Az autónál ugyanis költségtakarékosabb a közösségi közlekedés, a kerékpár, szükség esetén a taxi vagy az autóbérlés igényeinkhez igazított mértéke – áll a Levegő Munkacsoport vasárnapi közleményében. A szervezet szerint havi bruttó 500 ezer forint kell ahhoz, hogy autót tartson fenn valaki.
Magyarországon egy személyautó évente általában 10-15 ezer kilométert tesz meg. A Levegő Munkacsoport számítása szerint az autóról való lemondással és helyette a közösségi közlekedés használatával évente félmillió forint megtakarítás érhető el. Egy kétgyermekes budapesti család, ahol mindkét szülőnek átlagkeresete van és minden tagja BKV-bérlettel utazik, éves jövedelmének 10 százalékát költi tömegközlekedésre. Ha a család autót tart fenn, akkor ez éves jövedelmük további 20 százalékát emészti fel. A budapesti autóhasználat tehát nem olcsóbb, mint a tömegközlekedés – vonja le a következtetést a környezetvédelmi szervezet.
A Levegő Munkacsoport szerint az élet nem igazolja azt a feltevést, hogy az autóhasználattal időt lehet megtakarítani. Ma Magyarországon nettó 135 ezer forint az átlagkereset. Ha valakinek ekkora jövedelme van, minden munkanapon legalább 2 óra időmegtakarítást kellene elérnie ahhoz, hogy emiatt megérje autót fenntartani. Ilyen eset Budapesten nagyon ritka.
Egy átlagkeresetű személy, ha autót is tart, éves jövedelmének körülbelül 44 százalékát közlekedésre költi: 7 százaléknyit fordít tömegközlekedésre és 37 százalékot autója fenntartására. Az átlagkereset dupláját, azaz havi bruttó 500 ezer forintot kereső személynél is naponta legalább egy óra időmegtakarítást kell elérni ahhoz, hogy racionális döntés legyen saját személygépkocsi fenntartása a Levegő Munkacsoport szerint.
Az átlagos megtakarítási összeget alapul véve elmondható, hogy amennyiben valaki lemond a saját autóról, a megtakarított összegből évente 2800 kilométert tehet meg taxival. Ugyanennyi pénzből üzemanyaggal együtt akár 30 napig bérelhető is autó – áll a közleményben.
A Levegő Munkacsoport becslése alapján a budapesti forgalomban napi 150 ezer személygépkocsival kellene kevesebbnek közlekednie ahhoz, hogy a forgalom folyamatossá válásával jelentősen csökkenjen a levegő- és zajszennyezés.
A szervezet a szokásos költségekkel számolt az autó fenntartásakor, bár az adatok között nem vették számításba az autó részletre vásárlásának lehetőségét, és az ebből adódó havi törlesztést. A parkolás díját is a nem rendszeres költségek között tüntették fel.