Forma-1

Miért hívnak vissza egy 39 éves pilótát a Forma-1-be?

Amiben a Forma-1 rajongói csak reménykedni mertek, valósággá vált, Fernando Alonso visszatér a sorozatba. A kétszeres világbajnok 2018-ban látványosan vonult vissza egy szép pályafutás végén, de csak visszahúzta a szíve az F1-be. De miért éppen egy lassan 39 éves pilótát választ magának a Renault?

Kevés olyan pilóta van a Forma-1-ben, akinek annyira színpadiasra sikerült a visszavonulása, mint Fernando Alonsónak. A kétszeres világbajnok egyértelműen nagy tiszteletnek örvend a versenytársai körében, ezt 2018-ban, az utolsó futama végén is láthatta mindenki: a vb-címért harcoló Lewis Hamilton és Sebastian Vettel a spanyollal együtt „fánkozott”.

A pályafutása már-már teljesnek volt mondható, hiszen a Renault-val két világbajnoki címet is szerzett 2005-ben és 2006-ban, 17 éven át a mezőny tagja volt, mindenki elismeréssel beszélt róla. Egyedüli hiányérzete amiatt lehet, hogy a Ferrarival nem sikerült vb-címet nyernie, de 37 évesen úgy vonulhatott vissza, hogy a sportág korszakos ikonjának számít.

Miért hagyta abba?

Jogosan merül föl a kérdés, hogy ha Alonso még érzi magában az erőt, ugyan miért hagyta ott a Forma-1-et már 2018-ban? Erre könnyen rávághatnánk, hogy azért, mert a McLaren autójával nem lehetett semmit kezdeni. Az istállónál eltöltött négy éve alatt a legjobb idényében, 2016-ban is csak tizedik helyen végzett, de a legnagyobb gond nem is feltétlenül a tempóval volt, hanem a kocsi megbízhatatlanságával: az említett 2016-os szezont leszámítva minden évben hétszer esett ki futamokról Alonso.

A hírek szerint egy idő után elég mérgezővé vált a viszony a csapat és pilótája között – Luca di Montezemolo, a Ferrari korábbi elnöke szerint egyébként is nehéz természetű Alonso, ha nyer, minden jó, ha veszít, akkor duzzog és a csapat hibázott. Mégsem ez vezetett Alonso távozásához, ahogy a korát sem okolhatjuk, mégcsak nem is ő a rangidős a mezőnyben, Kimi Räikkönen még vígan köröz az Alfa Romeóval 40 évesen is.

A spanyol világbajnok egyszerűen megunta a Forma-1-et.

Nem is nagyon titkolta, hogy így érez, a távozása után többször is elmondta, hogy rossz irányba változnak a szabályok, egyre kevesebb az akció és az előzés.

Ez a Forma-1 már nem az a Forma-1, amiről álmodtam Már nem látunk a pályán annyi akciót, mint amikor elkezdtem az F1-et. A hírekben több szó esik csapaton belüli vitákról és hibás rádióüzenetekről, mint magáról a versenyről

– mondta a Marcának, de később is a kiszámíthatóságra panaszkodott.

Ezért hagyja ott Fernando Alonso a Forma-1-et
Két fő indokot jelölt ki, az egyikkel sok rajongó egyetért.

Fontos motivációként jelölte meg a spanyol világbajnok azt is, hogy a Forma-1-es Monacói Nagydíj (2006, 2007) és a Le Mans-i 24 órás (2018-2019) után az Indianapolis 500-as versenyt is megnyerje, és ezzel elmondhassa magáról, hogy teljesítette a Triple Crownként (hármas korona) emlegetett kihívást.

Alonso vágya az volt, hogy amíg még fiatal és bírja a strapát, addig szeretne mindenféle versenyt kipróbálni. Az Indy500 ugyan nem jött össze neki, de kalandokból így sem volt hiány, a Dakar-ralin össze-vissza törte az autóját 2019 októberében.

Akkor miért tér mégis vissza?

Alonso mindig is öntörvényű ember volt, így volt ez a visszavonulásánál is, és egy kicsit emiatt is ül újra F1-es autóba. Nem arról van szó, hogy a spanyol meggondolta volna magát, vagy már nem zavarná őt a szabályok rossz irányú változása. Alonsót a versenyzés és a futamok előtti pezsgés tartja mozgásban.

Hiába vágott bele az Indy-be, nyerte meg a Le Mans-i 24 órást, vagy borult a feje tetejére Dakarban. Nem tudja pótolni a világon egy sorozat sem azt a nyüzsgő, ezer fordulatszámon pörgő életmódot, ami a Forma-1-et jellemzi egy éven át.

Persze vannak egész éven átívelő sorozatok, de az F1 nem hiába számít királykategóriának, ez a leggyorsabb, a legnehezebb mind közül.

Az Indy az egyetlen, ami hiányzik. Ha a Le Mans, WEC és Daytona után ezt is megnyerném, nem kívánhatnék már többet. Először a Dakarra megyek rá, utána jöhet az Indy, és aztán meglátjuk, mennyire hiányzik az F1. Idén jól esett kiszakadni a Forma-1 buborékából, de a barátaim mindig azt mondják, azt csináljam, ami boldoggá tesz. Engem a versenyzés tesz boldoggá

– mondta először decemberben a BBC-nek a kétszeres világbajnok.

Alonso egyre többet emlegette a Forma-1-et, a Twitter-oldalán szavazást hirdetett, hogy visszavárják-e őt a szurkolók, majd büszkén osztotta meg az elsöprő végeredményt. Egyre világosabbá vált, hogy a spanyolnak hiányzik a sorozattal járó adrenalin. A végső lökést a jövő évi pilótakeringő adta meg a visszatérésének.

  • A Ferraritól távozó Sebastian Vettel helyére a McLaren versenyzője, Carlos Sainz kerül majd,
  • a spanyol pilótát Daniel Ricciardo pótolja majd, aki a Renault-t hagyja el,
  • az így megüresedő ülés pedig Alonsóra vár a francia istállónál.

Így aztán minden adott, hogy az eddig 311 F1-futamot teljesítő Alonso ismét a mezőny tagja legyen.

Miért őt választotta a Renault?

A Forma-1 jelenlegi idénye a szokásosnál kiélezettebb lehet. A Ferrari drasztikus visszaesésével gyakorlatilag a Red Bull és a Mercedes mögött szabad a vásár, a Renault pedig az Osztrák Nagydíj időmérőjén mutatta, a középmezőnyben is a középmezőnyhöz tartozik: Ricciardo 10., Esteban Ocon a 14. helyről rajtolt az idény első versenyén.

Mivel a koronavírus-járvány miatt jövőre is a 2020-as szezonban használt autókkal vágnak majd neki a csapatok, elengedhetetlen, hogy olyan pilótái legyenek egy istállónak, akik a fejlesztés alatt sokat tudnak segíteni. Márpedig segítségre szükség lesz, Ricciardót 18 kör után behívták a bokszba, hogy ki ne gyulladjon az autója, és Ocon is csak azért végzett 8. helyen, mert sorra potyogtak ki előtte az ellenfelek.

Kész káosz volt az Osztrák Nagydíj, kilenc autó esett ki
Leálló autók, versenybalesetek és versenybírói büntetések tarkították a szezonnyitón.

A Renault szeretett volna legalább egy húzónevet a csapatába; ahogyan Ricciardót megszerezte 2019-ben a Red Bulltól, úgy 2021-re is kellett egy nagyágyú. Alonso rutinja megkérdőjelezhetetlen, a fejlesztésben biztosan hasznára fog válni a csapatnak ráadásul szponzorokat is be tud húzni a nevével. A Renault régóta szeretne visszakapaszkodni az élmezőnybe és egy sikeres 2021-es szezon nagyon sokat számíthat, hogy az új aerodinamikai változások életbe lépésével újra versenyképes legyen 2022-re.

Ha reálisan nézzük a helyzetet, az is elmondható, hogy a piacon kevés az olyan elérhető pilóta, aki Alonso szintjét megüti. Ricciardo távozásával szükséges volt egy pilóta szerződtetése, és bár Ocon tehetséges, még csak 23 éves, és mindössze két szezon van a háta mögött, így kellett egy rutinos és jó versenyző mellé.

Két név merülhetett föl a spanyolon kívül rövidtávon: a Ferrari által elküldött Vettel és a Renault-nál komoly múlttal rendelkező Nico Hülkenberg.

A Renault jelenlegi állapotában egy hatalmas kérdőjel, egy Vettel-kaliberű pilóta nem feltétlenül szeretne 19-re lapot húzni a franciákkal. Hülkenberg ugyan békében távozott a csapattól, de bármennyire is jó, nem akkora marketingfogás, mint Alonso visszacsábítása.

Összességében tehát elmondható, találkozott Alonso vágya és a Renault igénye, de hosszútávon kétséges, mennyire lehet gyümölcsöző a felek harmadik közös korszaka.

Kiemelt kép: FLORENT GOODEN / DPPI Media / DPPI via AFP

Ajánlott videó

Olvasói sztorik