El kell érni a kritikus felhasználói tömeget és infrastruktúrát az okoshálózatok kialakításában ahhoz, hogy a tényleges haszon megjelenjen nemzetgazdasági szinten, vagy a fogyasztók számára is érzékelhető legyen – mondta Huber Krisztián, az Okos Jövő Innovációs Klaszter (OJIK) társelnöke.
A szakértő az Okos Jövő Fórum 2015 konferencia kapcsán nyilatkozott az MTI-nek. A rendezvény fő témája idén az okostechnológiák alkalmazása az energetika és az okosvárosok fejlesztésének területén volt.
Jönnek a villanyautók
Huber Krisztián az intelligens városok jellemzői között kiemelte az elektromos közlekedés, az e-autók várhatóan lavinaszerű térnyerését.
Nem science fiction, hanem normális fejlődési irány, hogy húsz éven belül az autók egyharmada villamos autó lesz.
Könnyen látható ebből a szakértő szerint, mennyire átalakulnak majd a villamos energia hálózati követelmények. Szabályzói oldalról hatékonyan ösztönözhetik az e-autók használatát egyebek mellett a buszsáv megnyitásával, kedvezményes parkolással vagy az autók áfájának csökkentésével, így az e-autó ára, illetve fenntartási költsége meg tudja közelíteni a normál autókét.
Megújuló energia
Kitért arra, hogy a szél- és a napenergia kezelése nem könnyű a villamos energia szempontjából, mivel a hálózatot minden pillanatban egyensúlyban kell tartani. Ha éppen nem süt a nap vagy nem fúj a szél, nagyon bonyolulttá válik a hálózat kiegyensúlyozott szabályozása. Akkor lehet ezt nemzetgazdasági szinten megvalósítani, ha a fogyasztókat is sikerül bevonni.
A leghatékonyabb rezsicsökkentés a fel nem használt energia
Példaként említette, hogy a villamos energia árát akár 90 százalékkal csökkentheti egy olyan megoldás, amely nem folyamatos, hanem szakaszos energiaellátást biztosít az olyan háztartási gépeknek, amelyeknél pár perces kimaradás nem okoz gondot.