Nemcsak globális, hanem régiós összehasonlításban is jelentős hátrányban vannak a hazai kis- és középvállalatok, mert kevés figyelmet fordítanak az exportra, holott már a cégalapítás pillanatától gondolni kellene erre a lehetőségre is – állítják a Creative Expert Consulting szakértői.
Magyarországon túlságosan is összefügg a külpiaci aktivitás és az innovációs képesség a vállalatmérettel és a létszámmal. „Hajlamosak a cégek úgy tekinteni az exportra, mint egy olyan lépcsőfokra, ami előtt még sok egyebet meg kell lépni, és csak akkor jöhet szóba, ha a többin már túl vannak” – hívja fel a figyelmet a hibás szemléletre Füzesi Attila, az üzlet- és kereskedelemfejlesztési tanácsadó cég vezetője.
Ezt a lemaradást a felmérések is igazolják. A Global Entrepreneurship Monitor jelentéseiben mindig külön figyelmet szentelnek a frissen induló cégek nemzetközi beágyazottságának. A felmérés szerint a 42 hónapnál „fiatalabb” magyarországi vállalkozásoknál csak 23 százalék azon cégek aránya, amelyeknél legalább az ügyfelek negyede külföldi. Ez erőteljes különbség például Romániával vagy Horvátországgal összehasonlítva, ahol ez az arány eléri a 35 százalékot is.
„Azoknál az országoknál, amelyeknél megfelelő méretű a belső piac, természetesen nem elvárás, hogy az új cégek azonnal külföld felé forduljanak” – magyarázza Füzesi Attila. Egy kínai, amerikai, brazil vagy orosz kisvállalkozás sokkal jobb esélyekkel indul a belső piacon. Ugyanakkor kicsi, kevéssé növekvő, de adottságait tekintve nyitott gazdaságok esetében – amilyen a magyar is – nem kielégítő egy közepesnél rosszabb arány.
Elsősorban társadalmi, kulturális okai vannak a tanácsadó cég szerint ennek a lemaradásnak. A nemzetközi ismeretek hiánya nemcsak a gyenge nyelvtudásban testesül meg, hanem a hiányos gazdaságföldrajzi, nemzetközi kereskedelmi ismeretekben is. A vállalkozási ismeretek tekintetében is nagyon rosszak a beidegződések. „A vállalkozók előbb vásárolnak egy kimutathatatlan olvasottságú helyi lapban egy negyedoldalas hirdetést, mint hogy rendes, kétnyelvű honlapot készítsenek, amelyen a külföldiek számára is bemutathatják a tevékenységüket, a referenciáikat és az elérhetőségeiket” – mutat rá a szakértő.
A Creative Expert Consulting szerint már alapításkor gondolni kell a jövőbeni nemzetközi lehetőségekre. Akár már a név kiválasztása, a cégforma és az induló tőke mértéke is befolyásolhatja, hogy milyen esélyeink lesznek később a külpiacon. Ráadásul nemcsak az exportra, hanem az importra is érdemes figyelni: „Egyes gépek vagy alkatrészek hazai beszerzése sokkal körülményesebb és drágább lehet, miközben egy jól megválasztott külföldi beszállítóval ezerszer könnyebb lehet a dolgunk” – tette hozzá Füzesi Attila.