Belföld

220 fát vágnak ki a Normafa új parkolója miatt

Magas kőriseket és 250 négyzetnéternyi cserjést irtanak ki, hogy legyen hol parkolni. A kivágott fákat nem kell pótolni. Ilyen áron épül a Normafa kapuja.

220, többségében magas kőris és 250 négyzetméternyi cserje kivágására adott engedélyt a Pest Megyei Kormányhivatal Természetvédelmi Főosztálya a XII. kerületi Önkormányzatnak, hogy a Natura 2000-es területen parkolót alakítsanak ki. A fák pótlására nem kötelezték az önkormányzatot — tudta meg a 24.hu.

Fotó: Google Maps/24.hu

Az érintett, 2300 négyzetméteres területen a magas kőrisek mellett többek között mezei juharok, vadalma és madárcseresznye fák magasodnak. A kormányhivatal a favágás elvégzésének véső határidejét  2020. február 28-ában határozta meg. A határozat szerint:

A kivágott fák pótlása nem szükséges, de a létesülő parkoló zöldfelületének kialakítása során a termőhelynek megfelelő, a kistájban természetesen előforduló, őshonos fajokat kell alkalmazni.

A parkolót a „Normafa kapuja” nevű fejlesztés keretében alakítják ki. Nem ez az első eset, hogy a „Normafa kapuja” miatt fákat vágnak ki, tavaly az Eötvös utcában kapcsolták be a láncfűrészeket, közfelháborodást okozva.

A XII. kerület Önkormányzata kérdésünkre közölte: a Normafa rehabilitációjának fontos része, hogy megszüntessék, hogy hétvégenként a Normafára látogatók az autóikkal gyakran járdán, természetvédelmi területen parkolnak szabálytalanul. Mint írták:

A cél, hogy a látogatók kisebb része parkoljon a hegyen, ezért a Normafa Síháznál, a védett erdőterületen lévő parkolót és a buszfordulót megszüntetjük, és visszaadjuk ezt a területet a turistáknak és a természetnek.

Válaszuk szerint az érintett terület nem erdőövezet, besorolása szerint közlekedési terület, amelynek egy része már most is parkolóként üzemel. Ráadásul az egyesített parkoló megvalósulásával az Eötvös út legfelső, közel 200 méteres gépkocsiforgalomtól elzárt szakaszát szintén visszaadják a látogatóknak, és az új Eötvös utat a Távcső utcával párhuzamosan, az egykori Hotel Olimpia helyén megvalósuló park vonalától a Konkoly-Thege Miklós útig alakítják ki.

Látszategyeztetés, időhúzás, betonozás

Látszategyeztetés folyt a Normafa ügyében. Pokorni Zoltánék ugyan megkérdezték a civileket, a fontos részletek azonban csak nehézkesen, sokkal később derültek ki, amikor már gyakorlatilag semmit sem lehet tenni

— erről beszélt a Normafa védelmére alakult Normafa – Természetesen csoport képviseletében Sipos Péter, aki szerint a meglévő, murvás parkoló bővítése az erdősült terület kárára több okból is érthetetlen. A lebontott, közeli Hotel Olimpia helyén parkot alakítanak ki, míg egy összefüggő, fás területen parkolót építenek, így előállt az a fura helyzet, hogy egy bontási területet parkosítanak, míg egy értékes zöld területet lerombolnak, hogy lebetonozzák azt.

Kézenfekvőbbnek és olcsóbbnak tűnt volna az Olimpia Szálló helyén parkolót építeni és a zöld területet meghagyni a természetnek. Már ha elfogadnánk azt, hogy a látogatókat arra kell ösztönözni, hogy autóval közelítsék meg a Normafát, amelyhez a Fogaskerekűvel és busszal is el lehet jutni. De azt szeretném, ha nem az egyéni, hanem a közösségi közlekedést részesítenék előnyben

— tette hozzá.

A rosszindulatú magyarázatom, hogy ezzel a megoldással drágább lett a beruházás, jóindulatú pedig nincs. Semmi sem indokolja ugyanis, hogy fákat vágjanak ki egy olyan városban, ahol minden egyes fát meg kellene becsülni. Ráadásul most az autók közelebb kerülnek az erdőhöz, mint a tömegközelekdési eszközök, ami egy nagyon rossz üzenet

— fogalmazott Sipos Péter, aki szerint a beruházással érdemben nem is fog nőni a parkolók száma. A Normafa-projekt keretében a két meglévő parkolót — a buszfordulónál, illetve a Gyermekvasút Normafa megállójánál lévőt — megszüntetik, ezek helyett építik ki a Konkoly-Thege Miklós utca legvégénél lévő újat.

Bár az is szokatlan, hogy a kormányhivatal nem kötelezte a kivágott fák pótlására az önkormányzatot, erre is van magyarázat. A 2013-ban elfogadott, úgynevezett Normafa-törvényben lehetővé tették ezt — fűzte hozzá Sipos Péter.

Látszategyeztetésekről és időhúzásról beszélt Élő Norbert, a hegyvidéki önkormányzat DK-s képviselője is.

A testületi üléseken akadályozzák a munkát. Ha konkrét kérdéseket teszünk fel vagy rámutatunk problémákra, azt válaszolják, hogy nem tudnak részleteket mondani. Hiába megyek be a hivatalba és nézem meg a vonatkozó dokumentumokat, hiszen a következő testületi ülésig hetek telnek el, addigra pedig tárgytalanná válik az ügy

— mondta Élő, aki szerint a vállalhatatlan parkoló ügyében is így jártak el. A kérdést előhozta a testületi ülésen, ahol azzal hűtötték le, hogy a szakbizottságban majd részletes felvilágosítást kap. A bizottságok azonban még meg sem alakultak. A DK politikusa szerint jelenleg a Normafa lebetonozása zajlik, szakmailag védhetetlen, de méregdrága beruházásokkal. Hozzátette:

Húzzák az időt, mert tudják, hogy igazunk van. Így viszont hiába mondunk bármit, késő lesz.

Vincze P. Márton miniszterelnöki megbízott a Normafa fejlesztéséről szóló, 2013-as szakmai fórumon arról beszélt, hogy környezetrombolás sehol nem lesz és szándékaik szerint kevesebb autó megy majd fel a Normafához, mint jelenleg. A Normafa-beruházásról 2015 májusában ügydöntő népszavazáson döntöttek a hegyvidéki lakók. Már, aki elment. A hegyvidékiek mindössze 27,6 százalékát érdekelte a Normafa sorsa, 81 százalékuk viszont igennel szavazott.

Kiemelt kép: Honéczy Barnabás / MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik