Az ígéret
Hogy az HBO magyar sorozatot gyárt, az már akkor is hírérték volt, amikor viszonylag gyakran tett ilyet, a Terápia és az Aranyélet befejezése óta pedig úgy kiéheztette a csatorna a hazai gyártású tartalmaira rákapott nézőket, hogy A besúgó érkezésére már jó előre dörzsöltük a tenyerünket. Ráadásul az után, hogy az Aranyélettel a csatorna bebizonyította, hogy képes jó rálátással, komoly ember- és társadalomismerettel, bátran, okosan és viccesen mesélni arról, miért is olyan az országunk, amilyen, minden okunk megvolt lelkesedni annak hallatán, hogy az HBO folytatja a közelmúlt történetének feldolgozását. Az Aranyélet a jelen mellett visszaidézte a rendszerváltás körüli éveket, ahonnan a jelenünk részben biztosan gyökerezik, A besúgóban pedig, gondolhattuk, egy lépésnyivel még visszább lépünk a történelemben, még mélyebbre fejtve vissza annak szálait, honnan jutottunk idáig.
Az eddig kibeszéletlen ügynökmúlt volt a marketingben belengetett ígéret, és szinte már láttuk magunk előtt A mások életénél egy kevésbé poétikus feldolgozást a kelet-németországinál vélhetően cinikusabb és kisstílűbb hazai besúgórendszer hétköznapjairól. A gulyáskommunizmus szállóigeként emlegethető, frappáns összefoglalásairól álmodoztunk, valami olyasmiről, ahogy a Csernobil a szovjet blokk hazugság alapú működését tudta két-három sűrű mondatba fogalmazni. És persze némi keserédességről, arról, hogy A besúgó majd tükröt tart a ’80-as évek közepét felnőttként megélteknek, akik dühönghetnek és nevethetnek a korszak fonákságain, de kicsit el is révedezhetnek rajta, hogy lám, ez volt a fiatalkorunk, és minden szarral együtt de jó is volt. Ám A besúgó ezt a sok vágyat és elképzelést mind nem tudta valóra váltani – helyette kaptunk egy késő kamaszkori nedves álmot, következmények nélküli rendszerellenes balhék között bimbózó, viharos románcokról.
Hogy mondják angolul, hogy kihagyott ziccer?
A besúgó legfőbb hibája, hogy olyan hangvételben mesél, ahogyan ma már Hollywoodban sem trendi: már a patikamérlegen kimért, a népszerűség maximalizálására kifőzött blockbusterekben sem nagyon dívik ez az önmagát ilyen véresen komolyan vevő stílus, már ott is jellemzőbb a kimértebb hangvétel, a negyedik fal döntögetése kiszólogatással, a zsánerek önkritikája, saját maguk idézőjelbe tétele.
A besúgó azonban beöntötte a forgatókönyv nagy zsákjába az akciófilmes-kémfilmes zsáner összes létező stílusjegyét, elhasznált kliséjét, kihagyva belőle az öniróniát és a könnyedséget. Az eredmény az lett, hogy ez a minden ízében magyar sorozat teljesen olyan, mintha egy, a magyarokról és Magyarországról legfeljebb csak felszínesen tájékozott amerikai tucatfilmes hozta volna tető alá – félvállról vett hakniként.
Miközben tudjuk, hogy nem ez történt: az HBO ezt a sorozatot nagyon komolyan vette és nagyon fontosnak szánta. Csak éppen, úgy tűnik, nem volt egyetlen ember sem, aki hideg fejjel tudott volna ránézni a készülő produkcióra, és aki azt mondta volna: srácok, túltoltuk a fantáziát, térjünk vissza, ha nem is a teljes realitás talajára, de legalább annak viszonylagos közelébe, ha már azt mondjuk, hogy mi itt a megvalósult szocializmusról akarunk elmesélni valamit.
A sorozat alkotója, a forgatókönyvet is jegyző Szentgyörgyi Bálint ugyan rendre hangsúlyozza, hogy a sorozat fikciós, és mi, nézők, leszünk szívesek akként nézni, ám az HBO korábban már számos alkalommal bebizonyította, hogy fikciós sorozatban is lehetséges – és érdemes – a valóságról valószerűen beszélni.
A sorozat nem volt képes újat vagy relevánsat mondani a korszakról, az ügynökhálózat szövevényességéről, a mindenütt jelenvalóságáról, és az egésznek arról a fojtogató szégyenéről, ami miatt máig titok ez az egész – inkább szocreálba forgatott, kispályán azért elég menő 007-es utánérzésként ábrázolta.Magyarnarancs-effektus
A besúgó népszerűsége onnan nézve a legrejtélyesebb, ha összevetjük azzal az elzárkózással, amivel a magyar nagyközönség egy jó része a hazai gyártású mozifilmekhez áll hozzá. Lehet bármekkora marketingbüdzséje, lehet bármennyire remek színvonalú, egy-két kivételtől eltekintve a magyar mozifilmekre máig nem kíváncsi az átlag magyar mozinézők egy jelentős hányada, és ha esetleg el is vetődik egy-egy ilyen filmre, a legpozitívabb értékelés is nagyjából úgy hangzik: „olyan jó, hogy nem hittem volna, hogy magyar”. Persze, aki követi az utóbbi nagyjából egy évtized magyar filmtermését, az tudja, hogy rég elmúlt már az az idő, amikor a hazai filmesek nem tudtak igazán színvonalas közönségfilmmel előrukkolni (mert művészfilmben előtte is jók voltunk), ám ez a tudás a széles közvéleménybe még nem érkezett meg. Ennek fényében az, hogy a nagyközönség jelentős része gond nélkül szemet hunyt A besúgó összes gyerekbetegsége felett, minimum meglepő.
A sorozat ugyanis elkövet számos olyan konkrét filmszakmai hibát, amit egy honi mozifilmnek egyáltalán nem bocsátana meg ennyire könnyedén a közönség. A történeten például számtalan apróbb-nagyobb rés tátong – és itt messze nem a sokat és joggal megénekelt történelmi hűségbeli hiányosságokról van szó, hanem arról, hogy számos kisebb-nagyobb eseményszálat elejt a sorozat, különösen az utolsó epizódban. Például nem lesz semmi következménye a kocsira dobott minihűtőnek, pedig az a cselekményben nagy súlyt kapott, ám utána is ment tovább az a Lada kiválóan, és a sokat emlegetett báty sem lett mérges miatta, derűsen furikázta vele később az ifjakat forradalmárkodni. De általában is jellemző a forgatókönyvre, hogy az eseményeknek jellemzően nincsenek következményei akkor sem, ha azok az események elég komolyak. Ez olykor a nevetségességig fokozódik. – holott a hatóság embereivel szembeni erőszak még a teljesen demokratikus országokban is elég komoly bűncselekmény.
A forgatókönyvi hézagok következménye az is, hogy akármennyire alaposan figyel az ember, nemigen jön rá, hogy a sorozat épp hol tart időben. Időnként ugyanis úgy tűnik, hogy Geri már hosszú ideje világi jóbarátja Száva Zsolt körének, a fontos aszódi találkozón is még mintha nyár lenne, miközben a cselekmény szerint a tanévkezdéstől csak november 7-ig jutottunk el az évad során, azaz mindvégig ’85 őszén maradtunk, és alig két hónap eseményeit látjuk, pedig volt közben bikiniárulás és Macskafogó is, amit a valóságban csak 1986 októberében mutattak be. Kisebb események idővonala hasonlóan tisztázatlan marad, a záróepizódban ilyen például a húsz emberrel és három rendőrautóval forradalomnak aposztrofált tüntetés és annak utóélete, a diákokat üldöző tartótisztet egyik jelenetben kiütik, a következőben már kutya baja, egyik pillanatban menekülnek, a másikban azon az egy helyen gyülekeznek, ahol mindenki tudja, hogy elsőként keresik majd őket, és így tovább.
De a motivációk tisztázatlansága és változékonysága eddigre már tulajdonképpen nemigen okoz meglepetést. A besúgó hiába bízta gyakorlatilag az összes szerepét kimagaslóan tehetséges színészekre, a forgatókönyv nem rakott mögéjük átgondolt, hús-vér karaktereket, nem tisztázta belső folyamataikat, így hiába az alakítások, a karakterek nem életszerűek: miközben a sorozattörténelem tele van tanítani valóan ábrázolt antihősökkel, addig a szimplán ellenszenves Geri egyik pillanatban vagányabb, leleményesebb és magabiztosabb, mint a kémirodalom összes szuperügynöke együttvéve, a következőben meg nem képes elhívni moziba egy nála jóval fiatalabb, és a közösségben hozzá képest alárendelt helyzetű kislányt, ám néhány órával később már újra James Bondként viszi ágyba szíve hölgyét. Száva hasonlóan csikicsukizik saját szerepei között, miközben eddigre már eleve felépítette a legellenszenvesebb forradalmár imázsát, és végül a „jó ember legyen-e, aki haldoklik, vagy nagy ember” dilemmára is teljesen érthetetlen választ ad a sorozat. A nőszereplők érdekesebbek, élőbbek, de a cselekedeteik és a motivációik nekik is nyakatekertek.
