Üzleti tippek

Találjon korrekt SEO céget!

admin
admin

2007. 08. 24. 10:22

Ósdi és újszerű trükkökkel egyaránt igyekeznek átverni bizonyos keresőmarketing-szolgáltatók az internet adta lehetőségekkel még csak ismerkedő kis- és középvállalkozások vezetőit. Ám ha sikerül végül hozzáértő és etikus szolgáltatót találni, jelentős versenyelőny érhető el.

A keresőmarketing-szolgáltató megbízása előtt el kell dönteni: optimalizálásra adunk-e megbízást, vagy a keresők hirdetési felületén megjelenő kattintásalapú (CPC) reklámok adminisztrációjára, esetleg a kettő kombinációjára.

Optimalizáció és hirdetés

Optimalizációnál (SEO: Search Engine Opimization) a cél a találati listák első helyeire kerülés a cég szempontjából fontos kulcsszavakra (a honlap szerkezetének, forráskódjának megváltoztatásával, illetve külső linkek szerzésével).

A keresők hirdetési felületén való megjelenés adminisztrációja (különös tekintettel a felhasználóbarát felületekre) az optimalizálással összevetve kevesebb tudást és munkát igénylő feladat. Ugyanakkor a keresőhirdetések sajátos, licitálós rendszere miatt minél jobb szövegű egy hirdetés (minél többen kattintanak rá), annál kevesebbet kell fizetni.

Nem ördögtől való gondolat tehát az adminisztrációval hozzáértőt megbízni. A siker mérőfoka itt elsősorban az, mennyire olcsón sikerült a hirdetéseket (kattintásokra vetítve) közzétenni, (persze megtévesztés nélkül, úgy hogy a látogatók a célcsoportból érkezzenek). Bárhogy is döntünk, nem árt résen lenni a szolgáltató kiválasztásánál.

Trükkökért kitiltás

Ma már nem annyira jellemző az optimalizáló cégekre, mint a „hőskorszakban”, hogy a keresők által tiltott módszerekkel próbálnának sikert elérni (például fehér háttéren fehér betűs feliratok). Ennek elsőrendű oka, hogy a keresőrobotok egyre fejlettebbek, s kiszűrik az ilyen típusú ármánykodásokat, így az illegális módszerek már nem hatékonyak. Ennek ellenére nem árt kikötni a szolgáltatói szerződésben, hogy a szolgáltató csak a keresők (leginkább a Google) által engedélyezett módszereket használhatja.

Nagyon kellemetlen helyzet áll elő, ha a manipulációs kísérletre válaszul a vállalkozás honlapját kitiltják a Google adatbázisából, mint az megtörtént már olyan nagyhírű céggel is, mint például a BMW.

Vigyázat, szélhámosok!

Divatjamúlt ügyfélátverő módszer, elvétve még találkozni lehet vele: a „több ezer keresőbe és katalógusba történő regisztráció”, ami általában automatikusan történik, és semmilyen gyakorlati haszna nincs . A jelentős keresők regisztráció nélkül is megkeresik és eltárolják a weboldalakat. Az olyan katalógusokba, ahova automatikusan be lehet kerülni, nem érdemes bekerülni.

A keresőmarketing divatját igyekeznek meglovagolni azok a szolgáltatók, amelyek meghatározott éves díjért cserébe szerepeltetik a cég honlapját saját online katalógusaikban.

Ezek a szolgáltatók több látogatót ígérnek, meg azt, hogy a cég előrébb kerül a keresők találati listáin. A valóság ezzel szemben az, hogy az általában teljesen ismeretlen katalógusokból szinte soha nem kattint át új látogató, s a találati listákon sem következik be mérhető változás. Erre persze az ügyfél is rájön, ám sajnos csak későn, a szerződés megkötése után.

Folytatás a következő oldalon! Kattintson a lenti címre!

—-Tárgyalási trükk—-

A megvezetésnek természetesen akadnak a fentinél sokkal finomabb módjai is. A sikerdíjas szolgáltatók (akik csak akkor kérnek pénzt, ha sikerül behozniuk a megadott kulcsszavakra az oldalt az első találati oldalakra) a tárgyaláskor igyekszik betenni olyan szókapcsolatokat, amelyekről sejti, hogy viszonylag könnyen”behozhatók”.

A megrendelő akkor tud ilyen helyzetben magabiztosan és hatékonyan tárgyalni, ha pontosan tudja, milyen eredményt akar elérni. Nem árt tudnia azt sem, persze csak nagyjából, a megbízása milyen nehézségű feladat. A szolgáltató gyakran arról igyekszik meggyőzni az ügyfelet, minél több találat van egy adott szóra, annál nehezebb a találati lista élére hozni. Ez a vélekedés köszön vissza sok cég referenciaoldalán is, amelyen jellemzően azzal büszkélkednek, hány százezer/millió találatból érték el az első, második vagy harmadik helyezést.


Nem a szám számít

Könnyen meggyőződhetünk arról, hogy ez a vélekedés messze van az igazságtól. Ha rákeresünk például a piros asztal szóra , többnyire 368 ezer találatot hoz föl a Google. A keresőmarketing szóra 254 ezer körülit. Mégis a piros asztal szókapcsolatra sokkal könnyebb optimalizálni, hiszen erre a kifejezésre, témára senki sem „hegyezte ki” a honlapját. A keresőmarketing szóra viszont annál többen, hiszen abban üzlet van.

A feladat nehézsége nem a találatok számától, hanem a kulcsszavakért folyó verseny erősségétől függ. Akadnak olyan területek, ahol a verseny nagyon erős, mint például a szállásközvetítés, de olyan is, ahol gyenge, mint jelenleg például a helyi hatókörű szolgáltatók: autószerelés, fodrászat, stb. esetében. Némi fogódzót ad a verseny erősségéről, hogy az adott kulcsszóra hány fizetett hirdetés jelenik meg.

Hosszú távú szerződések

Ha sikerdíjas optimalizáló szolgáltatóval szerződünk, a szolgáltató alighanem hosszú távú szerződést kíván kötni majd. Ezt hagyományosan azzal indokolják, hogy az optimalizálás folyamata sok munkával, míg az eredmény fenntartása kevesebbel jár (gyakran egyébként semmilyennel). Az indoklás megfelel a valóságnak.

Ugyanakkor csak olyan szerződést szabad aláírni, amely „egérutat” ad, ha a szolgáltató nem képes megfelelni annak, amit vállalt. Igaz, az optimalizálás eredményei nem jelentkeznek azonnal. Ám ha 3-4 hónap múltán sem tapasztalható előrelépés legalább a látogatottságot tekintve, akkor valami gond van a szolgáltatóval.

Folytatás a következő oldalon! Kattintson a lenti címre!

—-Honlapkészítés és SEO—-

Nem mindig értékesítési trükkről van szó, ha a SEO-cég képviselője azt mondja, új honlapot kell készítenie, mert a régi optimalizálhatatlan. Ha a régi honlap teljes mértékben flash- vagy scriptalapú, és egyébként is eljárt felette az idő, akkor érdemes meggondolni a megújítását, amelyet eleve keresőoptimalizálási szempontok szerint érdemes fejleszteni.

Hibásan jár el az a megrendelő, aki elkészítteti honlapját egy webdesigncéggel, majd egy újabb körben ajánlatot kér a honlap optimalizálására. Olyan honlapfejlesztőt érdemes választani, aki – ha nem is online marketer – de legalább arra képes, hogy betartsa a Google webmestereknek szóló ajánlásait.

Ha szűkre szabott a költségvetés, egyedi fejlesztés helyett választhatunk kulcsrakész, ingyenes tartalommenedzselő rendszert (CMS) is. Ezek testreszabása nem kerül annyiba, mint egy vadonatúj, összetett honlap fejlesztése, ugyanakkor tartalmaznak beépített webkettes funkciókat. Ismert és népszerű CMS például a Joomla vagy a Drupal, amelyek megfelelő modulok feltöltésével igen keresőbaráttá tehetők.

A fő: a célzott látogatottság

Mind a megrendelő, mind a SEO-szakember könnyen járhat úgy, hogy bernsteini módon a végcélt (azaz a célzott látogatottságot) szem elől téveszti, s csak annak vélt eszközére, a találati rangsorban elért helyezésekre koncentrál. E hiba elkerülésében segít a részletes statisztika – például a Google analytics – használata.

Hiába áll bizonyos szavakra keresve a honlap a találati listák élén, ha azokra a szavakra kevesen, vagy éppen olyanok keresnek, akiknek nincs szükségük a honlapon kínált termékekre, szolgáltatásokra.


Rugalmasság és ár

Ha a honlap online értékesítéssel is foglalkozik, érdemes a statisztikában azt is figyelni, mely kulcsszavakra érkezők mekkora arányban jutottak el a honlap megrendeléseket fölvevő aloldalára. Ezen adatok fényében lehet a keresőmarketing-stratégiát is finomítani. Érdemes olyan szolgáltatót megbízni, amely eléggé rugalmas ahhoz, hogy ezen finomításokban is képes legyen a vállalkozás partnereként működni.

Végül, bár nem utolsósorban: a korrekt, magas szakmai színvonalon működő szolgáltatót sem érdemes megbízni, ha a végszámla szerint legalább olyan drágán érhető el a célcsoport a keresőmarketing révén, mint egyéb, hagyományosabb módokon – ebben az esetben a keresőmarketing lényegi előnye veszett oda.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Budapest, 2015. március 16.
Farkas Flórián, a Fidesz képviselõje az Országgyûlés plenáris ülésén 2015. március 16-án.
MTI Fotó: Illyés Tibor

Farkas Flórián tényleg „ment a lecsóba”

Velika Kladusa, 2018. november 19.
Migráns férfiak főtt ételt esznek a tűz körül egy sátortáborban, a horvát határ közelében levő északnyugat-boszniai Velika Kladusa településen 2018. november 18-án.
MTI/AP/Amel Emric
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.