A szaktárca elfelejtett módosítani két jogszabályt, és nehezen kezelhető helyzeteket teremtett a gyógyszertárakban — írta meg a Népszava.
Az orvosoknak már jó ideje elektronikusan, az úgynevezett E-térbe kell felírniuk a gyógyszereket, és erről csak úgynevezett felírási igazolást adni a betegeknek. Januártól ezt már csak azok kapják, akik ezt kérik, mert látni akarják, hogy mit kaptak, és azt mennyi ideig kell szedniük. Magát a gyógyszert elvben e -személyivel vagy régi személyi igazolvánnyal és a tajkártya egyidejű felmutatásával válthatják ki.
Január 6-án azonban megdöccent a rendszer, az idei első munkanapon ugyanis leállt az E-tér, a gyógyszerészek nem férhettek hozzá az elektronikus gyógyszerrendelvényekhez. A lap szerint a helyzetet súlyosbította, hogy
Egy korábbi jogszabály kifejezetten lehetővé tette, hogy például ha valamilyen informatikai hiba miatt a patikus nem éri el az E-teret a felírási igazolásra is kiadhassa a gyógyszert, ám ez a jogszabály 2020. január 1-től automatikusan hatályát vesztette. A Népszava hozzáteszi: az, hogy ebből nem lett tragédia, például cukorbetegek nem maradtak inzulin, vagy daganatosok nélkülözhetetlen készítmények nélkül, az a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnökének éberségén múlott. Ő ugyanis levélben arra bátorította a gyógyszerészeket, hogy az ellátás biztonsága érdekében tegyenek úgy, mintha még élne e lehetőség, és adják ki a felírási igazolásokra is az orvosságokat. Utólag ugyan ezt a lépést támogatta a szakminisztérium is, de a jogszabály szükséges módosítását azóta sem végezték el.
Ráadásul a szaktárca megfeledkezett egy másik lehetséges problémáról is: januártól a 14 éven aluli gyermekek, illetve az ágyhoz kötöttek orvosságainak kiváltása az E-térből csak úgy lehetséges, ha azért papír vénnyel, vagy az azt helyettesítő felírási igazolással, vagy ezek hiányában meghatalmazással érkezzen valaki a patikába. A szükséges meghatalmazást is az E-térben kellene rögzíteniük a betegeknek. Vagy úgy, hogy valaki maga lép be, és az önrendelkezés fül alatt ezt megteszi, vagy valamelyik kormányablakban kér ehhez segítséget.
A Népszava úgy tudja: az ehhez szükséges informatikai fejlesztés elkészült, de amíg a tárca nem készíti el a bevezetéséhez szükséges rendeletet, addig azt nem kapcsolhatják be a rendszer üzemeltetői. A kormányablakok a lap által megkérdezett dolgozói nem is tudtak arról, hogy pontosan mit is kéne tenniük, ha egy ügyfél ebben a segítségüket kérné.
Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán