Ha van említésre méltó sikersztori tavalyról, az mindenképpen a PlayerUnknown’s Battlegrounds (röviden PUBG), hiszen napjaink legnépszerűbb videojátéka eredetileg a legendás ARMA 2-höz készült rajongói modként kezdte a pályafutását, aztán Dél-Koreában meglátták a fantáziát az alapötletben, 2016-ban megkezdődött az önálló játék fejlesztése, 2017-ben pedig megjelent a korai hozzáférésű verzió és beütött a világsiker: milliók kezdték megvásárolni a programot.
KI NEVET A VÉGÉN?
A játék sikerét egyértelműen a Hegylakó-filmek filozófiáján alapuló Battle Royale műfaj adja, aminek lényege, hogy egyszerre 100 játékos szabadul be egy pályára (gép által irányított ellenfelek, azaz botok egyáltalán nincsenek), ahol a többiek meglehetősen változatos fegyverekkel szedhetők le,
Ez így leírva borzasztóan egyszerű koncepció, de sokkal összetettebb, mint amilyennek elsőre tűnik, köszönhetően a kifejezetten agyafúrt ötletekkel operáló játékmenetnek. A meccs indulásakor a részvevők egy teljesen véletlenszerű irányból induló repülőről ugranak ki a játéktérre, ejtőernyőzve kell földet érni, ráadásul mindenféle értelmes felszerelés nélkül.
A védelmet (golyóálló mellény, sisak), a tárolókapacitást biztosító hátizsákot és a „vadászatra” használható fegyvereket (gépkarabélyok, shotgunok, mesterlövész puskák), a hozzájuk való lőszert, és az egyéb okosságokat (gránátok, irányzék, hangtompító stb.) a landolás után kell összeguberálni.
A meglehetősen izgalmas koncepciót ráadásul tovább erősíti, hogy a megszerezhető gyilokszerszámok és egyéb tárgyak minden meccs alkalmával teljesen random bukkannak fel a pályák épületeiben, így nincsenek atombiztos taktikák arra vonatkozóan, hogy merre érdemes landolni és kutakodni.
a különböző felszerelésekből eltérő szintű verziók vannak (minél magasabb, nekünk annál jobb), és a legerősebb pusztító eszközöket teljesen véletlenszerűen potyogó utánpótlásból lehet szerezni. A piros füsttel jelzett lelőhely persze egyetlen játékos figyelmét sem kerüli el, így hiába kecsegtet nagyszerű jutalom, a legtöbb esetben kész öngyilkosság az ilyen ládákat felkeresni.
NEM CSAK A JÁTÉKOSOK ELLEN KÜZDÜNK
A folyamatosan változó útvonalon közlekedő repülő, a random felbukkanó felszerelések és járművek már alapból egy kiszámíthatatlan játékot eredményeznek, de a fejlesztők nem érték be ennyivel, és az életünkre törő ellenséges játékosok mellett egy másik tényezőre is komolyan oda kell figyelni.
A landolást követően például nemcsak azzal kell foglalkozni, hogy normális felszerelést találjunk, de észben kell tartani azt is, hogy nagyjából öt perc után véget ér a teljes szabadság, és a játék kijelöl egy olyan területet a térképen, ahol tényleg csak az ellenfelekre kell koncentrálni. Ezen a körön kívül elkezd zsugorodni egy kék búra, ami a játékosokat elérve folyamatos sebzést okoz, így mindenkinek a biztonságos rész felé kell indulnia, ha nem akarja, hogy az egyre szűkülő zóna végezzen vele.
Ez első blikkre felesleges nehezítésnek tűnhet, de erről valójában szó sincs, hiszen a fejlesztők ezzel biztosították, hogy a játékmenet kellően feszes maradjon: ennek köszönhetően egyáltalán
És ez még nem minden, hiszen a biztonságos zóna is szűkül, sőt helyet is változtat, így a megmaradt játékosok folyamatos mozgásra vannak kényszerítve, illetve egyre kisebb területre vannak beszorítva, ami egyaránt növeli az akciódús leszámolások esélyét, illetve az erekben dübörgő adrenalin szintjét is.
A MULTIPLAYER LEGÚJABB SZINTJE
A PUBG PC-re és Xbox One konzolra érhető el, és nem meglepő, hogy játékosok milliói ülnek le nap, mint nap, hogy próbára tegyék a képességeiket. Az alapvetően jól ismert elemekből dolgozó játék képes volt úgy mixelni a hozzávalókat, megspékelve néhány érdekes ötlettel, hogy a piacon lévő többszereplős programokhoz képest egészen újfajta élményt nyújtson, és az összetevők olyan jól működnek, hogy nincs abban semmi meglepő, hogy az egy kaptafára készülő shooterek után rengetegen lecsaptak a frissnek ható élményt és jelentős kihívást biztosító össznépi lövöldözésre.
A PUBG persze messze nem tökéletes, hiszen egyelőre csak két pálya van a játékban, PC-n meg kell küzdeni a csalókkal, konzolon pedig nem túl szép a grafika, és az irányítás sem tökéletes, de mindezt ellensúlyozza, hogy a játékélmény tényleg egyedinek hat és magával ragadja az embert.
Bónuszként pedig adott a lehetőség, hogy nem csak egyedül, hanem ketten, vagy négyfős csapatban vegyük fel a harcot a többiek ellen, ami még emlékezetesebbé, nem mellesleg szórakoztatóbbá teszi a minden egyes meccsel újat mutató játékot.
A Playerunknown’s Battlegrounds 1.0-s (még koránt sem végleges) verziója 2017. december 20-án jelent meg hivatalosan PC-re és Xbox One-ra, tesztünket az utóbbi, konzolos verzió alapján készítettük.