Az Európai Unió 2050-re a karbonsemlegesség elérésének célját tűzte ki maga elé, és ennek érdekében az egész autópiacot markánsan átalakítaná. Ennek egyik mérföldköve, hogy a napokban az Európai Parlament megszavazta, 2035-től nem lehet új benzines és dízeles autókat eladni az EU területén. A villanymotorok forradalmáról szóló eddigi legkiterjedtebb törvényt már csak az Európai Tanácsnak kell jóváhagynia és életbe lép a szabályozás, amelytől azt várják, hogy felgyorsítja majd az elektromos modellekre való átállást.
Az autóeladási statisztikákat tekintve azonban már látszik a fordulat: úgy tűnik, sem az autógyártók, sem a vásárlók nem akarnak még egy évtizedet várni az átállással. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 2011 óta tíz év alatt közel százszorosára nőtt a teljesen elektromos és a hibrid személygépjárművek eladásainak száma, csak tavaly 2,21 millió efféle autót regisztráltak az EU területén. Az elektromos autók leginkább Németországban, Franciaországban, Svédországban és Norvégiában hozták lázba a sofőröket, utóbbi esetén ez nem is csoda, mivel a kormányzat elkötelezte magát amellett, hogy 2025-ig az összes eladott új autó zéró kibocsátású legyen. Magyarországon szintén növekszik a zöld rendszámos, vagyis elektromos járművek száma. 2022 márciusában rekordot döntött az eladásuk, így már több mint ötvenezer elektromos autó hasít a hazai utakon.
Egyre többen tisztában vannak azzal is, hogy az elektromos forradalomhoz nem elég a járműflotta növelése, elengedhetetlen a megfelelő infrastruktúra kialakítása is. Ebben az Európai Unió területén Hollandia áll az élen: az EU több mint 375 ezer elektromos töltőállomásából 37 ezret tudhatnak magukénak. Őket követi Németország 27 ezerrel, majd Franciaország 25 ezerrel. Ez Hollandiában gyakorlatilag azt jelenti, hogy a városi terekben majdnem minden második utcában lehet elektromos autótöltővel találkozni.
És hogy alakul az elektromos töltőállomások helyzete Magyarországon? Kik nyitottak az elektromos hajtású járművekre és hajlandóak mélyebben a pénztárcájukba nyúlni, ha a lokális kibocsátás csökkentése a tét? Mi több, hogyan tudja ösztönözni a villanyforradalmat a közösségi autómegosztás? A Bosch Magyarország legújabb podcastjában ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk, de még arra is, miért „kapudrog” az óvodás kisgyermekek elektromos kisautója és úsznak-e valaha elektromos hajók a Balatonon.
SIMPLECAST: https://bit.ly/BMP_EP4
SPOTIFY: https://spoti.fi/3Ogq9XX
APPLE PODCASTS: https://apple.co/3zATsAf
GOOGLE PODCASTS: https://bit.ly/3xxrRgI