Valamiféle előre mentegetőzésnek tűnt a Nemzeti Színház újdonsült igazgatója, Vidnyánszky Attila nemrégiben tett kijelentése, miszerint „elképesztő erők próbálják elszigetelni” színházát. A jelentős állami támogatásból működő teátrum igazgatója azt is mondta, hogy „nem a néző kedvében kell járni, hanem ki kell mondani az igazságot”.
Utóbbi mondat, előbbi szövegrésze beigazolódni látszik, négy nappal ugyanis az online jegyértékesítés megkezdése után, megnézve az eladott nemzetis jegyek számát, azt látni, hogy nemcsak Vidnyánszky nem kíván a nézők kegyeiben járni, de a színházlátogatók sem igazán akarnak a direktornak szívességet tenni. Jelesül: alig fogynak a jegyek.
Miért az online jegyértékesítés?
Mert itt, legalábbis a nagyszínpadi darabok esetében, a rendszerben egyértelműen látni, hogy hány jegy kelt el, hány szabad hely van.
Miért csak négy napot vártunk?
Valójában azért, mert megszoktuk, hogy az Alföldi-féle Nemzetiben, főleg az utolsó időszakban, alig lehetett bejutni a darabokra: már az árusítás kezdete utáni pár órában elfogytak a jegyek, de olyan is megesett, hogy a Vaterán 30-40 ezerért árulták a belépőket.
Ez a videó még januárban készült:
Mi nem akartunk ennyire szigorúak lenni a megújult színházzal, így vártunk pár napot.
Mi derült ki?
Az, hogy bár a nemsokára bemutatandó Tamási Áron-darab premierjére elfogytak a jegyek – már rég, a színészek és az igazgató ugyanis májusban személyesen árusította őket a Vörösmarty téren – a többi előadás azonban alig egyharmad- vagy egytized házzal fut.
A szeptember-októberben nagyszínpadi darabok közül hármat vizsgáltunk meg. Az adatok csütörtök délelőttiek.
Tamási Áron Vitéz lélek című darabja, mint említettük a premieren telt házzal fut, a másnapi előadás kevésbé (a zöld a szabad-, a piros az elkelt helyeket jelenti):
A Bolha a fülbe című Vidnyánszky rendezte bohózat október 2-ai, első nemzetis előadásán a következő a helyzet:
Aztán itt a Liliomfi című darab (beregszászi vendégjáték). Ennek szintén az első nemzetis előadása pedig az alábbiak szerint keresett – azaz nem keresett:
Összehasonlításképp: a Katona József Színházban mostanra már elég sok olyan előadást találni, amelyre elfogytak a jegyek. Az is igaz, hogy a Katona korábban kezdte az online jegyárusítást.
Dörnerék sem hasítottak
Az összehasonlítás bár kicsit övön aluli, a párhuzam mellett nehéz elmenni szó nélkül.
Május elején, a főváros gazdasági bizottsága ülésén kiderült, a szélsőséges nézetei miatt sokszor bírált Dörner György vezette Újszínházból a tavalyi évadban elszivárogtak a nézők. Persze nem mind, csak úgy 20 ezren. Ennyivel kevesebben voltak ugyanis kíváncsiak a 2012-es évadban a Dörner-féle Újszínházra, mint a régi, Márta István-féle Új Színházra . Ez a 20 ezer egyébként a korábbi nézőszám egyharmada.