A telekommunikáció és az informatika konvergenciájának eredménye, hogy az informatikai és hálózati terület ma már nem különül el jelentősen egymástól.
A rendkívül bonyolulttá, összekapcsolttá váló világunk mögötti infrastruktúra lényege egyre jobban leegyszerűsödik, és két alapvető elem lesz mind inkább nélkülözhetetlen: a rendkívül gyors, internetalapú átviteli hálózat és a korszerű, hatalmas tárolási és számítási teljesítményű adatközpontok. Nem véletlen, hogy az infokommunikáció terén ambiciózus cégek ebbe a két infrastruktúrába fektetnek hatalmas forrásokat – emelte ki Javorniczky Áron, az Invitel vállalati és nagykereskedelmi vezérigazgató-helyettese.
Felhőktől a Big Datáig
A cégek szemszögéből nézve fontos tendencia, hogy a felhőmegoldások lehetnek a vállalati informatika alappillérei a jövőben. A felhőmegoldások egyrészt az adatközponti szolgáltatások alapjául is szolgálnak, másrészt üzleti szempontból meghatározó jellemzőjük, hogy bármilyen méretű cég számára megfizethetőek. Ezáltal pedig lehetőséget nyújtanak olyan jövőbe mutató megoldások igénybe vételére, mint amilyenek például a nagy mennyiségű adatelemezésre szolgáló Big Data rendszerek.
A megváltozott üzleti, informatikai igényekhez a szolgáltatók csak úgy tudnak alkalmazkodni, ha legalább akkora váltást hajtanak végre maguknál, mint az ügyfeleik a saját szervezetükön belül. Éppen ezért a szolgáltatóknak egész szervezetüket, kultúrájukat át kell alakítaniuk úgy, hogy azok a hagyományos szolgáltató-fogyasztó modell helyett a partneri modellnek feleljenek meg, ráadásul teljesen új kompetenciákat kell felmutatniuk.
Ez a folyamat az Invitelnél több ponton is jól szemléltethető: ma már mintegy 150 mérnök dolgozik az informatikai feladatokon. A szervezeti átalakulás során a társaság kifejezetten törekedett értékes és elkötelezett szakemberei megtartására. Ez azonban csak úgy volt lehetséges, hogy az infokommunikációs cég és munkavállalói egyaránt nyitottak voltak az előttük álló változásra, továbbá a vállalat jelentős energiát fektetett a fejlesztésbe és fejlődésbe.
Az Invitel különös gondot fordít informatikai kompetenciájának külső megmérettetésére is, amely nemcsak a piac, hanem a saját munkatársak számára is jelentős motivációs tényező. Ezeken felül az infokommunikációs szolgáltatóknak az ügyfélkapcsolat területén is komoly változásokkal kell szembenézniük, hiszen a leginkább testre szabott megoldások biztosítása érdekében törekedniük kell az ügyfelek alaposabb megismerésére.
A Cisco és a Microsoft minősítését is megszerezte az Invitel
„Ugyancsak elengedhetetlen az összetett, széles termékportfólió összeállítása, az új termékek bevezetése – mint például a DDoS túlterheléses támadás elleni védelem –, a belső működés fejlesztése, valamint az olyan új tanúsítványok megszerzése is, amelyek a piac és a szolgáltató számára egyaránt fontosak. Ezen törekvés jegyében sikerült az Invitelnek nemrégiben megszereznie a Cisco Cloud and Managed Services Andvanced Partner tanúsítványt és a felhőszolgáltatás Cisco Powered IaaS minősítését is” – részletezte Javorniczky Áron.
Még 2015-ben az infokommunikációs vállalat a Microsoft SPLA (Service Provider License Agreement) partnereként elsőként szerzett Cloud OS Network Silver Partner, majd Gold Hosting Partner státuszt. Ezen minősítések nemcsak Magyarországon, hanem Kelet-Közép-Európában is egyedülállónak számítanak.
Nem sokkal később pedig az Invitel a nívós ISO 20.000:1 tanúsítványt nyerte el, amely az informatikai szolgáltatás-irányítási rendszereket – a cég esetében az ügyfelek számára nyújtott HelpDesk és szerver hosting (szerverelhelyezés) szolgáltatásait, helyszíni IT-támogatását és távoli infrastruktúra-üzemeltetési rendszereit – minősíti. Emellett a vállalat természetesen rendelkezik valamennyi működése szempontjából lényeges tanúsítással, így a többi között ISO 9001 minőségirányítási és ISO 27001 információbiztonság irányítási tanúsítványokkal is.