Sok amerikai fejvadászcég a magas megbízási díjak mellett még részvényopciókat is kért egy-egy topmenedzser leszállításáért a kilencvenes évek végén tapasztalható fellendülés idején. Manapság boldogok lennének, ha a megbízók nem alkudoznának az árakról. A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben ugyanis alku tárgyává vált a korábban szentnek és sérthetetlennek tartott megbízási díj, tehát az, hogy a tanácsadók a pozíciót elfoglaló vezető első évi fizetésének egyharmadát tették zsebre.
ÁRCSÖKKENÉS. Az amerikai fejvadászcégek 63 százaléka mutat hajlandóságot arra, hogy csökkentse árait – derítette ki 195 cégre kiterjedő felmérésében a vezetők és fejvadászok információs hálózataként szolgáló ExecuNet.com. “Mint bárki másnak, a fejvadászoknak is gazdaságosabbá kell tenniük szolgáltatásaikat az ügyfelek számára ezen a nehéz piacon” – mondja Mark Anderson, az ExecuNet elnöke.
Mivel fő üzletágukat – megkeresni a legalkalmasabb embert a megüresedő vezetői pozíciókra – pangás sújtja, sok fejvadászcég diverzifikálni próbálja tevékenységét. Anderson közlése szerint a felmérésben részt vevő cégek 52 százaléka kínál a tradicionálistól eltérő új szolgáltatást, például coachingot, menedzsment-auditot és humán erőforrás-tanácsadást.
Az ilyesfajta stratégiákra egyre nagyobb szükség van, ugyanis a fejvadászoknak azt kell tapasztalniuk, hogy a várt fellendülés eddig nem következett be. Az egyetlen jó hír, hogy a szakma stabilizálódni látszik a tavalyi összeomlás után, amikor a 25 legnagyobb amerikai fejvadászcég árbevétele 29 százalékkal, 1.2 milliárd dollárra esett a gazdasági lassulás miatt. Az erőteljes költségcsökkentésnek köszönhetően a tőzsdén jegyzett fejvadásztársaságok ismét kezdenek nyereséget hozni. Senki sem tudhatja azonban, hogy a körülmények mikor javulnak számottevően. “Nem hinném, hogy néhány évnél hamarabb ismét azon a szinten lesz az ágazat, mint virágzása idején” – mondja Arnie Ursaner, a CJS Securities ügyvezető igazgatója, az ágazat elemzője.
Maguk a fejvadászok mindazonáltal azt remélik, hogy a kereslet már jövőre megnő. “A cégek nem halogathatják sokáig a kulcspozíciók betöltését” – vélekedik Peter Felix, a 160 fejvadászcéget képvisel szakmai szervezet, az Association of Executive Search Consultants elnöke. Mindazonáltal ő is túl sok bizonytalanságot lát ahhoz, hogy felhőtlenül optimista legyen. Nem is szólva arról, hogy a vállalatok elkezdtek új eszközöket – például az internetet – kipróbálni a keresésre.
A fejvadászok ráadásul némi önvizsgálatra is rákényszerülnek, hiszen a vállalati igazgatóságok és mások mellett éppen az ő iparáguk hibáztatható amiatt, hogy alkalmatlan emberek kerültek vezérigazgatói székekbe.
Randall Neal, a dallasi Broadmoor Group ügyvezető igazgatója például arra használta fel kényszerűen szabaddá vált idejét, hogy felülvizsgálja cége szűrési módszereit. “Vizsgálataink azt mutatják, hogy a lehengerlő, karizmatikus vezető nem feltétlenül a legjobb választás – számol be Neal -, ez a típus gyakran olyan látványos, de látszólagos megoldásokkal áll elő, amelyek hosszú távon nem használnak a vállalatnak.” A Broadmoor manapság a korábbinál legalább 50 százalékkal több időt fordít a felvételi interjúkra, s a jelöltek hátterének átfogó vizsgálatát is szükségesnek tartja. Azelőtt az ilyesfajta ellenőrzéseket nem vették olyan szigorúan.
LEÉPÍTÉS. A tőzsdén jegyzett fejvadászcégek két legnagyobbika, a Heidrick & Struggles és a Korn/Ferry International azon fáradozik, hogy ismét nyereségessé váljon. Elemzők arra számítanak, hogy az elmúlt pénzügyi év veszteségei után a mostaniban újból pozitív eredményt produkál e két társaság. A változás legalább olyan mértékben köszönhető az erőteljes költségcsökkentésnek, mint a bevételek növekedésének. Tavaly a chicagói székhelyű Heidrick megvált a fejvadászok 22 százalékától, míg a Los Angeles-i központú Korn/Ferry a tanácsadók, az adminisztratív segítők és más alkalmazottak mintegy 34 százalékát küldte el. “Most mindketten nagyjából ugyanolyan jó helyzetben várják a gazdasági fellendülést” – vélekedik Ursaner.
Mind a Heidricknél, mind a Korn/Ferrynél azt állítják, hogy nem mérsékelték a díjaikat. “Nem szeretnénk elindulni ezen az úton” – mondja Eric Sodorff, a Heidrick szóvivője. Mindazonáltal a többi irodához hasonlóan ez a kettő is szélesítette palettáját az utóbbi másfél évben. A kiegészítő tevékenységek közé olyan szolgáltatásokat vettek fel, mint a menedzsment-audit és a coaching.
A fejvadászok azt állítják, hogy ezek az új szolgáltatások egyelőre nemigen növelik nyereségüket. Charles King, a Korn/Ferry New York-i irodájának ügyvezető igazgatója azonban úgy tudja, hogy a jövőben a teljes árbevétel jelentős részét ezeknek kell majd megtermelniük. Wes Richards, a Heidrick szenior ügyvezető partnere szintén úgy látja, hogy az új területek három-négy éven belül a cég tevékenységének egyharmadát is kitehetik majd.
A direkt keresés üzletág néhány szegmense biztatóbban alakult a többinél. A Heidrick, a Korn/Ferry és más cégek számára is jótékony hatású a vezérigazgatók és más felsővezetők, például a pénzügyi igazgatók iránti kereslet. Változatlanul nagy az igény igazgatósági tagokra is. “Ezekben a nehéz időkben a vállalatok javítani szeretnének a vezetői gárdán, vagy a korábbinál függetlenebb igazgatósági tagokra vágynak” – tapasztalja Brian Lee, a fejvadász piacot elemző Hunt-Scanlon kutatási vezetője.
APADÓ IGÉNYEK. Megszűnt viszont a középvezetők toborzásának korábban virágzó piaca. Elemzők szerint a gazdasági hullámhegy tetején a fejvadász cégek bevételének mintegy fele középvezetők elhelyezéséből származott. “Ez azonban már a múlté – jegyzi meg Brian Lee -, a létszámleépítések jelentős része a középvezetőket érintette.”
A kritikusok nem hiszik, hogy a toborzás iránti kereslet teljes mértékben visszatér a korábbi szintre, legalábbis a közeljövőben nem. Szerintük a vállalatok egyre inkább megtanulják használni az internetes álláskereső honlapokat, belső keresést végeznek, és támaszkodnak arra, hogy a saját alkalmazottaik is ajánlanak új kollégákat.
Amennyiben azonban a 30 ezer főt foglalkoztató NCR technológiai vállalat példaértékűnek tekinthető, a fejvadászoknak nem kell félniük attól, hogy feleslegessé válnak. Rick Schultz, az NCR adattár üzletága, a Teradata alelnöke jövőre már létszámbővítést tervez, s ehhez fejvadászokat kíván segítségül hívni. “Szeretem, amikor idehozzák elém a két-három legalkalmasabb jelöltet. Elegem van abból, hogy én folytassak le 12 állásinterjút” – mondja.
Ezen túlmenően a demográfia is segít majd a toborzási ágazat fellendülésében. A “baby boom”-generáció nyugdíj előtt áll, s egy jóval kisebb létszámú korcsoportnak, a PC-generációnak kell majd betöltenie az üresen maradt helyeket. “Hiány lesz középvezetőkből, akiknek a holnap felsővezetőivé kell válniuk” – mondja Arnie Ursaner a CJS Securitiestől. Ez nagyobb keresletet generál majd a fejvadászok iránt, s jobb karrierlehetőséget teremt mindenkinek. Már csak ki kell várni a szebb időket.