Dinoszaurusz-tojásokkal táplálkozott az őskori kígyó

Administrator

2010. 03. 02. 16:23

Dinoszaurusztojásokkal és épp kikelt "fiókákkal" lakmározott az a 67 millió évvel ezelőtt élt kígyó, amelynek fosszilizálódott maradványaira Indiában bukkantak.

A lelet bepillantást enged az őskori hüllők táplálkozási szokásaiba, és felfedi az evolúciójuk némely titkát. A fosszíliáról, amely az első bizonyíték arra nézve, hogy az őskori, 3,5 méteres kígyó a sauropodák, a bolygónkon valaha élt legnagyobb testű növényevő állatok tojásaival és kicsinyeivel táplálkozott, vagyis a dinoszauruszokat fenyegető kevés ragadozók egyike volt, a PLoS Biology legújabb számában számolnak be a kutatók.

A felfedezés azt is bizonyítja, hogy a kígyók állkapcsa már 100 millió évvel ezelőtt, a felső krétaidőszakban nagyon laza felfüggesztésű volt. Ennek köszönhetően az alsó és felső állcsont rendkívüli módon képes volt eltávolodni egymástól, ahogy ez a modernkori kígyókra jellemző.

A dinoszauruszfészket 1987-ben fedezte fel Dhanandzsaj Mohabej, az Indiai Földtani Szolgálat geológusa, ám a szakembernek csupán a tojáshéjat, valamint a kikelt sauropodák végtagcsontjait sikerült azonosítani.

A leletet 2001-ben vizsgálta meg Jeff Wilson, a Michigani Egyetem paleontológusa, akit valósággal sokkolt, amikor felfedezte a kígyót a sauropodafészekben. “Észrevettem a kígyók jellegzetes csigolyakapcsolódásait a dinoszaurusztojás-héjak és nagyobb csontok társaságában, és rögtön tudtam, hogy egy rendkívül érdekes példányról van szó. Ez a kígyók egy igen korai példánya, amelynek megleshettük a szokásait” – hangsúlyozta Wilson.

Mint Mohabej rámutatott, a lelet elősegíti a korai kígyók anatómiai fejlődésének és evolúciójának a megértését. Szerinte a kígyó, amely a “keresztségben” a Sanajeh indicus nevet kapta, épphogy elkezdett lakmározni, amikor vihar vagy valamilyen más természeti csapás miatt a dinoszauruszfészket betemette a sár. “Úgy gondoljuk, hogy a kis dinoszauruszok épp akkor kelhettek ki a tojásból, ez a mozgás keltette fel a kígyó figyelmét” – vélekedett az indiai kutató, hozzátéve, hogy a lelet helyszínén, Gudzsarát szövetségi államban további 30 sauropodafészket fedeztek fel, valamint két másik kígyót is.

Michael Benton, a Bristoli Egyetem kutatója szerint, akinek tanulmánya szintén a PLoS Biologyban jelent meg, általában nehéz meghatározni az őskori lények viselkedését. Ám a krétakori kígyó esetében nagy valószínűséggel feltételezhető, hogy figyelte a dinoszauruszfészkeket, így azonmód lecsapott az apróságokra, mihelyt azok kikeltek a tojásból. “Természetesen nem lehetünk ebben teljesen biztosak mindaddig, míg egy olyan kígyó maradványait nem találjuk meg, amelynek gyomortájékán felfedeznénk a kis dinoszauruszok csontjait” – emelte ki.

Asok Szahni, az Indiai Nemzeti Tudományos Akadémia vezető tudósa, aki nem volt részese a kutatásnak, kiemelkedőnek nevezte a leletet, mivel az igen ritka fosszília a dinoszaurusztojásokkal együtt maradt fenn. “A lelet jelentősége abban rejlik, hogy bepillantást enged a korai kígyók viselkedésébe, abba, hogy milyen méretű prédára vadászott” – hangsúlyozta.

Swedish 15-year-old girl Greta Thunberg holds a placard reading "School strike for the climate" during a protest against climate change outside the Swedish parliament on November 30, 2018. - In more than hundred cities across Sweden, environmentalists have organised protests, partly inspired by Greta Thunberg, who strikes every Friday against climate change outside the parliament since several months. UN's annual climate talks which this year will take place in Poland starts on December 2, 2018. (Photo by Hanna FRANZEN / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT