Az elmúlt években Majka időről időre elmondta a véleményét a rádiókról, amelyek annak ellenére nem játsszák a számait, hogy a Youtube-on több tízmilliós a nézettségük. Most pedig a Fonogram zsűrijét vonta kérdőre a Facebookon, azt tudakolva, a szakma miért nem értékeli munkájukat. A Petőfi Rádió helyett nem tudjuk megmondani, miért nem játssza Majka zenéit, ahogyan a zsűri helyett sem tudunk indokolni, ám az biztos, s fölöttébb furcsa, hogy Majkát évek óta mellőzi a közmédia rádiója.
Majkáékat az idén két kategóriában jelölték, az év hangfelvétele szekcióban pedig két produkcióval is felkerült a listára: Kollányi Zsuzsi x Lotfi Begi feat. Majka: Valahonnan című száma ott volt a legjobbak között, ahogy Majka x Curtis x Viktor Király: Füttyöse is. Ebben a kategóriában az AK26 Blöffje, a Follow The Flow Nem tudja senkije és az X-Faktorban megfuttatott USNK Posztolj című dala versenyzett. Itt a szintén népszerű és messze nem rádió pozitív AK26 nyert. A másik kategóriában Majka a Krúbi, az Animals Cannibals, Deniz és a Hősök ellen indult, majd végül Krúbi Nehézlábérzés című albuma győzött.
Miért is gondoltam, hogy nyerhetünk a Fonogram-gálán???? Az 5 főből álló zsűriben – akik az év hiphop hangfelvételéről döntöttek – az egyik Petőfi rádiós szerkesztő ( magyaráznom ezt sokat nem kell), a másik egy olyan site vezetője ( Lángoló Gitárok ) ahol nagyítóval kell keresni a hiphopról szóló interjúkat vagy az ehhez kapcsolódó szakértelmet , és a 3. egy trash metál zenekar basszusgitárosa… Már semmi esélyünk sem volt. Egy olyan országban élek ahol a teljesítmény totális ignorálása alap, ha nincs melle megfelelő szimpátia, bratyizás vagy oltári nagy seggnyalás. Mielőtt a sok barom nekiállna észt osztani arról, hogy már megint nyafogok, tájékoztatom őket, hogy ez az én oldalam, ahol az én gondolataim , problémáim, örömeim osztom meg. Ha nem tetszik, tessék nyugodtan elhúzni a picsába … (vagy lehet küzdeni, álmokat megvalósítani, és aztán eltűrni, hogy jöjjön egy-két seggarc, és kicsikét belerondítson!) písz… Gratulálok minden nyertesnek!
– írta Majka a Facebookján, amire nem sokkal később a MAHASZ elnöke, Szűts László reagált, és visszautasította a vádakat.
A vetélytársak is ugyanúgy kilógnak a sorból
Az idei Fonogramon Majkának nem a rádiós lejátszási listák éllovasaival kellett vetélkednie. Hanem például Krúbival. Vele mi még akkor foglalkoztunk, amikor megnyerte a Keret blog szervezte tehetségkutatót, a Kikeltetőt 2017-ben. Leginkább azzal tudta felhívni magára a figyelmet, hogy a jó flow mellett beleszállt a politikába, a trash-be, és sorra dobta a csontokat a dühös belvárosi fiatal közönségnek. Az egyik legismertebb száma a Schmuck lett olyan szövegekkel, hogy „határozzad meg magadat, mi vagy te, Andorkám? Politikus esetleg, ki nem osztozik tortán? Indulsz-e még jövőre is, reszkethet-e Orbán? Vagy celebként nyomod magad le az ember torkán?” De ott van repertoárjában az Orbán, verd ki a Ferinek című klasszikus.
Krúbi trágár, belerúg az M1-be, a kormányba, a rajongókat ekézi nagyképűen egy amúgy nagyon kreatív számban. Ez nyilvánvalóan nem megy majd le a rádióba, ahogyan a Petőfi tévé sem villog majd vele. Abban is biztosak lehetünk, hogy a Krúbiból kinőtt bájosan frappáns antitalentum, Dé:Nash sem lesz mainstream és nagyszínpados a Volton. Mindezek ellenére azonban Krúbi folyik a csapból is, és a karrierje a Kikeltető óta szabályosan kilőtt. Most ő lett a Fonogramon az év felfedezettje, és a Nehézlábérzéssel elhozott egy díjat Majkáék elől.
Krúbi egyébként a maga módján kommentálta a Facebookon a Fonogram körüli balhét (bár ez a mém még találóbb lett volna). Egy romantikus fotómontázst készített magáról, Majkáról és a fiktív közös emlékekről.
Aztán nézzük az AK26-ot, amely a Blöffel kapta meg az év hangfelvételéért járó szobrot 2019-ben. A rapduó az Elfáradt című számával jutott 1, azaz egy lejátszásig a Petőfin a Most szól adatai szerint, Mr. Bustával és a Hazajöttemmel 2015-ben szintén egy volt a mérlegük. A csúcsot 2015-ben érték el a Már késővel és két lejátszással. A YouTube-on viszont tarolnak, Giajjenno és Hiro Blöffje például átlépte a 24 milliós nézettségét (mondjuk, Majkáékat sosem lehet kihagyni a sorból), és klasszikus YouTube-sztárokról van szó. A Fonogram mégis őket hozta ki győztesnek. Ez legalább olyan szokatlan, minthogy Majka nem nyert semmit.
Majka és a Petőfi rádió nem létező kapcsolata
A rappert pár évvel ezelőtt még adták a rádión, de egy éve egyetlen számával sem tudott a Petőfi közelébe jutni. Ennek ezer meg egy oka lehet: hogy a rapet hanyagolják (Wellhello és Halott Pénz azért megy) vagy a trágárságot és durva számokat. Az furcsa, hogy Majka mindig is jól lavírozott a tipikus slágerek és a szélsőséges számok között (Senkise x Majka: u,u,u). A Tündi Bündik felett szintén eljárt az idő, viszont minden megjelenése elképesztő számokat hoz a YouTube-on. Csak pár példa:
- Majka x Horváth Tamás: Meztelen, 13 millió,
- Majka x Curtis x Király Viktor: Füttyös, 34 millió,
- Majka: Mindenki táncol, 37 millió,
- Majka x Curtis x BLR feat. Pápai Joci: Nekem ez jár, 22 millió,
- Kollányi Zsuzsi x Lotfi Begi feat. Majka: Valahonnan, 32 millió,
- Majka x Curtis x BLR: Belehalok, 58 millió,
- Majka & Pápai Joci: Mikor a test örexik, 24 millió.
Ehhez képest jöjjön pár adat a Most szól oldaláról (egy-két lejátszásnyi különbség előfordulhat, mivel több néven szerepelhetnek a számok), hogy hányszor játszották Majka legnépszerűbb számait:
- Majka x Curtis x BLR feat. Pápai Joci: Nekem ez jár, 2016-2019: 0 lejátszás,
- Kollányi Zsuzsi x Lotfi Begi feat. Majka: Valahonnan, 2018. április-2019: 0 lejátszás,
- Majka x Pápai Joci: Mikor a test örexik, 2016-2019: 0 lejátszás,
- Majka x Curtis: Elvitted a szívemet, 2017-2019: 0 lejátszás,
- Majka x Curtis x BLR: Belehalok, 2017-2019: 0 lejátszás.
Nem sok, de kérdés, egyáltalán számít-e ez manapság. Csak a zenészek lelkét simogatja egy Petőfi rádiós megjelenés vagy tényleg van bármi szerepe a karrierépítésben, a gázsiban? A Forbes részletesen foglalkozott a témával márciusban, amiből nagyszerűen kiderül, hogy
A lap 2018-as hallgatottsági adatokra hivatkozva szépen ábrázolta, hogy a retró évében a Petőfit egy lendülettel taszította le a trónról a Retro rádió, a 2017-es 16 százalékos hallgatottságot pedig 6 százalékra cserélte. A kiadók képviselői elmondták, hogy amíg bő 10 évvel ezelőtt megnyíltak a kapuk az underground előtt, 2018-ban a száz leghallgatottabb előadóból csak kettő magyar (2007-ben ez a szám 35 volt). Az előadók bevétele pedig leginkább a koncertezéstől vagy a merchandise-tól függ, jó részük egyáltalán nem támaszkodik a rádiókra. A Petőfi kínálata felhígult, átlagos lett, és rég nincs hangsúly a rétegzenéken, a rádió mégsem lát ebben semmi meglepőt:
„Nálunk nincs bűvészkedés sem az arányokkal, sem az idősávokkal, sem előadókkal, sem a nyelvvel (minden magyar zene, hazai előadó magyar nyelvű szerzeménye). Sem stílus, sem műfaj szempontjából nincs tiltólista a Petőfi rádióban, viszont csak olyan dalszövegű zenék kerülhetnek adásba, amik megfelelnek a mindenkori, ránk vonatkozó jogi kritériumoknak (különös tekintettel, kiskorúak védelmére vonatkozó szabályokra)” – írta az MTVA a Forbes-nak.
Szóval az MTVA ragaszkodik ahhoz, hogy náluk nincs senki a fekete listán, nem szórnak ki ok nélkül senkit. Majkának viszont kicsit más a véleménye, szerinte igenis számít, ki kivel van jóban. „Egyrészt ha valaki azt mondja, hogy a nép nem kíváncsi a zenémre, az magyarázza már el nekem, miért érnek el akkora nézettséget a videómegosztón a klipjeink. Másrészt a Halott Pénz és a Wellhello is rap, miért játsszák akkor őket? Ezekre a kérdésekre nincs értelmes válasz, csak hablatyolás. Ez amatőrizmus, mert ha kereskedelmi rádiód van, csöppet se számít az, hogy jóban vagy-e a zenésszel, kedveled-e a pasast, vagy sem, csupán annak van jelentősége, hogy termeli neked a pénzt” – nyilatkozta egy tavalyi interjúban a Médiapiacnak.
Kerestük az ügyben a Petőfi Rádiót s, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ megkeresésünkre.
Kiemelt kép: Rockstar Photographers / Sziget Fesztivál