A költségvetési vitában egyre kisebb a képviselők szerepe – olvasható a Policy Agenda elemzésében. Amíg 2010-2014 között a kiadási oldalnak összességében 2 százaléka került módosításra, a mostani ciklus ideje alatt, ez az arány minimális mértékű: 0,2 százalékos lett.
Ez azt jelenti, hogy nem hagyták elszabadulni a kormánypárti frakciót, hanem megkövetelték a képviselőktől, hogy fejezeten belül (ezek általában minisztériumokat jelölik) találják meg a kiadások növelésének ellentételezését, írták.
Jól mutatja ezt a 2018. évi költségvetés vitája, amikor a fejezetek kiadási oldalát ugyan 142 milliárd forinttal növelték meg az elfogadott módosító javaslatok által, de ezzel együtt kb. 132 milliárd forinttal csökkentettek is más kiadási tételeket.
Kreatív bevételek
A mostani parlamenti ciklusban, miután már fegyelmet követelt meg a kormány a képviselőkkel szemben, nem kellett bevételi oldalon kreatív módon pénzt találni. 2011-2014-ig terjedő időszak költségvetései esetében a kormány eredeti javaslatához képest éves átlagban 250 milliárd forint többletet kellett találni a parlamenti vita során bevételi oldalon, hogy fedezni tudják a megnövekedett kiadásokat.
Könnyen belátható, hogy a képviselők ritkán találnak – megfelelő szakértelem hiányában – olyan bevételeket, amelyekkel a kormány eredetileg nem számolt. Ezek a pénzek sokkal inkább menet közben teremtett (adóemelések), vagy csak látens módon teremtett (a kormány előszeretettel hivatkozik a javuló gazdasági környezet miatti többletbevételekre, amelyek vagy befolynak, vagy nem) forintok.
A mostani időszakban a bevételi oldal változtatása éves átlagban 36 milliárd forintot mozgatott meg. Volt olyan év (2015-ben), amikor 67 milliárd forinttal inkább csökkentették a képviselők a parlamenti vita végére a bevételi számokat.
Hol a trükk?
Ugyan látszik egy tendencia abban, hogy mennyire engedik a képviselőket garázdálkodni a parlamenti vita során, de ez sok esetben csak a látszat. Természetesen helyes, ha a képviselők keretek között mozgathatják a tervezett kiadási és bevételi oldal számait, hiszen a hiány tartásáért végső soron a kormány felelős.
Az azonban mindenképpen mutatja a szűk mozgásterét a képviselőknek, hogy még az egyes fejezeteken belül is csak kis módosításokat vihetnek keresztül.
Ennél nagyobb probléma, hogy az eredeti költségvetési törvények valójában ritkán „élik” meg a költségvetési év végét. Volt olyan is (2017. évi), amikor már az év kezdete előtt módosítani kellett a büdzsén. 2011. évtől kezdve a 2017. évi költségvetésig eddig összesen 27 alkalommal módosították az éves tervet.