Családbarát és fenntartható Városliget jön létre a Liget Budapest projekt keretében elvégzendő parkrekonstrukció nyomán – mondta a Városliget parkrehabilitációs vázlattervének csütörtöki bemutatóján a projekt kert- és tájépítészeti feladatokért felelős miniszteri biztosa.
Persányi Miklós emlékeztetett arra, hogy a tervező Garten Studióhoz 118 szervezet juttatott el összesen 558 javaslatot, ezek 90 százalékát sikerült befogadni. Magyarország legnagyobb parkfejlesztése remélhetőleg megmutatja: lehet olyan eredményre jutni, ami a lehető legtöbb Liget-használó csoport lehető legnagyobb örömére szolgál – mondta.
Nem kell autó, csak zöld csápok
Persányi kiemelte: szükség van az M3-as autópálya forgalmának kivezetésére, a P+R parkolók és a közösségi közlekedés átgondolására. Az átmenő forgalmat ezért – a közösségi közlekedés kivételével – megszüntetik a Városliget egész területén.
A Városliget egy sok igényt kielégítő, rekreációs közösségi tér, aminek csak egyik fontos eleme a zöldfelület. A parkrekonstrukció lényege ezzel együtt a Liget zöldfelületeinek növelése. Sokat vitatott kérdés volt a zöldfelületek mérete, az erre vonatkozó számok elérhetők a www.varosligetpark.hu honlapon.
Mint hangsúlyozta, a Városligeti-tó medrében a jövőben egész évben víz lesz – a korcsolyaszezon kivételével -, a Liget forgalommentesítése után pedig érdemes elgondolkodni a Hősök teréről is, itt is megfontolandó az újraparkosítás.
Jönnek a Liget-hoszteszek
Rostás Zoltán, a Városliget Zrt. stratégiai igazgatója a parktervezés szempontjairól elmondta, hogy az egyik legfontosabb cél a park fenntarthatósága. Gyermekbarát, családközpontú, okos közösségi teret képzeltek el, ennek érdekében akadálymentesítési koncepció is készült.
A fejlesztés első eredményének nevezte, hogy a ligeti bódésor helyén megépültek a Feszl által tervezett pavilonok, a street foodtól a fine diningig sokféle igényt kiszolgálva, de állandó minőségbiztosítás mellett. A Városliget Zrt. munkatársa elárulta, hogy kifinomult látogatóirányítási rendszert terveznek, a tájékozódást az applikációk mellett hostessek, gondnokok is segítik majd.
A parkon belül nem építenek ki kerékpárutat, a kerékpárosok azonban használhatják majd a Ligetet, és nyolc új Bubi-állomást is létrehoznak. 13 digitális információs táblát, 15 statikus térképet és 11, usb töltővel, wifi hotspottal ellátott okospadot helyeznek el. Krausz Zsolt, az Atelier Kis Péter munkatársa a parkba elhelyezendő négy új vendéglátó- és kilenc illemhely terveit és elhelyezkedését mutatta be.
Erre még a kutya is megcsóválja a farkát
Szloszjár elmondta: a Széchenyi Gyógyfürdő mellett vizes élménytér létesül, az Új Nemzeti Galéria környékére pedig egy zárt és egy nyílt kutyafuttató is kerül a kutyák és a gazdák komfortját szolgáló berendezésekkel. Ide tervezik a sörkertet és a hőlégballon-felszállóhelyet is. A KRESZ Park közlekedési játszótérré fejlődik, és megújul a Vakok kertje, ami mellett az iskolásoknak szánt sportpályákat helyezik el.
A Városligeti-tó felülete jelentősen megnő, a Vajdahunyadvár pedig körbecsónakázhatóvá válik. A vár környékére képzelik el a Liget rendezvényterét, a megújuló tóparti játszótér körül családi szigetet alakítanak ki. A turistabuszok leszállóhelyét a Hősök terénél helyezik el, a járművek azonban a Szabolcs utcában parkolnak majd.
Az Olof Palme sétány aszfaltburkolatát megszüntetik, a Király-domb mögötti botanikus kert területét megnövelik, mellette pedig még egy zárt kutyafuttatót alakítanak ki, míg a Nagyrétre kis dísztó, az Olof Palme Ház főbejárata elé rózsakert kerül.
Az Ötvenhatosok tere a fásítás egyik fő terepe lesz, a tervezett gyermekszínház közelében megújul a nagy játszótér, mellette pedig egy kisebb is létesül a kisgyerekek számára. A Magyar Zene Háza mellé zenei játszótér kerül. A Liget jelenleg sötét részeit mozgásérzékelős lámpákkal látják el, az áthelyezett közműveket pedig a fákra tekintettel vezetik el – számolt be a tervekről Szloszjár György.
(MTI)