Belföld

Lázárék egy 2022-ben megszüntetett minisztérium neve alatt adták ki az Air Hungary engedélyét

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Nem sikerült problémamentesen rendbe tennie a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumnak azt a listát, amellyel megadták az állam által vásárolt tehergépre, a szélestörzsű Airbus A330-asra az üzemben tartási engedélyt (AOC).

A tárcához tartozó Közlekedési Hatóság január 8-án szerdán először jövőbeni, 2025. január 26-ai dátummal tette közzé az üzembentartási engedéllyel rendelkező társaságokat felsoroló dokumentumot, amelyben először tűnt fel a Hungary Airlines Kft. Majd amikor Hadházy Ákos független képviselő a Facebookon felhívta a figyelmet a furcsaságra, rövid időn belül 2024. december 23-ára változtatták a kiadás időpontját. A minisztérium a javítás után azt állította, hogy adminisztrációs hiba történt, egyszerűen rossz dátum került a listára.

Közlekedési hatóság
Közlekedési hatóság

A 24.hu által megkérdezett repülési szakemberek szerint azonban a karácsonyi időszakra eső, december 23-ai időpont sem életszerű, mert a repülőgép éppen ezen a napon repült először azt követően, hogy novemberben végleg kikerült a korábbi üzemeltető WizzAir flottájából.

A nemzetközi üzembentartási engedély megszerzéséhez az új cégnek le kell bonyolítania egy úgynevezett demo flight-ot, demonstrációs repülést, amely arra szolgál, hogy a társaság bemutassa, hogy a jogi és az üzleti feltételeken túl képes a gyakorlatban is megfelelni a repülési követelményeknek. Ezt az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) szabályzata írja elő.

A Hungary Airlines Kft. első repülése viszont a Flightradar adatai szerint jóval a karácsonyi hivatalzárás után, december 23-án este 18 órakor ért véget, így nehezen elképzelhető, hogy az eredmények ismeretében még aznap kiadták az engedélyt.

A Közlekedési Hatóság, pontosabban a főosztályi szinten lévő Légügyi Hatóság által kiadott lista elkészítésébe azonban a dátumozáson kívül egy banálisabb probléma is becsúszott.

A tárca a január 8-i eredeti, majd a másnapi javított listát is Ministry for Innovation and Technology logóval adta ki.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azonban, amelyet Palkovics László vezetett, 2022 májusában, az országgyűlési választás után, az új kormány megalakulásakor megszűnt. Helyét a Technológiai és Ipari Minisztérium vette át, de nem hosszú időre, mivel Palkovics a hatáskörének megnyirbálása (az önálló energiaügyi minisztérium létrehozása) miatt ősszel távozott a kormányból, így a tárca megszűnt. A légügyi terület ekkor került át Lázár János minisztériumához, amely az építésügy mellett a közlekedésért is felel.

Az előző, 2023. augusztusi frissítést már az ÉKM logójával publikálták. A hibás logót pénteken észlelhette a tárca, mert dél körül egy újabb verzióban, immár saját logóval töltötték fel a AOC engedéllyel rendelkező társaságok listáját.

Az A330-as repülőgép egyébként jelenleg nincs Magyarországon. A karácsonyi kör után január 4-én és 5-én hajtott végre gyakorlórepüléseket Budapest és Kecskemét között, majd 5-én információink szerint futóműcserére Kínába repült.

A 2021-ben bejegyzett vállalat 2024 áprilisában változtatta nevét Hungary Airlines Kft.-re. A cég évek óta tevékenykedik Kína és Magyarország közötti légiáru-szállítás területén, kezdetben Universal Translink Airline Hungary Kft. (UTA), majd rövid ideig Hungary Cargo Airlines Kft. néven, székhelye a BUD Cargo Cityben van.

A 2024. november végéig a Wizz Air üzemeltetésében repülő, állami tulajdonú Airbus A330F repülőgép az elmúlt években a vállalat számára szállított árut Csengcsouból, majd Hangcsouból Budapestre, emellett több, más légitársaságtól bérelt gép repül jelenleg is Kína és Magyarország között az UTA áruival, olvasható a cikkben.

A Hungary Airlines Kft. többségi tulajdonosa 50 százalékot meghaladó részesedéssel a hazánkban élő Wu Jiang kínai üzletember. Mellette két kisebbségi tulajdonos szerepel a cégjegyzék adatai szerint: a pekingi székhelyű UTL (Beijing) Digital Logistics Co. Ltd., valamint 2024. november 28-tól a magyar állami tulajdonú Air Hungary Szolgáltató Zrt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik