A fintech vállalkozások lényegi változásokat hoztak a pénzügyi szolgáltatók közötti verseny alapjaiban, azonban magát a versenykörnyezetet még nem alakították át – többek között ezt állapította meg a Világgazdasági Fórum és a Deloitte Consulting közös tanulmánya.
Fintechnek azokat a cégeket hívjuk, amelyek az informatikát és banki folyamatokat összekapcsolják, például banki mobiltárcákat, online hiteleket, személyre szabható számlakondíciókat kínálnak. A jelentés szerint sok új dolgot hoztak ezek a cégek a bankolásban, ügyfélélményben, de magát az ökoszisztémát nem változtatták meg, holott korábban alapvető változásokra számítottak segítségükkel a bankszektorban a szakértők.
Az elkészült tanulmány 8 meghatározó trendet azonosított, amelyek alapjaiban változtatják meg a versenykörnyezetet a pénzügyi szolgáltatások piacán.
- Digitális platformok erősödése: egyszerre több platformon kínálják termékeiket a bankok
- Pénzügyi szabályozás regionális hatása: az EU fintechpárti, Kína nem az
- Ügyfélélmény: a fintech cégek ebben vannak a legnagyobb hatással a bankokra, amelyek több lépéssel le vannak maradva
- Költségek: a költségelőny már nem versenyelőny többé, hanem kötelező elem, a bankok folyamatosan költségeket csökkentenek, kiszerveznek, automatizálnak.
- Értékláncon belüli nyereség újraelosztása: az új technológiák lehetővé teszik, hogy az értéklánc különböző részein elhelyezkedő szereplők más szerepekben jelenjenek meg, ezáltal valósul meg a nyereség újraelosztása.
- A nagy technológiai cégek jelentősége nő: a pénzintézetek a technológia újításokat megkülönböztető faktorként alkalmazzák a piacon, amelyet a nagy techcégekkel együttműködve tudnak elérni.
- Big Data: a bankok a pénzügyi adatokat életmódadatokkal társítják, illetve a banki ügyféladatokat értékesítik más társaságoknak
- Mesterséges intelligencia megjelenése: robot tanácsadók ajánlanak befektetéseket, mindegy lesz, milyen platformon kereskedünk