonni a rendszerből.

A VEKE 65 évesnél idősebb utasokra vonatkozó javaslataira reagálva a központ azt írja: komoly konfliktust szülne, ha például a nyugdíjasoknak akkor is drágább jegyet kellene venniük a csúcsidőre hivatkozva, ha az erősebb irányú forgalommal ellentétes irányban utaznak reggel 7 órakor orvosi rendelőbe. A BKK levelében hangsúlyozza, hogy az árkiegészítési és utazási kedvezményrendszer átalakítása a kormányzat hatáskörébe tartozó kérdés, amelyre a központ csak javaslatot tehet. A szociális kedvezményeknél a reggeli csúcsidőből való kizárásra vannak nemzetközi példák, azonban ez járhat a fent már említett konfliktusokkal, a reggeli csúcsóra zsúfoltságát pedig ma sem a nyugdíjasok okozzák – szögezik le.

Külföldön fizet a nyugdíjas

Nyugat-Európában teljesen általános gyakorlat a csúcsidőn kívüli közlekedés kedvezményezése, mivel így egyenletesebbé tehető a forgalom eloszlása – fejti ki javaslatát a Hír24-nek küldött levelében a VEKE. Az egyesület szerint kifejezetten nyugdíjasokkal kapcsolatos példa München, ahol a 60 év felettiek által vásárolható kedvezményes havibérlet csak csúcsidőn kívül érvényes, reggel 6 és 9 óra között nem. Nürnbergben és környékén a szociálisan rászorulók igényelhetnek egy kártyát, amely által jogosultak kedvezményes havibérletet váltani, viszont ez munkanapokon reggel 6 és 8 óra között nem használható – jegyzik meg.

A VEKE szerint a 65 éven felüliek ingyenes utazásának magyar gyakorlata Európában teljesen egyedülálló. Ahol ingyenes utazási lehetőség egyáltalán van, ott vagy csak csúcsidőn kívül érvényes, például Londonban, vagy külön igazolvány kiváltása esetén vehető igénybe, akárcsak Barcelonában, vagy a 70 év felettiekre vonatkozik, mint Varsóban és Prágában.

Az egyesület azt is javasolta, hogy a jelenlegi papíralapú jegyrendszer átalakításával építsék ki az időalapú jegyrendszert. Szerintük csupán olyan készülékekre lenne szükség, amelyek az érvényesítés idejét képesek a jegyre pecsételni. A BKK szerint viszont az elektronikus jegyrendszer nélkül az időalapú jegyrendszer nem bevezethető. Elvben 2005 körül lehetséges lett volna egy átmeneti, időpecsételős papírrendszer bevezetése, de ma már ez technológiailag indokolatlan és felesleges beruházást jelentene a városnak.

“A kedvezményrendszerben a csúcsidő és a csúcsidőn kívüli időszak közötti különbségtételt nem vetjük el elvi alapon, arra a későbbiekben, az elektronikus jegyrendszer keretei között látunk egyáltalán elvi lehetőséget” – összegzi levelében álláspontját a BKK.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik