Asheley Landrum, a Texas Tech University professzorának kiemelt kutatási területe, hogyan befolyásolja a kultúrafogyasztás az emberek tudományhoz való hozzáállását. Nemrég azt vizsgálta, hogy a különféle internetes felületek mennyire hatékonyak a laposföld-elmélet terjesztésében.
Ha nem számítjuk az antik és koraközépkori laposföld elképzeléseket, 1849-ig kell visszamennünk. Samuel Rowbotham angol feltaláló és vallási vezető írta le egy röpiratában, majd 1865-ben az Earth Not a Globe (A Föld nem gömb) című könyvében, hogy a Föld lapos, és a középpontjában valójában az Északi-Sark található, amit pedig az Antarktisznak hiszünk, az az egész Földet körülölelő, 150 láb magas jégfal. Az elmélet aztán 2013 táján került be újra a közbeszédbe, és azóta egyre több híve van, immár Magyarországon is. Az elmúlt öt évben a Google keresőben is robbanásszerűen megnőtt az ezzel kapcsolatos keresések száma.
Landrum 30 laposföld-hívővel folytatott beszélgetése során arra jutott, hogy egy ember kivételével mindegyikük azután kezdett hinni az elképzelésben, hogy arról videókat láttak a YouTube videómegosztón, tehát a platform rendkívül meghatározó erővel bír ezen a területen. Kutatásának eredményeit prezentálta Amerikai Tudományfejlesztô Társaságnak (AAAS) is.
A szakértő szerint a Google sokkal többet tehetne azért, hogy megállítsa a tudományosan nem hiteles elméletek terjedését, és kifejtette, hogy ha teljes egészében nem is a YouTube miatt nőtt meg a hívők száma, de részben igen, mivel
A Google is elismerte, hogy hatékonyabban is felléphetne a YouTube-on terjedő álhírekkel és káros tartalmakkal szemben, januárban több erre irányuló intézkedést is bejelentettek. A videómegosztón szigorúbban fogják tiltani a borderline-nal kapcsolatos, illetve a félrevezető tartalmakat, többek közt azokat, amik csodatévő szereket kínálnak komoly betegségekre, vagy hamis információkat terjesztenek az olyan történelmi eseményekről, mint például 9/11-es terrortámadás, és említik a laposföld-elméletet is.
Landrum arra hívta fel a tudósok figyelmét, hogy ők is a YouTube-on keresztül vegyék fel a harcot a tájékoztatás érdekében, és kommunikáljanak többet a platformon. Egy korábbi videónkban mi is cáfoltuk az elméletet: