Nicola Mendelsohn a Facebook európai igazgatója, néhány napja a hírek róla szólnak, de nem azért mert valami nincs rendjén a közösségi oldal háza táján, nem is a csoportokról szóló bejelentése miatt, hanem mert egy interjúban elmondta, hogy a Non-Hodgin limfóma egy típusát.
A Facebook londoni eseményén beszélgettünk vele, nem csak a közösségi oldal terveiről és termékeiről, de a betegségéről is őszintén mesélt.
A Facebook termékfejlesztői és vezetői azért hívták 300 csoport adminisztrátorát Londonba, hogy megosszák egymással a történeteiket, és beszéljenek arról a mérnökökkel, hogy mi az, ami igazán megkönnyítené a munkájukat. Korábban ugyanígy ismerkedtek meg az Egyesült Államokban a csoportok vezetőivel.
A mostani bejelentések egy része is azt az igényt szolgálja, amiket itt fogalmaztak meg a résztvevők, mint például a házirend megjelenítése, vagy az átláthatóbb adminfelület.
Átérzem ezeket a dolgokat, mert én is admin vagyok. Az elmúlt egy évben megtanultam, mit is jelent ez igazából. Most találkoztam életemben először az admintársammal, aki Ausztráliában él, de az elmúlt egy évben rengeteget segített nekem, és a többi ugyanilyen betegségben szenvedő embernek. Mikor rákkal diagnosztizáltak, egy olyan csoportot kerestem, ami kimondottan ezzel foglalkozik. Rájuk találtam, írtam az adminnak, aki persze azt hitte, hogy kamu az egész, miért írna rá valaki éppen a Facebooktól, de aztán együtt kezdtük el a közös munkát, és most már 4000 tagunk van. Egy hete álltam ki a világ elé a történetemmel, azóta ötszázan jelentkeztek a csoportba. Minden nap velük vagyok, rengeteget jelent nekem ez a közösség, és próbálunk segítséget nyújtani az embereknek. Vannak például olyan speciális alkalmak, amikor a terület legjobb szakemberei, orvosai válaszolnak a kérdésekre”
– mondta el a 24.hu-nak Londonban Nicola Mendelsohn.
A közösségi oldal európai igazgatója egyáltalán nem bánja, hogy a csoport „mindössze” pár ezer fős, sőt, szerinte az lenne a jó, ha minél kevesebb embernek kellene szembesülnie ezzel a diagnózissal. Mégis próbálnak egy olyan közösséget alkotni, ami segíteni tud az embereknek a gyakorlati és lelki kérdésekben egyaránt.
Hogyan oldódik meg az álhírek problematikája?
Mendelsohn személyes története persze közelebb hozta a Facebook-csoportok témáját a hallgatósághoz.
Ugyanakkor nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy a tavalyi év nem épp a legsikeresebb időszak volt a közösségi oldal számára, hiszen kitört az álhírek elleni globális felháborodás, ami ellen próbálnak küzdeni, de egyelőre nem túl nagy sikerrel, így most tulajdonképpen az oldalak háttérbe szorításával és a csoportok előtérbe kerülésével akarják megoldani a helyzetet.
Az első mindig a család lesz az ember hírfolyamában, hiszen nyilvánvalóan a hozzátartozók, akik igazán érdekelnek mindenkit. Aztán jönnek a csoportok, mert ezek is sokat jelenthetnek, hiszen ezért csatlakoztak hozzá és vállalnak benne aktív szerepet. Végül pedig jönnek az oldalak, hiszen ezeken keresztül értesülnek a felhasználók az őket érdeklő hírekről”
– mondta kérdésünkre Mendelsohn, az viszont még így is kérdéses, hogy ez mennyiben segít majd az álhírek kiszűrésében.
A Facebook egy olyan oldalnak indult, melynek célja, hogy összehozza az embereket – ez volt Zuckerberg alapvíziója, és ez az, amihez most is ragaszkodik. Ebben pedig fontos szerepe van a közösségeknek. A Facebook kezdete óta vannak csoportok, hiszen az egész éppen ebből indult, hogy a főiskolai közösségek könnyebben egymásra találjanak. Rengeteg ember tagja már így is valamilyen csoportnak, a cél pedig az, hogy legalább egy milliárd ember ismerje meg, milyen egy igazán jelentőségteljes közösségbe tartozni. Igen, valóban több kihívással is szembenéztünk 2017-ben, de azt hiszem, ami igazán fontos, hogy miközben a közösségek erejét erősítjük, úgy tudjuk jobbá tenni a világot is. Manchesterben nőttem fel, volt három tévécsatornánk, és egy újságunk, ebből tájékozódtunk a világról. Most pedig sokkal több forrásból lehet tájékozódni olyan platformoknak köszönhetően, mint amilyen a Facebook”
– mondta a közösségi oldal európai vezetője.
Ugyan válaszából éppen csak az nem derült ki, hogy mi is lesz az álhírekkel, a legvalószínűbb forgatókönyvnek az tűnik, hogy a csoportok erősítése révén akarnak nagyobb átláthatóságot elérni, illetve az adminoktól számítanak segítségre, akik moderálják a beszélgetéseket, így egy kutyasétáltató csoport tagjai nem fognak arról vitázni: vajon a brit királyi család tagjai gyíkemberek-e.
De nem épp erre van-e a mesteréges intelligencia?
