Üzleti tippek

Huszáros marketing

Ötvenmillió forintot buktak a Nemzeti Vágtán, hosszabb távon mégis lát benne fantáziát Geszti Péter, a rendezvény kreatív igazgatója, illetve társtulajdonosa.

– Tudsz lovagolni?

– Nem tudok és nem is tervezem, hogy megtanuljak.

– Akkor honnan jött az ötlet a Hősök terén rendezett Nemzeti Vágtához?

– Azt láttam, hogy sok országban abból tudnak világsikert csinálni, hogy a helyi kultúra egyik elemét modern keretbe rakják. Salzburgban a Mozart-kultuszból építettek fel egy operafesztivált, Velencében ott van a karnevál, Münchenben pedig a sör köré építettek egy mára kultikussá vált rendezvényt. Abból indultam ki, hogy nálunk a huszárkultusz és a lovas nemzet fogalma nagyon ismert, sőt, ezek olyan ikonikus elemek, amelyekről a külföldieknek is van némi fogalmuk.

– Hogyan akarjátok elérni, hogy előbb-utóbb külföldön is ismert legyen a rendezvény?

– Első évben erre még nem hajtottunk, maga a szervezés meglehetősen bonyolultnak bizonyult, s ez lekötötte minden energiánkat. Jövőre viszont elkezdünk dolgozni azon, hogy a külföld felé is kommunikáljunk, részben a Magyar Turizmus Zrt., részben lovas szervezetek segítségével. De tervezzük azt is, hogy európai városokból is hívunk lovasokat.

Geszti Péter kedvencei

Tévé: Mezzo, Music Tv, National Geographic, VH1
Újság: ÉS, Magyar Narancs, Times
Netes portál: CNN-időjárás
Könyv: Pál utcai fiúk, Márquez-regények
Film: Amadeus, Amélie csodálatos élete, Papírsárkányok
Zene: Amorf ördögök, LGT, U2
Hobbi: ötletgyártás

– Mi akartok másként csinálni jövőre?

– Sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy a versenyre nevezett városokban is legyen PR-aktivitása a rendezvénynek, és többen jöjjenek el szurkolni a saját településüknek. Az idén kommunikációs szempontból az is hátrányt jelentett, hogy először még tavaly szeptemberre írtuk ki a versenyt.

– Miért maradt el?

– Sokkal nagyobb logisztikai feladatnak bizonyult az egész, mint amire felkészültünk. Ráadásul sok önkormányzat akkorra már lezárta a költségvetését.

– A Dunaholding korábbi első embereként és a Nemzetközi Üzleti Főiskola tulajdonosaként ismert Tamás Istvánnal alapított közös cégetek szervezte a Nemzeti Vágtát. Az üzletember hogyan került a képbe?

– Nem ismertük előtte egymást. Tamás István megkeresett egy ötletével és én is elmondtam neki a saját elképzeléseimet, köztük a Vágtát is. Másnap felhívott, hogy ez érdekelné őt.

– Pénzügyileg milyen eredményt hozott a rendezvény?

– Körülbelül ötvenmilliós veszteséggel zártuk. Nagyjából előre láttuk, hogy így lesz, de azt reméljük, hogy egy-két éven belül nyereséges lehet a projekt.

– A főszponzori címhez mennyi pénzt kellene összegyűjtenem?

– Nagyságrendileg százmilliós összeget.

– Miért éri meg erre ekkora összeget kiadni?

– Hosszú évek óta nem született új tömegrendezvény az országban. A Vágta előnye, hogy rajta keresztül száz települést el lehet érni, s ezt semelyik nagy esemény nem tudja biztosítani. A nagy márkák egyre inkább keresik, hogyan lehet a szokásos ATL-felületekről kimozdulni, és tömegeket vonzó élménymarketing-eseményekhez kapcsolódni. Jó példa erre a Kapcsolat-koncert. Még én találtam ki kreatív igazgatóként, hogy a 0630-as előhívóhoz kapcsolódva minden június végén legyen egy ilyen esemény. Sokkal többet ér, mint amit elkölt rá egy évben a T-Mobile. A Nemzeti Vágtánál is ezt ismerte fel a Raiffeisen Bank és a többi támogatónk.

– Már évek óta visszavonultál az Akció-NXS napi ügyeitől. Nem hiányzik a reklámszakma?

– Egyáltalán nem. Szerintem a reklámszakma kreatív részét 40 éves kor alatt lehet sikeresen művelni. Ez olyan, mint az uránbányászat: egy év alatt öregszel tizet.

– Mit csinálsz még a Vágta szervezésén kívül?

– Egyrészt az ARC óriásplakát-kiállítást, másrészt ott van a Médiaunió, amely minden évben más és más társadalmi problémára hívja fel a figyelmet. A magyar média és a reklámszakma ezzel vissza tud valamit adni a társadalomnak, amelyből él… Emellett még írok egy musicalt is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik