Furcsa felhőt kavartak egy gyorsítóban

24.hu

2011. 08. 26. 13:37

Meglepetés érte a svájci fizikusokat, amikor a felhőképződés létrejöttét segítő finomrészecske-aeroszolt próbálták meg előállítani.

A Föld légkörében a galaxisunkból érkező nagy energiájú kozmikus sugarak hatására játszódó folyamatok szimulálásához a fizikusok részecskegyorsítót és ködkamrát alkalmaztak.

Kísérletük első részében kénsavat és ammónium-hidroxidot  – szalmiákszeszt – tettek a ködkamrákba, hogy megértsék, hogyan képződnek az aeroszolok az alsó légkörben. Eközben gyorsítóban keletkezett részecskenyalábokkal szimulálták a kozmikus sugarak hatását.

Az aeroszoltermelés aránya 10-1000-szer kisebb volt, mint amit az alsó légkörben megfigyeltek, még a kozmikus sugarak kedvező hatását figyelembe véve is.

A kutatók szerint ez azt jelenti, hogy a kénsavon, az ammónium-hidroxidon és a vízgőzön túl más elemeket is figyelmembe kell venni, hogy az alsó légkörben, legfeljebb 1000 méter magasságig tapasztalt aeroszolképződéshez hasonló arányút állíthassanak elő.

Az első eredmények alapján világos felül kell vizsgálni az éghajlati modellekben az aeroszolok képződésének folyamatát.

Nagy meglepetés volt a tudósok számára felfedezni, hogy az aeroszolok képződése az alsó légkörben nem csupán kénsav, víz és ammónium-hidroxid hatására következik be, mint ahogy azt eddig feltételezték.

A CERN kutatói még nem nyilatkoztak arról, a felfedezés mennyiben fogja befolyásolja az éghajlati modelleket.

LAS VEGAS, NEVADA - OCTOBER 10:  LeBron James #23 and Lance Stephenson #6 of the Los Angeles Lakers celebrate after James made a shot against the Golden State Warriors and was fouled during their preseason game at T-Mobile Arena on October 10, 2018 in Las Vegas, Nevada. The Lakers defeated the Warriors 123-113. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement.  (Photo by Ethan Miller/Getty Images)