Naponta országosan öt és félmillióan, míg a fővárosban több mint egymillióan rádióznak Magyarországán – állapítja meg a TNS Hoffmann–Mediameter konzorcium a 2016. november – 2017. januári időszakra vonatkozó, hétfőn nyilvánosságra hozott kutatási eredmények alapján. (Az eredmények a magyarországi rádiós piacon történt jelentős átrendeződés miatt ismét a megszokottnál kétszer nagyobb, 7388 fős mintán alapszanak.)
rádió frekvenciája várhatóan évekre néma lehet, így aki például Bécs felől érkezik Budapestre, az autójában többször újrahangolásra kényszerül.)
Ez főleg azzal magyarázható, hogy a piac legnagyobb közönséggel bíró szereplőjét, a Class FM-et az analóg frekvencián elnémították tavaly. (Mint megírtuk, aA friss adatok alapján a 15 éves vagy idősebb népesség 65 százaléka, csaknem 5,5 millió ember hallgat rádiót napi rendszerességgel. A heti rádióhallgatás, ami jobban kifejezi a rendszeresen rádiót hallgatók, tehát egy több napig tartó rádiós kampánnyal elérhetők körét, szintén kis mértékben, a tavalyi 7,7 millióról 7,5 millió főre csökkent, tehát Ennél is kisebb a különbség, ha az utóbbi 30 napban rádiót hallgatók számát vesszük: ez az egy évvel korábbi 7,4 millióról 7,3 millióra változott a mostani felmérés szerint.
Főleg a vidékiek nem találják még a helyüket
A hallgatottságmérő konzorcium szakemberei szerint azért a hallgatók alapvetően megmaradtak (heti hallgatottság), viszont az új struktúrák és preferenciák még nem álltak be (ez a napi hallgatottsági értékekben fejeződik ki). A tapasztalatok alapján és az adatok fényében joggal remélheti a rádiós piac, hogy a konszolidáció után idővel a napi hallgatottságban is pozitív elmozdulás lesz megfigyelhető – legalábbis így vélekednek a hallgatottságmérő konzorciumnál.
Az országosnál kedvezőbb a helyzet Budapesten, ahol a rádióhallgatás gyakorlatilag megegyezik a tavalyival, a különbségek az egy évvel korábbi adatokhoz képest hibahatáron belüliek. A fővárosban havonta 1,4 millióan, heti rendszerességgel 1,3 millióan, és napi átlagban is több, mint egymillióan rádióznak. (Budapesten jóval jelentősebb a rádiós csatornakínálat, mint egyes vidéki térségekben, ahol néhol alig-alig van bármilyen verseny.)
Andy Vajnáé országosan a legtöbb hallgató
Az egyes rádióadók eredményei kapcsán elmondható, hogy az Andy Vajna kormánybiztos tulajdonában lévő Rádió1-et a 15 éves és idősebb korosztály körében 2016. november – 2017. január között naponta átlagosan több mint nyolcszázezren hallgatták. A Simicska Lajoshoz kötődő Music FM közönsége 650 ezres, a Radu Morar tulajdonában lévő Tematic Media Grouphoz tartozó Sláger FM hallgatósága pedig a 450 ezret közelíti. 160 ezres táborral rendelkezik a tavaly létrejött Rádió Rock, valamint rajta kívül a szintén Simicskához kötődő Lánchíd Rádió súrolja még a százezres határt. A Spéder Zoltán CEMP csoportjához tartozó InfoRádió napi hallgatottsága pedig 73 ezer fő. (Bizonyos rádiók, például a közmédia csatornái adatait sajnos ezúttal sem közölték, mivel a közmédia nem hosszabbította meg szerződését a hallgatottságmérő céggel.)
A fővárosban a Sláger FM vezet
Budapesten a Sláger FM (283 ezer fő)áll az élen. Őket a Rádió1 (248 ezer) és a Music FM (216 ezer) követi a napi átlagos hallgatószám tekintetében. A piacvezető hármast a közrádiókon kívül – a Rádió Rock (79 ezer), az InfoRádió (52 ezer), a Klasszik Rádió (49 ezer), a Jazzy (44 ezer) és a Lánchíd Rádió (28 ezer) követi.