Roncin, a Stylist című divatmagazin újságírója, aki családjával mindössze öt percre lakik a Charlie Hebdo párizsi irodájától, a támadás után néhány órával alkotta meg a feliratot, amikor a hírekben szembesült a történtekkel. Bár akkoriban csak 400 követője volt a Twitteren, a magazin címével azonos betűtípusban készült kiírás gyorsan terjedt, majd teljesen “berobbant”: az elmúlt héten mintegy 7 milliószor osztották meg, ezzel minden idők egyik legnépszerűbb hírhez kapcsolódó hashtagje lett – írja a BBC.
Az ábra hirtelen jött népszerűsége persze néhány élelmes “üzletembert” is megihletett: a BBC szerint csak Franciaországban több mint 50 levédési igényt nyújtottak be az ábrára az elmúlt napokban.
Joachim Roncin hangsúlyozta: egyedül a Riporterek Határok Nélkül (RSF) nevű nemzetközi újságíró szervezetnek engedélyezte az eredeti kép használatát – a szervezet így többek között Je suis Charlie-feliratú pólókat is árul a lap javára. Hozzátette azt is, hogy jogászok bevonásával próbálja útját állni a szlogen minden üzleti célú felhasználásának. “Szörnyű egy pillanatra is belegondolni abba, hogy ezt a reménnyel teli jelszót valaki birtokolná. Azt akarom, hogy az üzenet tiszta maradjon” – fogalmazott az alkotó.
Hánynak tőlük
Magát a mondatot azonban nem lehet levédeni. A dpa hírügynökség arról ír, hogy az internetet máris elözönlötték a különböző Je suis Charlie-kiegészítők: pólók, bögrék, vászontáskák, kitűzők, sőt rugdalózók és kutyanyakörvek is. Mások a magazin új számát kínálják csillagászat áron, volt olyan franciaországi kereskedő, aki csütörtökön ötszámjegyű összeget kért a lapért. Annak ellenére próbálkoznak, hogy az eheti számot ötmillió példányban nyomtatják ki.
Megint mások beszkennelték az új számot, és az interneten árulják PDF-formátumban néhány euróért. A kereslet akkora, hogy ezzel is több száz eurót lehet keresni – írja a dpa. “Hányunk azoktól, akik hirtelen a barátaink akarnak lenni” – összegezte véleményét a Charlie Hebdo egyik grafikusa, Barnard Holtrop.