Soros: Orbán Viktor egy maffiaállam vezetője
Gulyás Gergely: Soros frontális támadást indított Magyarország ellen
Soros a Soros-tervről: Ez hazugság!
Soros azért támadt Magyarországra, mert fáj neki az igazság
Négy cím négy hírportáltól ugyanarról a témáról, miszerint Soros György cáfolta a róla szóló nemzeti konzultációs kérdőívek tartalmát. Bár az alaphír mindenhol ugyanaz volt, az egyes oldalak másképpen közelítették meg a kérdést. De melyik fedi legjobban az igazságot?
Egy új, Android telefonra letölthető, illetve böngészőben használható alkalmazás, ha nem is arra vállalkozik, hogy megválaszolja ezt a kérdést, de segít abban, hogy lássuk, egy-egy témát hányféleképpen lehet megközelíteni, és azoknak a hírportáloknak az anyagai is eljuthatnak hozzánk, amelyeket egyébként nem olvasunk rendszeresen.
Mi az a médiabuborék?
A Media Bubble (Média Buborék) nevű applikációt a Mérték Médiaelemző Műhely készítette azzal a céllal, hogy felhívja az emberek figyelmét a közösségi média működési mechanizmusaira, illetve szeretnék elérni, hogy az olvasók minél tudatosabban használják a médiát. A probléma alapját az úgynevezett szűrőbuborék képzi (innen az applikáció neve), ami azt jelenti, hogy az emberek jelentős részéhez csak a média egy bizonyos szelete jut el: vagy csak a kormánypárti média, vagy csak az ellenzéki.
A szűrőeffektust pedig csak erősíti az a tény, hogy a Mérték 2016. novemberi felmérése szerint a facebookozók háromnegyede a közéleti hírekről a közösségi portál alapján tájékozódik, ott pedig nagyon könnyen belefuthatnak abba, hogy csak azokkal a cikkekkel találkoznak, amelyeket a hasonló ízlésű ismerőseik megosztanak, ez pedig hátráltatja a széles körű tájékozódást és az alaposabb véleményformálást. Az applikáció készítői úgy foglalták össze a jelenséget:
A folyamat során egy viszonylag összetett szoftverrendszer segítségével figyelik az online sajtót és indexelik a megjelenő cikkeket, hogy kiderüljön, miről szólnak. Ezt követően tudják társítani a hasonló tartalmú írásokat.
Mennyire releváns a probléma Magyarországon?
Az alkalmazás kiadását megelőzően a Mérték három kapcsolódó elemzést is készített arról, hogy egyes témák hogyan jelentek meg az online médiában. Alább ismertetjük a kutatások egy fontosabb megállapítását, de összességében elmondható, hogy még ha meg is van a törekvés egy lapnál arra, hogy alaposan körbejárják a témákat, nem mindig sikerül.
A külföldről támogatott civil szervezetek átláthatóságáról szóló törvény elfogadása
A civiltörvénnyel kapcsolatban arra jutottak, hogy a kormányközeli portálok szinte kizárólag az elsődleges történésekről számoltak be, emellett legfeljebb a kormány tagjainak nyilatkozatait, közleményeit tolmácsolták. A kormánykritikus portálok viszont épp fordítva: igyekeztek minden, a törvényt kifogásoló véleményt, akciót közvetíteni, a kormánytagok megnyilvánulásait azonban – kivéve a miniszterelnök rádiós interjúját – szinte teljesen figyelmen kívül hagyták.
A BKK elektronikus jegyrendszerének meghekkelése
A BKK 2017 nyarán indította el az elektronikus jegyvásárlási rendszerét, amellyel már rögtön az elején számos probléma adódott. A helyzet csak fokozódott akkor, amikor jelentkezett egy etikus hekker, hogy ötven forintért tudott bérletet venni a rendszer hibája miatt, majd miután ezt jelezte a BKK-nak, feljelentették.
A Mérték elemzéséből kiderül, hogy az Index és a 24.hu a kezdetektől nagy figyelmet szentelt a témának, a többiek csak később zárkóztak fel. Ugyanakkor a cikkek darabszáma akkor ugrott meg jelentősen, amikor megjelent benne a politika.
Trump és a charlottesville-i eseményekkel kapcsolatos nyilatkozatbotrány
2017. augusztus 12-én az Amerikai Egyesült Államokban, Charlottesville-ben egy szélsőjobboldali, neonáci csoportok által szervezett tüntetésen megjelent ellentüntetők közé hajtott autóval egy férfi. A merénylet során egy ember meghalt és sokan megsérültek. Donald Trump amerikai elnök erre úgy reagált, hogy „mindkét oldal” erőszakcselekményeit elítélte, és sokan ebből arra következtettek, hogy Trump egyenlőségjelet tett a rasszisták és az ellenük tiltakozók közé.
Az ezt vizsgáló kutatás szerint a HVG volt a legaktívabb a témakezelésben, őket követte az Index és a 24.hu. Figyelemreméltó azonban, hogy még mindig az ország egyik legnagyobb hírportáljaként működő Origón egyetlen sor sem jelent meg az eseményről.
Hogyan működik?
A Media Bubble telefonos alkalmazásának kezdőoldaláról 16 oldal érhető el: a 24.hu-n kívül Origo, HVG, Index, 444, Mandiner, Magyar Narancs, 888, Átlátszó, Magyar Nemzet, Népszava, Magyar Idők, Mérce, B1 blog, Pesti Srácok, Google. Letöltés után nem kell mást tennünk, mint kiválasztani az egyik oldalt, majd onnan egy cikket, és ha van ahhoz kapcsolódó hír az applikációban található többi oldalon, akkor a cikk linkje mellett található három pont pirosan fog világítani.
A Chrome böngészőhöz hozzáadható kiegészítőnél nincsenek kezdőoldalak vagy pontok. Ott nekünk kell rámenni az egyik felsorolt hírportálra és kiválasztani egy cikket. Ezt követően a keresősáv mellett megjelenő Media Bubble-ikonra rákattintva láthatjuk azokat a cikkeket, amelyek a program szerint kapcsolódnak az éppen olvasott anyaghoz, ahogy azt egy fenti képünkön egy Észak-Koreáról szóló cikk esetével illusztráltuk.
A telefonos appot próbálgatva azért még láthatóan szükség van finomhangolásra. A 24.hu-n szerdán jelent meg, hogy 200 ezer forint Erzsébet-utalvánnyal lepte meg magát karácsonyra Trócsányi László igazságügyi miniszter. A Media Bubble ehhez a Magyar Idők november 16-i Még karácsony előtt megkapják a 10 ezer forintnyi Erzsébet-utalványt a nyugdíjasok című cikkét ajánlotta, amely csak lazán kapcsolódik. Ez utóbbi cikkhez azonban már jobb találatokat kaptunk: Népszava – „Dől a pénz” a nyugdíjasokhoz , 24.hu – Megajándékozza karácsonyra a nyugdíjasokat a kormány. Az is előfordult, hogy az app semmilyen kapcsolódó cikket nem tudott ajánlani, ilyenkor nincs mit tenni.
Aki azonban ezzel együtt, vagy ennek ellenére kedvet kapott az alkalmazás kipróbálásához, azt a Media Bubble honlapjáról töltheti le. Egy próbát mindenképpen megér.