A teljesítménymenedzsment olyan eljárások és módszerek összefüggő rendszere, melyek az egyéni és szervezeti célok összehangolását, teljesítését és a teljesítmények értékelését biztosítják a szervezet működése során. Folyamata során a szervezet dolgozói megértik és elfogadják azt, hogy az egyes szereplőknek mit kell tenniük ahhoz, hogy a vállalat a stratégiai céljait megvalósítsa.
A teljesítménymenedzsmentben lényeges, hogy a vállalat eredményei és az azzal kapcsolatos elvárások összekapcsolódjanak. Világosan meg kell határozni, hogy az egyes pozícióban dolgozóktól mit és milyen – lehetőleg mérőpontokhoz rendelt – teljesítést / teljesítményt várnak el és mindennek megvalósításához milyen eszközöket biztosítanak. Az utóbbiba beleértendő az új tudáshoz szükséges fejlesztések támogatása is.
Teljesítmény fogalma alatt mindig valamilyen tevékenység mérhető eredményét értjük. A teljesítménymenedzsment céltudatos menedzsment, amelyik során nagy hangsúly helyeződik az emberek támogató, motiváló, felhatalmazó vezetésére. A tervezés, szabályozás és mérés a teljesítménymenedzsment kiemelt részei, központi eleme azonban a teljesítmény mérése.
A vállalati kultúra, mint fundamentum
A cégek többsége a teljesítménymenedzsment alappilléreként a vállalati kultúrát nevezi meg. Ilyen alapérték lehet például a felelősségtudat, elkötelezettség és a csapatmunka melyeket egy határozottan megfogalmazott és kommunikált jövőkép határoz meg.
Az éves üzleti terv figyelembe veszi a jövőkép által meghatározott szempontokat, melyek alapul szolgálnak a teljesítményértékeléshez, az előzetesen kijelölt mérőpontok meghatározásához. Fontos tudni, hogy egy jó teljesítménymenedzsment rendszer működtetéséhez elengedhetetlen a vezetők folyamatos képzése és támogatása. Ha az alkalmazottak tisztában vannak az elérhető célokkal, képesek lesznek önmagukat motiválni.