A frissen kinevezett vezetők feladatuk ellátására gyakran csak részben alkalmasak, mivel elmélyült szakmai ismeretekkel rendelkeznek, de nincs vezetői tapasztalatuk. A vezetői készségek fejlesztésének két legkézenfekvőbb és Magyarországon leggyakrabban alkalmazott eszköze a vezetői tréning és a külső coach fogadása. A vezetői tréningek általában egy hét hosszúak, 10-12 részvevősek, valahol távol a munkahelytől, míg a coaching hosszabb időtávon, de csak heti 1,5-2 órás elfoglaltságot jelent, és klasszikusan 1-to-1 formában zajlik. A témakörök, melyeket érintenek, nagyon hasonlóak, hiszen mindkét esetben a vezetői készségek fejlesztése a cél, azaz szó esik motiválásról, delegálásról, időgazdálkodásról, nehéz helyzetek megoldásáról, eszkalálásról, érdekképviseletről. De azért számos lényeges különbség van a kettő között.
Testreszabottság
A vezetői tréningeken általában kétfajta vezetői probléma feldolgozásával foglalkoznak a gyakorlati rész során. Egyrészt előre leírt, tipikusan előforduló vezetői helyzetekre készítenek esettanulmányt a tréningcégek, másrészt a részvevők által az oktatás során felmerülő problémákkal foglalkoznak. Mivel egy tréningen általában 10-12 fő vesz részt, ezért nyílván nem minden vezető problémájának megoldására kerül sor. Mivel a vezetői tréning keretein belül egyszeri helyzetelemzést tartanak, általában a vezetők nem kapnak visszacsatolást arról, hogyha a tréningen megbeszélt lépéseket megteszik, valóban elérik-e a kitűzött célt. A coaching esetén nem az általános, hanem az adott vezető aktuálisan felmerülő problémáira keresik a választ, és a következő találkozáskor elemzik, hogy mennyire volt eredményes a kivitelezés.
A rugalmasságot illetően is mutatkoznak különbségek: egy vezetői tréning tematikájában viszonylag fix, hogy hány órát szánnak a bizonyos témakörökre. Így előfordulhat, hogy nem az adott résztvevő „tudásának” megfelelő a program, esetleg unhat olyan témaköröket, melyekkel nincs problémája, viszont túl kevésnek ítélheti a más témákra szánt időt, amit viszont más részvevők sokallnak. Ennek kiküszöbölésére a tréningcégek igyekeznek homogén csoportokat szervezni.
Idő- és költséghatékonyság
A vezetői tréning egyik jellemzője, hogy teljesen kiszakítja a részvevőket a megszokott munkakörnyezetből. Ennek természetesen megvan az előnye és hátránya is. Így ugyanis a vezető megteheti, hogy csak az elsajátítandó tréninganyagra, -feladatra koncentrál, nem a napi munkára, viszont hátrány is, mert távol van a munkahelytől, ha mégis valami azonnali teendő akad, várni kell, amíg hazaér.
A coach házhoz jön, alkalmazkodik a vezető munkaidejéhez. Abból kifolyólag, hogy ez egy 1-to-1 esemény, akár pár órával előtte is megváltoztatható az időpont költségmentesen, ha a vezetőnek éppen rendkívüli elfoglaltsága akad, míg ez az előre lefoglalt szállást biztosító, 10-12 fővel előre egyeztetett tréning esetén csak költségesen módosítható.
Házhoz jövő coach esetén nincs utazási, szállás- és étkezési költsége a megrendelőnek. Igaz, a coach jóval drágább, mint egy vezetői tréning, a járulékos költségek nélkül már gazdaságosabb lehet.
Elmélet kontra gyakorlat
A vezetői tréningeken az elméleti prezentáción túl a szituációfeldolgozás biztosítja a gyakorlatot. A coaching ennél gyakorlatorientáltabb: bár a coach elméleti háttérrel is segítheti ügyfelét, de nem ez a fő hangsúlya. A frissen kinevezett vezetők nagy része nem rendelkezik menedzsmenttudással, sokuk nem tanult korábban vezetés-szervezést például, nekik nagyon hasznos lehet egy elméleti áttekintés is, amit általában élvezni is szoktak.
A coaching esetében elméleti áttekintés általában akkor történik, ha a vezető megkéri segítőjét, hogy bizonyos témához gyűjtsön össze neki szakirodalmat, esetleg kivonatolja is. Sok coachnál külön kérés nélkül is általános, hogy amennyiben olyan cikket vagy könyvet olvas, amit hasznosnak érez, mindenképp megosztja menedzseltjével.
Tapasztalat
Sem a coachok, sem a trénerek nem rendelkeznek egytől egyig vezetői tapasztalatokkal. A trénerek előnye, hogy a korábbi tréningjükön részt vevők történeteit tudják mesélni, melyekből az évek során sok értékes példa halmozódhat fel. Igaz, így nem a saját élményüket mesélik, hanem áttételesen osztják meg a tapasztalatokat. A tréningeken a többi résztvevőtől is sokat tanulhatnak a vezetők.
Coachok sem feltétlenül csak azok lesznek, akik korábban már vezettek egy nagyobb csapatot. Amennyiben viszont neki is vannak tapasztalatai, saját élményein keresztül dolgozhatják fel és beszélhetik meg az ügyfél problémáit, ami mélyebb megoldásokra és megértésre adhat lehetőséget.