Tech

Soha többé nem szívathatnak a légitársaságok

Amikor az ember repülőgéppel utazik, törvényszerűen egy kiszolgáltatott helyzetbe kerül. Nagyon nem mindegy, hogy mikor, hogyan érkezünk célba, összességében egy komforton kívüli helyzetről van szó még a legjobb ellátás esetén is.

Ez a helyzet a sokszorosára erősödik, ha valami gond adódik: nem érjük el a csatlakozást, késik a gép, vagy nem férünk fel a fedélzetre.

Jár, ami jár

Az utasok ilyenkor jellemzően szeretnének mielőbb hazajutni és általában minden apró kedvességnek (pl. a kávézóba szóló 5 eurós kuponnak) nagyon örülnek. Pedig az EU szabályozása alapján pénzben nagyon is jól meghatározható kártérítésre jogosultak, ami elérheti a 185 ezer forintot is. Erről az átlag utas általában nem tud, de ha tud is, a behajtása jóformán lehetetlen. Ezen a helyzeten változtatna a 100%-is magyar tulajdonú Flight Refund.

Van egy EU irányelv, ami biztosítja a kártérítést a következő három esetben:

  • a járat 3 óránál többet késett,
  • a járatot törölték,
  • az utas akarata ellenére nem szállhatott fel a gépre (pl. túlfoglalás esetében).

A lényeg, hogy olyan eseménynek kell lennie, ami a légitársaság kontrollja alatt áll, vagy az ő döntési miatt alakult ki. Így értelemszerűen nem tartozik ide egy természeti katasztrófa, egy madárraj, vagy a repülőtéré alkalmazottainak a sztrájkja.

flight_refund_infographic

Ha a fentiek valamelyike bekövetkezik, az utasnak lehetősége van utána járni a jussának, ami eleve csak nagyon ritkán következik be, hiszen nem is tudunk arról, hogy mi és mennyi jár, de még arról sem, hogy ehhez bármilyen jogunk lenne.

Hazai viszonylatban a késések által érintett utasok kevesebb, mint 1 százaléka kéri a kártérítést.

Engedményezés, kvázi faktoring

Horror sztorik keringenek a társaságokkal való véget nem érő levelezésekről, küzdelmekről, amit a Flight Refund (FR) alaposan leegyszerűsít. Ha bekövetkezik a fenti három eset valamelyike, az utas a regisztrál a szolgáltatónál, igazolja, hogy tényleg volt jegye, és innentől minden egyéb, azaz a követelés behajtása a FR feladata. A cég csapata elsőként tisztázza, hogy valóban jogos követelésről van-e szó, és ha igen, megindulnak a folyamatok, amelyek eddig 98 százalékos sikerrel végződtek.

Ez azért ilyen magas, mert csak abban az esetben vállalják az ügyet, ha az biztos. Ha sikeres az ügy, akkor bruttó 30 százalék sikerdíj levonása után (ami akkor is ennyi, ha van per és akkor is, ha nincs) az utas megkapja a kártérítést, ha pedig valamiért nem jön össze, akkor semmi nem történik, az utast ez anyagilag semmilyen módon nem érinti.

És nem kis összegekről van szó: egy-egy ügyben 250-600 euró, azaz 77-185 ezer forintig terjedő térítések is előfordulhatnak, ami egyébként így is elenyésző költség a légitársaságok teljes költségállományához képest.

Informatika nélkül nem menne

Az egész szolgáltatás alapját egy hazai fejlesztésű informatikai rendszer adja, ami hatalmas mennyiségű adattengerrel dolgozik. Ebből bányásszák ki a problémás járatok adatait, amit aztán azonnal közvetítenek a repjegyeket értékesítő utazási irodáknak. Ők erről haladéktalanul értesítik az utasokat, akik gyakran már akkor megkapják a lehetőségekről szóló információt, mielőtt akár hazaértek volna.

Az utas persze közvetlen is fordulhat a Fligh Refundhoz, aki egyébként igyekszik a nagy irodákkal megállapodást kötni, hogy az információ minél gyorsabban, könnyebben eljusson az utasokhoz. A kártérítés igénylésére az eset után akár három évvel is sor kerülhet, tehát utólagos ügyintézés is lehetséges. Az EU-s szabály minden esetben alkalmazható, ha a járat valamelyik EU országából indult, de ide érkező járat esetén akkor is, ha az egyébként bárhol működtetett társaságnak van a régióban bejegyzett székhelye.

A 2012-ben alapított Flight Refund 3 éven át fejlesztette a rendszerét, ami alatt 1 éven keresztül tesztelte azt. A cég elsősorban Kelet-Európára céloz, ahol évente 60 millió utas fordul meg. Már 8 országban elérhetőek a szolgáltatásai, de folyamatosan tárgyalnak Európa nyugati régiójába tartozó utazási irodákkal is.

Nyitókép: PC Wallart

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik