Sikeres volt a Flying-V modell, a légiközlekedés fenntarthatóbbá tételének érdekében tervezett energiatakarékos repülőgép első útja. Másfél évvel ezelőtt, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) konferenciáján a Delfti Műszaki Egyetem és a KLM közösen jelentette be a gép tervezésének megkezdését, ami mostanra, a szélcsatorna- és földi tesztek után fellszállásra kész állapotba került. Augusztusban az egyetem kutatói, mérnökei és egy drónpilóta egy németországi repülőtéren végezték el az első próbarepülést a jövő repülőjének – egyelőre – nagyobbacska drón méretű modelljével.
A különleges repülő megálmodói szerint a Flying-V-vel egy energiatakarékos, hosszú távú repülőutak megtételére alkalmas légijármű született. Az utastér, a raktér és az üzemanyagtartályok egyaránt a szárnyakban kapnak helyet, ennek köszönhető a jellegzetes V-alak. Az előzetes számítógépes kalkulációk szerint ezzel az egyedi kialakítással olyan mértékben javult a repülőgép aerodinamikája, hogy 20 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztása a jelenlegi legfejlettebb repülőgépekhez képest.
A most megreptetett mérethű modellt először a KLM fennállásának 100. évfordulója alkalmából mutatták be 2019 októberében. A projektben jelenleg több partner is részt vesz, például a repülőgépgyártó Airbus.
Egyedül nem tudjuk fenntarthatóbbá tenni a repülési szektort, össze kell dolgoznunk
– mondta Pieter Elbers, a KLM elnöke és vezérigazgatója. „Az ágazati együttműködés és a birtokunkban lévő ismeretek átadása és megosztása mindannyiunkat előbbre viszi. Ebből kifolyólag a Flying-V koncepciót tovább fejlesztjük partnereinkkel. A tervezett következő lépés a Flying-V fenntartható üzemanyaggal történő üzelemtetése lesz.”