Belföld

Külföldi autók behozatala – EU-tagként

.

1. Autó-vásárlás külföldön – vámok oldaláról

A csatlakozás a külföldön autót vásárlók számára a vám tekintetében azzal a következményekkel jár, hogy amennyiben

– a megvásárolni kívánt jármű EU-n kívül gyártott, a behozatalt továbbra is vám terheli, kedvező változás azonban, hogy a jelenleg alkalmazott vám-mérték termékcsoportonként differenciált mértékben, de átlagosan mindenképpen 30-40 %-al csökken;

– EU-s származású járműről van szó, akkor azt nem kell vámkezeltetni, miután a vásárlás a belső piacon történik. Ily módon a vámteher egyéb jogcímeire (áfa, fogyasztási adó) sem kerül alkalmazásra a jelenleg a vámhatóság által határozati formában közölt, kivetéses pénzügyi teher.

Az előzőekhez kapcsolódóan, a külföldön történő vásárlást követő behozatal során eddig kötelezően lefolytatott vámkezelés olyan módon változik, hogy

– ha EU tagállamból hoz be valaki autót, azt az egységes belső piac léte miatt további alakiságok (vámkezelés) nélkül teheti meg, hatósági eljárással tehát kizárólag csak a forgalomba helyeztetés kapcsán találkozik;

– harmadik (tehát nem EU tag) országban történt vásárlás esetében az államhatáron továbbra is változatlanul le kell folytatni a vámeljárást.

2. Külföldi autóvásárlás – közteher-fizetési kötelezettségek oldaláról

1.) Áfa: a személygépkocsiknak az Európai Unióban történő megvásárlására vonatkozó áfa-szabályok függnek attól, hogy új vagy használt járműről van szó, illetve az utóbbi esetben attól is, hogy a vásárló áfa-alanyként vásárolja-e meg az autót vagy sem.

– Új személygépkocsinak a legfeljebb 6 000 km-t futott olyan autó minősül, amelynek első használatba vételétől 6 hónapnál kevesebb idő telt el. Ezen járművek más EU-tagállamban történő beszerzése esetén is a vásárló tagállamának (jelen esetben ez Magyarország) áfa-szabályai, áfa-mértéke szerint kell az adót megfizetni. Az eladó nem számít fel adót, ehelyett a magyar vásárlónak kell a gépkocsi értékének megfelelő áfa-összeget az APEH felé bevallania és megfizetnie.

– Használt személygépkocsik esetén amennyiben a vásárló egy magyar vállalkozás, amely rendelkezik a Közösségen belüli ügyletekben használandó áfa-azonosító számmal, úgy az előzőekkel azonos módon történik az adózás, az ügylet Magyarországon lesz adóköteles. Ha azonban egy magyar magánszemély (vagy Közösségi áfa-azonosító nélküli vállalkozás képviselője) utazik ki gépjármű-vásárlási céllal egy másik tagállamba, akkor az ottani áfa-mértéket számítják fel a vásárlás során. Itt kedvező változást eredményez az, hogy a jelenlegi EU tagállamokban alkalmazott áfa-mérték alacsonyabb a hazainál, kivéve Svédországot és Dániát, ahol szintén 25 %-os az alkalmazandó kulcs.

2.) A fogyasztási adót illető változás, hogy a csatlakozást követően a személygépkocsi behozatalához vagy belföldi megvásárlásához kapcsolódó fogyasztási adó megszűnik, és helyébe a jármű forgalomba helyezéséhez kötött regisztrációs adó lép tekintet nélkül arra, hogy a kérdéses járművet az Unió területén, avagy harmadik országban vásárolták-e. A regisztrációs adó mértéke megegyezik a jelenleg alkalmazott fogyasztási adóéval, alapját új személygépkocsi esetében a nettó ár, használt autó esetében a piaci értéket tükröző Eurotax-katalógusban meghatározott érték adja majd.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik