Nem sikerült problémamentesen rendbe tennie a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumnak azt a listát, amellyel megadták az állam által vásárolt tehergépre, a szélestörzsű Airbus A330-asra az üzemben tartási engedélyt (AOC).
A tárcához tartozó Közlekedési Hatóság január 8-án szerdán először jövőbeni, 2025. január 26-ai dátummal tette közzé az üzembentartási engedéllyel rendelkező társaságokat felsoroló dokumentumot, amelyben először tűnt fel a Hungary Airlines Kft. Majd amikor Hadházy Ákos független képviselő a Facebookon felhívta a figyelmet a furcsaságra, rövid időn belül 2024. december 23-ára változtatták a kiadás időpontját. A minisztérium a javítás után azt állította, hogy adminisztrációs hiba történt, egyszerűen rossz dátum került a listára.
A 24.hu által megkérdezett repülési szakemberek szerint azonban a karácsonyi időszakra eső, december 23-ai időpont sem életszerű, mert a repülőgép éppen ezen a napon repült először azt követően, hogy novemberben végleg kikerült a korábbi üzemeltető WizzAir flottájából.
A nemzetközi üzembentartási engedély megszerzéséhez az új cégnek le kell bonyolítania egy úgynevezett demo flight-ot, demonstrációs repülést, amely arra szolgál, hogy a társaság bemutassa, hogy a jogi és az üzleti feltételeken túl képes a gyakorlatban is megfelelni a repülési követelményeknek. Ezt az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) szabályzata írja elő.
A Hungary Airlines Kft. első repülése viszont a Flightradar adatai szerint jóval a karácsonyi hivatalzárás után, december 23-án este 18 órakor ért véget, így nehezen elképzelhető, hogy az eredmények ismeretében még aznap kiadták az engedélyt.
A Közlekedési Hatóság, pontosabban a főosztályi szinten lévő Légügyi Hatóság által kiadott lista elkészítésébe azonban a dátumozáson kívül egy banálisabb probléma is becsúszott.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azonban, amelyet Palkovics László vezetett, 2022 májusában, az országgyűlési választás után, az új kormány megalakulásakor megszűnt. Helyét a Technológiai és Ipari Minisztérium vette át, de nem hosszú időre, mivel Palkovics a hatáskörének megnyirbálása (az önálló energiaügyi minisztérium létrehozása) miatt ősszel távozott a kormányból, így a tárca megszűnt. A légügyi terület ekkor került át Lázár János minisztériumához, amely az építésügy mellett a közlekedésért is felel.
Az előző, 2023. augusztusi frissítést már az ÉKM logójával publikálták. A hibás logót pénteken észlelhette a tárca, mert dél körül egy újabb verzióban, immár saját logóval töltötték fel a AOC engedéllyel rendelkező társaságok listáját.
Az A330-as repülőgép egyébként jelenleg nincs Magyarországon. A karácsonyi kör után január 4-én és 5-én hajtott végre gyakorlórepüléseket Budapest és Kecskemét között, majd 5-én információink szerint futóműcserére Kínába repült.
A 2021-ben bejegyzett vállalat 2024 áprilisában változtatta nevét Hungary Airlines Kft.-re. A cég évek óta tevékenykedik Kína és Magyarország közötti légiáru-szállítás területén, kezdetben Universal Translink Airline Hungary Kft. (UTA), majd rövid ideig Hungary Cargo Airlines Kft. néven, székhelye a BUD Cargo Cityben van.
A 2024. november végéig a Wizz Air üzemeltetésében repülő, állami tulajdonú Airbus A330F repülőgép az elmúlt években a vállalat számára szállított árut Csengcsouból, majd Hangcsouból Budapestre, emellett több, más légitársaságtól bérelt gép repül jelenleg is Kína és Magyarország között az UTA áruival, olvasható a cikkben.
A Hungary Airlines Kft. többségi tulajdonosa 50 százalékot meghaladó részesedéssel a hazánkban élő Wu Jiang kínai üzletember. Mellette két kisebbségi tulajdonos szerepel a cégjegyzék adatai szerint: a pekingi székhelyű UTL (Beijing) Digital Logistics Co. Ltd., valamint 2024. november 28-tól a magyar állami tulajdonú Air Hungary Szolgáltató Zrt.