Baktériumelem végtelen tartalékkal?

Amerikai kutatók olyan korlátlan hidrogén-előállításra képes elemet mutattak be, melyet a mikrobák "ereje" és a víz sótartalma vezérel.

A Pennsylvania Egyetem kutatója, Bruce Logann és kutatótársa, Younggy Kim olyan baktériumok felhasználásával készített elemet, melyek képesek elektronok sejten kívüli átadására, más néven exoelektronegikusak.

Használatukkal mikrobiológiai üzemanyagcellákat gyártottak, melyek hidrogénmolekulák termelésére képesek. A tudósoknak a különleges technológiáról az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ban jelent meg tanulmányuk.

A mikrobák elektronokat és protonokat bocsátanak a vízbe, két elektron és két proton pedig egy hidrogénmolekulává képes alakulni. Az így létrejött természetes “elemet” hívják mikrobiális elektrolízis cellának.

Jó hír, hogy ezekkel a cellákkal szinte korlátlan mennyiségű hidrogént tudnak gyártani, úgy hogy nem kell hozzájuk semmilyen elektromos áramforrást használni.

Csak egy kis vízre, némi sóra, néhány membránra és a mikrobákra van hozzá szükség, és máris beindulhat az úgynevezett fordított elektrodialízis, amelyet a sótartalom-különbség generál.

Rossz hír, hogy az új technológia működési egyelőre túlságosan drága ahhoz, hogy kereskedelmi forgalomba kerüljön.

A fejlesztők a jövőben mindenképpen szeretnék csökkenteni a gyártási költségeket, mivel az eljárással gyakorlatilag bármilyen tenger-, folyó- vagy szennyvízből előállítható korlátlan mennyiségű hidrogéngáz, tehát használható üzemanyag.