A francia Dontnod fejlesztőcsapat és a Square Enix kiadó 2015 januárjában dobta piacra az öt epizódra bontott Life is Strange első felvonását, és a popkult utalásokkal, misztikummal, időutazással, illetve szerethető karakterekkel jócskán telepakolt játék
A sorozatok mintájára feldarabolt, adott időközönként új epizóddal jelentkező történetet a szaksajtó és a játékosok is imádták, a program díjak egész sorát söpörte be, és hárommillió példánynál is több kelt el belőle a kiadás óta. Ez persze semminek tűnik az évente új résszel jelentkező Call of Duty rekordjaihoz képest, de egy kis költségvetésű kalandjáték esetében ez fantasztikus teljesítmény.
A sikert követően nem meglepő, hogy idén őszre elkészült a folytatás, és a Life is Strange: Before the Storm még annak ellenére sem okoz csalódást, hogy az elvárások meglehetősen magasak, ráadásul a fejlesztést ezúttal nem az elődöt készítő Dontnod, hanem az amerikában székelő Deck Nine készítette.
NULLADIK RÉSZ
A Before the Storm viszont nemcsak fejlesztőt váltott, de főszereplőt is, sőt a ránk váró történet nem folytatás, hanem előzmény, hiszen három évvel járunk a 2015-ös program sztorija előtt, a feladatunk pedig az, hogy Life is Strange-ben is fontos szerepet játszó Chloe Price 16 éves énjét irányítsuk.
Műfaját tekintve egy külső nézetes, teljesen 3D-s kalandjátékkal van dolgunk, ahol az interakció szinte teljes egészét a helyszínek feltérképezése, egyszerű problémák és feladatok megoldása, tárgyak gyűjtögetése és beszélgetések/konfliktusok menedzselése teszi ki.
Utóbbi viszont nagyon fontos része a játéknak, ugyanis az ilyenkor meghozott döntéseink komoly mértékben befolyásolják az események alakulását és hatással lehetnek a befejezésre, továbbá annak egyes részleteire is – akár csak a meglehetősen sokkoló lezárással bíró első rész esetében.
A játék legelején például bejutunk egy koncertre, ahol nincs pénzünk pólót venni. Dönthetünk úgy, hogy elengedjük dolgot, illetve keverhetünk némi bajt, hogy a zűrzavarban megszerezzük a kívánt ruhadarabot.
Emellé persze azt is tudni kell, hogy a Life is Strange: Before the Storm az elődjéhez hasonlóan epizódokra bontott, ezúttal háromra, és jelenleg még csak az első rész érhető el, azaz ebben a pillanatban még fogalmunk sincs arról, hogy a nagyjából 3-4 órát felölelő első etap során meghozott döntéseink miképp fogják alakítani a közeljövőben érkező két rész cselekményét.
ÉRZELMI HULLÁMVASÚT
Az eredeti Life is Strange egyik nagy dobása az volt, hogy a tinidrámák világát ötvözte némi misztikummal és időutazással. A jelen és a múlt manipulálására most ugyan nincs lehetőségünk, de ez koránt sem jelenti azt, hogy érzelmileg a Before the Storm ne lenne hatással a játékosra.
Chloe nem csupán egy lázadó tinédzser, hanem egy olyan érzékeny kamasz, akinek még nem sikerült feldolgoznia az apja váratlan és értelmetlen halálát. Kívülálló, nem igazán vannak barátai, nehezen jön ki az anyjával, és ennek tetejében még el kell viselnie az életben felbukkanó, nem túl szimpatikus pótapát is.
A tizenhat éves lány próbál jó gyerek és barátságos iskolatárs lenni, de közben hajtja a kamaszos düh és lázad szinte minden ellen. Idővel viszont világossá válik, hogy ennek oka van: a sokszor pokróc természete a családi tragédiára és az ebből következő állandó magányra vezethető vissza.
A Before the Storm egyik nagy erőssége, hogy akkor is könnyen Chloe bőrébe képzelhetjük magunkat, ha már rég túl vagyunk a lázadó éveken, ráadásul a sztori úgy gördül előttünk, hogy a lassúsága ellenére is kíváncsiak legyünk a folytatásra, illetve arra, hogy milyen hatása lesz az egyes döntéseinknek.
Gyász, düh, szomorúság és suta, de mégis őszinte barátkozási próbálkozások jellemzik a három részesre tervezett történet első epizódját, és az alapvetően szimpatikus főhős, illetve a különböző érzelmekre épülő és nagyszerűen adagolt hangulat elegye úgy is kiválóan működik, hogy a befejezést leszámítva a játék közben egyelőre nem nagyon érződik, hogy tétje lenne annak, hogy miképp is cselekszünk.
NEM NYŰGÖZ LE, DE SZERETHETŐ
Technikailag viszont a játék nem egy nagy durranás: igazán szépnek semmikép sem nevezhető, a grafika picit steril, a karakterek mozgása néha megmosolyogtató, és a program például egyáltalán nem használja ki a PlayStation 4 Pro olyan előnyeit, mint a 4K felbontás vagy éppen a HDR, így hiába van modern okostévénk, azon a látvány nem lesz jobb, csak a kép lesz nagyobb.
Ez persze nem akkora baj, hiszen a Life is Strange: Before the Storm-nak nincs is szüksége arra, hogy csiricsáré látvánnyal kösse a játékost a képernyő elé. A történet megteszi ezt, a jól megírt párbeszédek, az apró poénok, a zenék és a hangulat pedig feledtetik, hogy a játékmenetbeli újdonságok kimerülnek a grafitizésben, illetve abban, hogy időmanipulálás helyett Chloe a szavak mestere, így kis odafigyeléssel a fontosabb beszélgetéseknél a megfelelő válaszokkal fordíthatjuk a javunkra a helyzetet.
és ezen a téren mondhatni tökéletes, hiszen az első rész végigpörgetése után szinte biztos, hogy kíváncsian várjuk majd a – megjelenési dátummal egyelőre még nem rendelkező – második epizódot.
Az eredeti Life is Strange rajongóinak az új „évad” melegen ajánlott, illetve azoktól is megérdemli a figyelmet, akik a ravasz nyomkodása, vagy a kardok suhogtatása helyett inkább olyasmire vágynak, mint egy jó sorozat, azzal a kellemes csavarral, hogy ezúttal az események alakulása is a „néző” kezében van.
A Life is Strange: Before the Storm első része 2017. augusztus 31-én jelent meg PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra, méghozzá 16 euróért. Mi a PlayStation 4 Prós változat alapján készítettük a tesztünket.