Belföld

A legnagyobb benzinfaló képviselők annyit tankolhatnak, amiből sok helyen családok élnek

Friss adatokat kértünk és kaptunk az Országgyűléstől a képviselők üzemanyag-költségeiről. 134 képviselő kap benzinkártyát, amelyre különböző összegeket töltenek, attól függően, hogy hol laknak és milyen kocsit vezetnek. Bár lenne egyéb lehetőség is, a tömegközlekedést csak hárman választották, de ebből egy képviselő azt is csak elméletben.

Havonta több mint 12,5 millió forintot költhet üzemanyagra az a 134 parlamenti képviselő, akik a törvény értelmében benzinkártyára jogosultak – derül ki a 24.hu által az Országgyűlés Hivatalától kikért adatokból. Az is kiderült: mindössze három képviselő élt azzal a lehetőséggel, hogy üzemanyagkártya helyett tömegközlekedési költségeik megtérítését kérjék a parlamenttől.

Az Országgyűlésről szóló törvény értelmében a képviselők ma már nem kapnak költségtérítést, ehelyett igényelhetnek egy üzemanyagkártyát, amelyre minden hónapban egy bizonyos összeget tölt fel az Országgyűlés Hivatala. A megtehető kilométerek száma függ az autó motorjának méretétől, a lakóhelyük (vagy választókerületük) Budapesttől mért távolságától és a választókerület nagyságától, az összeget pedig a NAV által megadott hivatalos üzemanyagárak alapján határozzák meg.

A májusi adatok szerint a legnagyobb keretösszeget, 221 ezer forintot a fideszes Vitányi István képviselő kapta a kártyájára. Ő Berettyóújfaluban lakik, ami a legrövidebb úton is több mint 220 kilométer Budapesttől, de autópályán 271 kilométert kell megtennie, és az elszámolásban is ez szerepel. A választókerülete is viszonylag nagy, 41 települést foglal magába. Vagyonnyilatkozata szerint a képviselő egy 2014-es Honda CR-V típusú, úgynevezett SUV-ot, vagyis városi terepjárót vezet, de a motor pontos űrtartalma nincs megadva.

A második helyen, májusban 180 ezer forintos üzemanyagkerettel a szintén fideszes és hajdú-bihari Bodó Sándor áll. Választókerületének székhelye Hajdúszoboszló, de az elszámolásban sárrétudvari háza alapján, 202 kilométeres távolsággal számolják a keretösszegét. A képviselő a vagyonnyilatkozata alapján egy 2014-es Nissan Qashqai típusú, úgynevezett crossovert, vagyis szabadidő-autót vezet.

A harmadik helyezett egy szintén fideszes képviselő, Ágh Péter, akinek üzemanyagkerete 170 ezer forint volt májusban. Ágh képviselő Szombathelyről jár Budapestre, ami 218 kilométer, és egy 2015-ös Suzuki Vitara típusú crossovert vezet. Összehasonlításként: a nettó átlagbér tavaly év végén, a KSH szerint 262 ezer forint volt Magyarországon.

A lista első tíz helye így néz ki (májusi adatok):

Vitányi István (Fidesz): 271 km, 221 445 Ft.
Bodó Sándor (Fidesz): 202 km, 180 419 Ft.
Ágh Péter (Fidesz): 218 km, 170 829 Ft.
Kovács József (Fidesz): 238 km, 167 532 Ft.
Apáti István (Jobbik): 275 km, 158 175 Ft.
Legény Zsolt (MSZP): 292 km, 158 175 Ft.
Vinnai Győző (Fidesz): 237 km, 156 593 Ft.
Hörcsik Richárd (Fidesz): 246 km, 144 268 Ft.
Szászfalvi László (KDNP): 241 km, 144 268 Ft.
Tiffán Zsolt (Fidesz): 228 km, 144 268 Ft.

A törvény ugyanakkor lehetőséget ad arra is, hogy a képviselők benzinkártya helyett a tömegközlekedést válasszák, és kérjék költségeik megtérítését. Ezzel a lehetőséggel viszont az adatok szerint összesen hárman éltek: az MSZP-s Kunhalmi Ágnes, a független Szabó Szabolcs és a DK-s Vadai Ágnes. Bár mindhármójuknak komoly, több tízezer forintos kerete lenne, Kunhalmi májusban egyáltalán nem kért költségtérítést, Vadai pedig mindössze 3395 forintot. Hozzájuk képest Szabó Szabolcs kiköltekezett: 10 500 forintos költségtérítése pont egy havi BKK-bérlet árát teszi ki.

A most megküldött listában nem szerepelnek a miniszterek és államtitkárok, nekik ugyanis más jogcímen jár üzemanyag-költségtérítés. Korábban a Népszabadság írta meg, hogy ebben a körben a rekorder Soltész Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, aki az elszámolás alapján mintegy 90 ezer kilométert tett meg – vagyis akár 1900 alkalommal fordulhatott meg a lakása és a hivatala közt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik