Belföld

Egri csillagok a Facebookon

Balla István
Balla István

2012. 02. 14. 08:00

A digitális bennszülötteknek hiába magyarázzuk el a katedráról Gárdonyi nagyszerűségét, hasznosabb, ha feldolgoztatjuk velük a Facebookon az Egri csillagokat.

Korábban a témában:

Regényt dolgoz fel az osztály. Indítanak egy Facebook-oldalt, amin a regényről szóló átvett és saját kritikákat, véleményeket, ahhoz kapcsolódó képeket jelenítenek meg. Ezekhez a diákok kommenteket írnak, a kommenteket is kommentelik. Vitatkoznak.

Pont azt csinálják, amit amúgy is naponta több órán keresztül. Csak itt a netközösségi élet egy a tanár által „furfangosan” felvetett témára épül. Majd a regényről készítenek egy honlapot. Közösen (pedagógusok úgy mondanák: kooperatívan) dolgoznak, mindenki részt vesz a munkában, a „kockák” az informatikai teendőket vezetik, a „művészlelkek” a megjelenést, az irodalmárok a tartalmakat felügyelik. A tanár azért gondoskodik arról, hogy a szerepek időnként cserélődjenek is. Így is lehet irodalmat tanítani – mutatott rá Arató László a Magyartanárok Egyesülete (ME) elnöke a hétvégi Digitális Nemzedék Konferencián.

Megváltozott agyműködés

Manapság sokat emlegetjük, hogy az iskolákban sok a motiválatlan diák, a tanárok pedig eszköztelenek és tehetetlenek a tanórákon. Az ELTE PPK, a ME és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete közös konferenciáján a szakértők arra keresték a választ, mit kezdhet az iskola azzal a történelemben most először előforduló helyzettel, amikor a tudás egy szegmensét (a digitális kultúrához való hatékony kapcsolódást) nem a tanár birtokolja, hanem a tanítványai. Mindez ugyanis egy új pedagógia-pszichológiai hozzáállást követel.

A most felnövekvő fiatalok – erősen a digitális világra épülő – szocializációja alapjaiban változtatja meg agyműködésüket, gondolkodásukat, viselkedésüket. Gyarmathy Éva pszichológus kiemelte, hogy az emberi kultúra minden jelentős változása az idegrendszer és ezáltal a képességek drasztikus átalakulásával jár. Ez volt a helyzet az írásbeliség elterjedésekor is (amikor meggyengült az emlékezési képességünk, hiszen például nem kellett fejben tartani a hosszú történeteket, cserébe viszont megnyertük az úgynevezett szekvenciális, lépésről lépésre történő, elemző, logikai gondolkodást), és ez a helyzet ma, a digitális világ kiteljesedésekor is. Ma egyre nagyobb szerepet kap az információk átfogó, téri-vizuális feldolgozása. A technika teremtette új helyzethez – kísérletileg is bizonyítottan – alkalmazkodik még az idősebbek agya is, de különösen igaz ez az ebbe a világba született Y, Z betűkkel leírt nemzedéké.

A Prensky által digitális bennszülötteknek nevezettek napi 3-4 órát töltenek a képernyők (a PC és most már egyre inkább az okostelefonok) előtt. Ehhez képest az iskolába lépve hirtelen egy évszázadot ugranak vissza. Ahogy Tari Annamária pszichiáter fogalmazott a konferencián, ez a generáció 5-6 éves korától szívja magába a multitasking működést, pörögnek, egyszerre nyolc dologra figyelnek, majd beülnek az iskolapadba, és ott egy tanárnak nevezett „belassult audiovizuális inger” próbálja elmagyarázni nekik a tananyagot. Nem csoda, ha eközben unatkoznak, izegnek-mozognak, fegyelmezetlenkednek.

A katedrapedagógia nem működik

A helyzettel kezdeniük kell valamit az iskoláknak. Például be kell látniuk, hogy az iskola már rég nem a gyerekek tudásszerzésének egyetlen helyszíne. Ebből az következne, hogy jelentősége, a gyerekek nevelésére, tanítására gyakorolt hatása csökken. Mindez – ahogy arra a konferencia szinte minden előadója rámutatott – azonban csak akkor igaz, ha a hagyományos katedrapedagógia nézőpontjából közelítjük meg a jelenséget. Ha az iskola rendszerszinten képes átértékelni funkcióját, és a tudás egyedüli forrásának és átadójának szerepéből képes lesz a gyerekek aktív tudásszerzése ösztönzőjének, szervezőjének, vezetőjének szerepébe átlépni, akkor a pedagógusok a digitális nemzedék jelenleg problémának tartott jelenségeit támasznak és segítségnek fogják tekinteni – véli Bedő Ferenc oktatási szakértő.

Például ha azt a kiugróan magas aktivitást, amit a mai gyerekek a neten töltenek (sokszor haszontalannak tűnő dolgokkal) át tudja fordítani a pedagógia a saját oktató-nevelő céljaira, akkor a netgeneráció – minden valós veszély ellenére – is hasznosan tölti el idejét az iskolapadban.

A konferencián több száz pedagógus vett részt, az oktatáspolitikát viszont nem képviselte senki. Bár egy szó nem hangzott el Hoffmann Rózsáról, az új köznevelési törvényről és a központi alaptantervről is alig, ha jobban belegondolunk, az előadók egy olyan oktatáspolitikai változást szorgalmaztak, ami köszönő viszonyban sincs az új – a magyar oktatást a hatvanas évekbe visszarepítő – elképzelésekkel.

Hogy lehetne például az Egri csillagot Facebookon feldolgozni egy központból előírt, az iskoláknak mindössze 10 százalék szabadságot hagyó alaptantervvel?

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

WASHINGTON, DC - DECEMBER 7 : President Donald J. Trump stops to speak with reporters and members of the media as he walks to board Marine One and depart from the South Lawn of the White House on Friday, Dec. 07, 2018 in Washington, DC. (Photo by Jabin Botsford/The Washington Post via Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.