Tökéletes tejes kancsók
A besúgó sikere egyetlen oldalról áll stabilan, ez pedig a látvány és az azzal járó miliőteremtés. Bár tény, hogy hazánkban nemigen kell erőlködni, hogy az ember ’80-as éveket idéző tereket találjon forgatási helyszínnek, azért ezzel együtt a látványért felelős stáb, a díszlettervezőktől kezdve a sminkeseken és fodrászokon át a kellékesekig abszolút kitett magáért. Az utolsó hamutál és tejkiöntő is hibátlanul idézi meg a korszakot, időnként szinte túl hibátlanul is: a vizuális környezet élethűsége csak még jobban kiemeli a társadalomismereti, történeti pontatlanságokat. Egyetlen ponton esik át önmagán a vizualitás, becsúszik egy teljességgel érthetetlen és védhetetlen intermezzo: egy mongol diák mongolságát sikerült egy honfoglalás korát idéző, sztereotipikus, csúcsos szőrmesüveggel jelölni. Az amerikai indiánok meg csak tollas fejdíszben járnak a mai napig, a kínaiak pedig háromszögletű rizsszedő bambuszkalapban – országimázs szempontból ezen a ponton tulajdonképpen hálásak lehetünk, hogy nem az orvosi egyetemen volt a tüntetés, mert rövid úton eljuthattunk volna a fűszoknyás-ágyékkötős afrikai cserediákokig.
A sorozat egyik kritikája azt emelte ki A besúgó fő hibájaként, hogy az többnek akarta mutatni magát egy ifjúsági románcnál, melyben a korszak és a politika csak mellékes háttér az ifjú szereplők bimbózó szerelmi életéhez. Van ebben valami, sőt, ez a gondolat egyébként össze is cseng a forgatókönyvíró vágyával, hogy egyszerű szórakoztató fikcióként tekintsünk a sorozatra, ám gazdagon elemezték. Ifjúsági románc-sztoriként pedig meg azért nem tud igazán erős lenni, mert a párok szerelmi bonyodalmai nem elég lebilincselők: a besúgó és a rendőr lánya tiltott szerelem tiltottsága nem igazán fajsúlyos, minthogy Geri félszegségén kívül a világon semmilyen nehézségük nem akad, a Száva-Adél párosnál hasonló a helyzet. Ebből fakadóan nem igazán tud a néző drukkolni a szerelmek beteljesüléséért – hiszen úgy tűnik, a szereplőknek sem nem túl nehéz, sem nem olyan égbekiáltóan fontos a dolog.
Beült a két szék közé a sorozat, egyik területen sem tud stabilan állni. Hogy történelmileg beágyazott kémsztoriként miért nem, azt fentebb bőven kifejtettem, sőt, ami fontosabb, történész szakértők isA sorozat láthatólag szeretett volna egy „lám, így voltunk mi fiatalok anno” sztoriként is működni, amolyan Házibuli-jelleggel, egyetemi klub, videó-est, underground koncert és társaik, ám, hogy A besúgó megálljon ebben a minőségében, ahhoz kevés a humor, a korhűnek szánt szófordulatok leesnek a képernyőről, a bulik frontján meg egyszerűen kevés az alapanyag. Pedig erre még itthon is volt jó példa: a ma már keveset emlegetett Angyalbőrben például egy percig sem ígért közéleti jelleget, és nem akart többet, mint kiemelni a sorkatonai szolgálat eleve létező komikus jellegét, megöntözve némi, az emlékeket megszépítő nosztalgiával, és miközben a fiatalság-bolondság jelleg van a fókuszban, mégis elérte, hogy érzékeltesse a rendszerváltás miliőjét.
És persze mindemellett muszáj kiemelni, hogy A besúgó így sem rossz, csak elmarad a saját potenciáljától. Egy országos kereskedelmi tévén például egy ilyen sorozatról máig csak álmodozunk – és bár történt közeledés az utóbbi években a nemzetközi színvonalhoz, azért még jócskán van hova fejlődni. Csak éppen az történt, hogy az HBO évek, évtizedek munkájával nemcsak világszerte, de a magyar sorozataival is magasra tette a lécet saját maga előtt. Ezt a lécet nem sikerült átugrani most – hogy csak rezeg, vagy le is esett, az már ízlés dolga. Mi több, a sorozat nézettségéből kiindulva borítékolható, hogy lesz majd belőle második évad is, amivel szépíthet. A kíváncsiságunk még megvan.