Orbán Viktor miniszterelnök délkelet-ázsiai útjára teljesen feltöltötték utasokkal a különleges kialakítású Airbus A340-300-as luxusgépet.
A máltai központú Air X Charter légitársaság 100 férőhelyes gépén 99 fős delegáció utazott Budapestről Vietnamba és Szingapúrba.
A miniszterelnököt és feleségét négy miniszter, Szijjártó Péter, Seszták Miklós, Varga Mihály és Fazekas Sándor kísérte el a látogatásra. A politikusok mellett azonban számos magyar cég vezetője is helyet kapott a delegációban. Nekik viszont nem osztották ingyen a fekhelyekké alakítható ülésekkel felszerelt repülőgépre a beszálló kártyákat.
Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke a 24.hu kérdésére azt írta, hogy a vietnami látogatás esetében „nem repülőgépbérlésről van szó”.
Bár a kormányzati és az üzleti delegáció tagjai együtt utaztak a gépen, de a repülőjegyek ülésenként, külön-külön kerültek megvásárlásra a Budapest-Hanoi-Szingapúr-Budapest charterjáratra.
Havasi szerint több szóba jöhető lehetőség közül ez a megoldás volt a leghatékonyabb és a legolcsóbb.
A miniszterelnöki utakon korábban is gyakorlat volt, hogy az üzletembereknek fizetniük kellett, ha részesülni akartak a kormányzati protokoll mellé szervezett gazdasági találkozók esetleges előnyeiből.
Az asztanai repülőjegy több mint félmillió forintba került, és az üzleti delegáció tagjainak kellett állniuk a szállodai számlájukat is. Az akkori útra az Austrian Airlines Boeing 767-esét vette igénybe a kormány, hogy a száztagú delegáció – közük Mészáros Lőrinc és felesége – elférjen.
Bár feltételezhető, hogy a délkelet-ázsiai út és chartergép költségei a drágább szolgáltatások és a távolság miatt jelentősen meghaladhatják az asztanaiét, pontos adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre, mert Orbán Viktor szóvivője szerint a hivatalos miniszterelnöki utazások költségei csak hosszabb processzus, közérdekű adatigénylés keretében ismerhetők meg.
A delegációs tagság egyébként nem jelent garanciát arra, hogy a fogadó országban sikerül tető alá hozni bármilyen későbbi megtérülést hozó üzleti megállapodást.
A vietnami út esetében pozitív fejlemény lehet egy magyar építőcégnek, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter hétfőn aláírt egy megállapodást egy 500 ágyas onkológiai kórház megépítéséről. Csakhogy ez az államközi megállapodáson alapuló beruházás egyszer már belefulladt a pályáztatás körüli huzavonákba.