Alig egy évvel azt követően, hogy kényszerűségből megszűnt az akkor felszámolás alatt álló diósgyőri kohászatban az acélgyártás, most ismét csapolásra készülnek az immár DAM 2004 Acél- és Hengermű Kft.-nek hívott cégnél. Mint azt Tóth Béla ügyvezető igazgató elmondta, a hengersorokat az elmúlt év novemberében indították újra, akkor ukrán alapanyagot használtak, s azóta is import bugából dolgozik a hengermű.
|
Az acélgyártás igénye azért vetődött fel újra, mert az elmúlt hónapokban ukrán alapanyagból dolgoztak, csakhogy az nem ötvözött, miközben Diósgyőr az ötvözöttacél-gyártás bázisa. Éppen ezért a diósgyőri cég ukrán tulajdonosa, a Donbass Ipari Szövetség (egyúttal a Dunaferr tulajdonosa is) vállalta a milliárdos felújítást, s így lehetővé vált az acélmű újraindítása.
Az acélgyártás március közepén, előreláthatóan 17-én kezdődik, ehhez a létszámot is növelni kellett, így már csaknem ezer embert foglalkoztat a kft., míg megvásárlásakor hétszáz volt a kohászati üzem dolgozóinak száma – hangsúlyozta Tóth Béla. Jelentős bérfejlesztések is történtek az utóbbi hónapokban, ami szintén azt jelzi, hogy az ukrán tulajdonosnak komoly szándékai vannak a diósgyőri kohászattal.
|
Az előzmények hosszú sora is megér egy misét. A rendszerváltás előtt még Lenin Kohászati Művek (LKM) néven termelő gyárat előbb a Nuevometal-Szojuzruda osztrák-orosz konzorcium vásárolta meg, majd az első magánosítás kudarcát követően az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) kivásárolta a céget a felszámolást végző Reorg Rt.-től.
A visszaállamosítás után jött a hosszadalmas és eredménytelen tőkeinjekció-kúra. Illetve, sovány eredményként, az alaptőke 11 milliárd forintra emelése után Diósgyőri Acélművek Rt.-nek (DAM Rt.) keresztelték a vállalatot. A kilencvenes évek végén jött a konkurens kassai Kelet-szlovákiai Vasmű jelképes 1 dolláros vételárral, ennek nyomán már 2000-ben ismét felszámolás alatt állt a DAM.
Afféle egérutat ígért 2001 tavaszán az olasz Cogne csoport, amely 4,3 milliárd forintért vásárolta ki a diósgyőri kohászatot, és 20 millió forint alaptőkével létrehozta a DAM Steel Speciális Acélgyártó Rt.-t, melynek tőkéjét később 7 milliárd forintra emelték. Ám két év alatt felhalmozott 7 milliárdos veszteség nyomán jött az újabb felszámolás, majd a Donbass-csoporthoz tartozó Dunaferr.
Elveszett piacok nyomában
Az elektrokemence újbóli felfűtése reményt adhat a sokat szenvedett diósgyőri kohászatnak. Annál is inkább, mert így azon a piacon bizonyíthat a DAM, ahol igazán erős, ez pedig az ötvözött, minőségi acéltermékek piaca.
Kérdés persze, hogy a társaság képes lesz-e visszaszerezni az elmúlt másfél évtizedben elveszített piacait. Valószínű, hogy Diósgyőrben már azzal is elégedettek lesznek, ha az első évben az induló kapacitást le tudják kötni. Erre talán nyílik is esély, a hírek szerint a második negyedéves kapacitás kétharmadára már van megrendelés.