Erre is lehetne, de egyelőre még nem ezért tartják.
Használunk mesterséges intelligenciát elég sok területen: az álhírek kiszűrésére még nem, viszont a terrorizmussal kapcsolatos tartalmak szűréséhez már igen. E téren egyébként olyan jól működik a rendszer, hogy e tartalmak 99 százalékát már az előtt kiszűri, hogy kikerülhetne az oldalra. Bejelentettük, hogy megduplázzuk a felhasználók biztonságán dolgozó mérnökök számát, akiknek az lesz a feladata, hogy kiszúrják a kamuprofilokat
– fejti ki Mendelsohn. Vagyis összességében a mesterséges intelligencia helyett fejlesztők és adminok indulnak harcba a kamuprofilok és az álhírek ellen.
Nagyon nagy felelősség, hogy a Facebookon biztonságban legyenek az emberek, ebbe hajlandóak is vagyunk pénzt és energiát fektetni, legyen szó mesterséges intelligenciáról, mélytanulásos rendszerekről (deep learning), vagy arról, hogy megduplázzuk a biztonságért felelős mérnökeink számát.
Persze nem csak önszántukból szeretnének érdemben változtatni, elég csak a német Facebook-törvényre gondolni, miszerint a közösségi oldalaknak 24 órájuk lesz eltávolítani a gyűlöletbeszédet, vagy akár 50 millió eurós büntetést is kaphatnak.
Természetesen a legfontosabb számunkra, hogy betartsunk minden jogszabályt, és a helyi törvényeknek megfelelően működjön a Facebook. Igen, lehet, hogy ez néha nehéz, de ez a törvény, és mi azt betartjuk.
Melyik adminnak adnak pénzt?
A bejelentés egyik legnagyobb dobása az volt, hogy a Facebook száz csoportadminnak 50 ezer dolláros (átszámítva 12,7 millió forintos), ötnek pedig 1 millió dolláros (254,4 millió forintos) támogatást ad, hogy tovább tudja építeni közösségét.
Kérdésünkre Nicola Mendelsohn elmondta: az, hogy kihez kerül a támogatás, a cégen belül is fontos kérdés, mivel nem akarnak egy olyan fix kritériumrendszert használni, amely meghatározza, hogy milyen típusú csoportok élveznek előnyt.
Szeretnénk hallani mindenkiről, és minden olyan dologról, ami annak a közösségnek fontos. Gyakorlatilag bármit el tudok képzelni, nem csak a jótékony kampányokat, de mondjuk azt is, hogy egy szülői kérdésekkel foglalkozó csoport szeretne személyes találkozót tartani, és esetleg segíthetünk, hogy ez összejöjjön. Annyi fajta csoport van, olyan széles spektrumban, így szerintem nagyon izgalmas lesz azt látni, milyen ötletekkel állnak elő”
A tervek szerint most elindítják ezt a programot, az pedig idővel kiderül, hogy ez egy évenként „újratöltődő” alap lesz, vagy csupán egyszeri alkalom volt.
Mi van a pénzen kívül?
Az Mendelsohn személyes történetéből is kiderült, hogy ezeknek a csoportoknak egy része nagyon kemény és embertpróbáló kérdésekkel is foglalkozik. Ő maga mindezt közvetlen közelről éli át, hiszen a csoportja olyan emberekből áll, akiknek gyógyíthatatlan betegsége van.
Épp ezért felmerül a kérdés, hogy a mentális és lelki támogatásban mennyire tud segíteni a Facebook, ha már a pénzt beleölte?
Admintársam és én is találkozom olyan történetekkel, amelyek kiborítanak, vagy napokig bennem maradnak, pontosan ezért ez egy teljesen jogos kérdés. Úgy gondolom, hogy az, ahogyan az emberek egymást támogatják és erősítik a csoporton belül, az az adminoknak is segít. Olyan megoldáson is dolgozunk, hogy a nagyobb csoportokat vezetőknek külön csoportot hozzunk létre, hogy egymással is meg tudják osztani tapasztalataikat, érzéseiket és esetleges problémáikat. Az én admintársam is kereste már fel hasonló egészségügyi csoportok adminjait tanácsért, és úgy gondolom, hogy az igazán jelentős csoportok alappillére az, hogy mindenkit támogatnak és erősítenek.”
Persze az interjú során nem maradhatott ki a már megszokott filozofálgatás sem. Mendelsohn szerint a cégben mindenkinek ugyanaz a célja: egy jobb közösséget építeni.
Maga Mark Zuckerberg is minden évben megfogalmaz magának egy célt, amit el kell érnie, ez idén az, hogy kijavítsa a Facebook hibáit, hogy újra a közösségépítésen legyen a fő fókusz.
Persze ha már egy olyan emberrel beszélgettünk, aki első kézből tudhatja a belsős információkat is, akkor kellett deríteni, mi igaz a pletykákból, miszerint Zuckerberg úgy járta körbe egész Amerikát, mintha csak egy választásra készülne:
Nem, esze ágában sincs indulni az elnökválasztáson, csak szerette volna meghallgatni az embereket, hogy milyen kihívásokat kell megoldania a Facebooknak, hogy jobban célt érjen a közösségépítés. Persze, a következő választásokig még beleférhet, hogy hirtelen mégis ez legyen az éves célkitűzése.
Kiemelt fotó: AFP/Mandel Ngan