A Királyi Műegyetemen építészként végzett Kálnay András (1893-1982) és György (1894-1957) az első világháborút követően, friss diplomásként egyetlen nagyobb projektben vettek részt: negyvennyolc, a háborúban otthonukat elvesztett család számára tervezhettek új otthont.
A magyar gazdasági és politikai helyzet változása 1919-es szerepvállalásuk miatt nem hagyta őket nyugodni, így 1920-ban mindketten elhagyták az országot. Nápolyban felszöktek egy Egyesült Államokba tartó hajóra, mely azonban valamilyen furcsa okból az argentin Buenos Aires-től kétszáznegyven kilométernyire fekvő, Paraná-parti város, San Nicolás de los Arroyos felé vette az irányt, így a testvérek Argentinában telepedtek le.
1920 márciusa már Buenos Aires-ben érte őket, a következő évben pedig megnyitották közös építészirodájukat. Első nagy megrendelésük a Munich (München) söröző (ma a Buenos Aires-i Központi Múzeumi Igazgatóság épülete) tervezése volt, de számos bérházon és villán is együtt dolgoztak.
Fotó: Magyar Építőművészet XXIX. évf. 2. szám, 1929
Fotó: Wikimedia Commons
Utolsó közös munkájukat, a Critica nevű lap szerkesztőségi épületének terveit 1926-ban adták be.
Fotó: Wikimedia Commons
György (Jorge)
György ugyanebben az évben befejezte egy mozi, a Gran Cine Florida terveit, mely az első argentin mozi volt ,ahol a székek a ma jól megszokott lépcsős formában sorakoztak egymás mögött. Az épület legfelső emeletén lakások kaptak helyet, köztük az építészé, ahol feleségével, Susana Zwicky-vel együtt nyolc gyermeket neveltek fel. Az épületben ma irodák találhatók.
Következő nagy munkája egy színház volt, az Art Deco stílusú Teatro Broadway, amelynek homlokzatához a magyar építészetből vett mintákat. Az 1930-ban átadott, nézőterén 2265 hellyel rendelkező épület kora legnevesebb művészeti központjainak egyike volt, amelyben filmvetítések, színházi előadások és koncertek (fellépett itt a legendás Carlos Gardel is) váltották egymást, felső nyolc szintje pedig lakásoknak adott helyet.
Az építész a harmincas évek elején csatlakozott egy racionalista építészekből álló csoporthoz, későbbi épületei pedig inkább ezt a stílust tükrözik az addig előszeretettel használt Art Deco helyett.
Legismertebb munkája az 1931-ben elkészült Luna Park, az először csak bokszmérkőzések folytak, de a későbbi évtizedekben rengeteg vallási, politikai, művészeti és sporteseménynek adott otthont. Fellépett ott Frank Sinatra, az Oasis, a Red Hot Chili Peppers, Ringo Starr és a Deep Purple, de megfordult benne II. János Pál pápa, sőt, itt tartották az első, 1950-ben megrendezett kosárlabda világbajnokságot, de az 1976-os FIBA-kupát, és az 1990-es kosárlabda vb-t is.
György 1957-ben hunyt el, munkáját máig tucatnyi épület őrzi.
Néhány a legismertebb épületei közül:
András (Andrés)
A különválás után András nem ismerte fel időben, hogy a tízes és húszas évek európai építészetének argentin viszonyokra való adaptálása nem lehetséges a racionalizmus ilyen hirtelen térhódítása mellett, így a nagy tervpályázatokra küldött műveit hiába méltatták, mégsem kapták meg az első díjat, ezáltal nem készültek el.
A húszas-harmincas években némi késéssel megpróbált átállni az art Deco-ra, később pedig a racionalizmusra, gyökereit mégsem tudta teljesen elfelejteni, így a húszas években megvalósult villái és kora harmincas évek néhány látványos épülete után, a negyvenes években már nem volt a legtöbbet foglalkoztatott argentin építészek körében. Élete hátralévő részében a festészetnek és filozófiai könyvek írásának szentelte az idejét, 1968-ban pedig hazatért Magyarországra.
Utolsó nagy munkái a Bunge & Borg, az ország akkor legerősebb és legmeghatározóbb vállalatának új székháza, a racionalista Oscar Building (mely ma az Emberjogi és Igazságügyi Minisztérium egyik épülete), a Review Journal lap azték motívumokkal díszített központja (ma az argentin rendőrség tulajdona), és a Deutsche-La Plata-Zeitung nevű lap szerkesztőségi épülete voltak.
Néhány Kálnay András művei közül: