Utazni csak kell
Túlzsúfolt, lassú és drága – főként ezekkel a jelzőkkel illeték az általunk megkérdezett, Hódmezővásárhely és Szeged között ingázó diákok a helyi Volán-társaság járatait. Többségük még sem tartja valódi alternatívának a vasutat.
Nem igazán ismerem a vasúti menetrendet, de ha jól tudom a legjobb esetben is óránként egy vonat jár a két város között, este pedig fél tízkor megy el az utolsó a szegedi pályaudvarról. Ez azért eléggé megköti az ember kezét – vélekedik Varga Ferenc, az SZTE egyik hallgatója.
A nagyobb városok, Szeged és Szentes, vagy Szeged és Vásárhely között jó a vasúti közlekedés, de a kisebb településeken, a falvakban jó, ha két óránként megáll egy vonat, és az is csak átszállással visz el Szegedig. Nem szeretek buszozni. Csúcsidőben már a második megállóban sincs hely, az utasok és a sofőrök is gyakran bunkók, megy a lökdösődés, a hangoskodás, de már megszoktam. Valahogy muszáj közlekedni–vázolta fel a helyzetet egy mindszenti egyetemista.
A MÁV keresi a fiatalokat
Sokat gondolkodtam rajta, hogy az idén vonatbérletet veszek, végül azonban nem tettem. Az állomás messze van a sulitól, és bár az idén még kapunk helyi bérletet, jövőre már csak szociális alapon adnak, így januártól amúgy is buszoznom kell majd – panaszolja egy Mátéként bemutatkozó főiskolás srác a Tóalj utcai megállóban.
A MÁV ugyanakkor szemmel láthatóan keresi a diákokhoz vezető csatornákat. Több, elsősorban a fiatalok körében népszerű szolgáltatással és fejlesztéssel is előálltak az elmúlt évben.
A fiatal korosztály számára ma már elengedhetetlen az internet akár napi szintű használata. A vasúttársaság a tavalyi év végén indította el az ingyenes internet elérési lehetőség fejlesztésére szolgáló programot, melynek köszönhetően 2013 áprilisában bemutatásra került az első wifis kocsi. Idén ősszel már közel ötszáz internetezésre alkalmas járművet közlekedtet a MÁV-START, így naponta több mint negyvenezer azoknak az utasoknak a száma, akik ingyenesen használhatják a szolgáltatást, ennek köszönhetően levelezéssel, portálok olvasásával, közösségi oldalak látogatásával vagy akár munkavégzéssel, hasznosan tölthetik el az utazási időt. Az év végén a tervek szerint 735 ingyenes wifi lehetőséggel ellátott jármű áll majd az utasok rendelkezésére. – áll a vasúttársaság, kérdéseinkre adott válaszközleményében. Ebből az is kiderül, hogy a leginkább a fiatalok körében használt vasúti kerékpárszállításra alkalmas vagonok számát is növelik.
Az idén három nagy- és öt közepes befogadóképességű kerékpárszállító-kocsit alakított ki, és állított forgalomba a MÁV-START. Az év hátralévő részében további három közepes befogadóképességű kerékpárszállító kocsi kerül átadásra – olvasható a nyilatkozatban.
A kevesebb utas miatt népszerű
Úgy tűnik viszont, mégsem ezzel nyerhetik meg maguknak az utasokat, legalábbis a nekünk nyilatkozó Annát nem a wifis kocsikkal csábították el a Volántól.
A legidegesítőbb számomra az volt, hogy sokan – főleg idősebbek, de fiatalok is – a szegedi nagybevásárlást, vagy a rokonlátogatást épp a reggeli meg a délutáni csúcsforgalomra időzítették. Amikor a munkába, iskolába, illetve a hazafelé igyekvőkkel amúgy is tele a busz. A vonatnál ezt még nem tapasztaltam – meséli az idén vontra váltó főiskolás lány.